بافت در عكس
ده راهكار برای درك و به كارگیری بافت در عكس

ده راهكار برای درك و به كارگیری بافت در عكس

موضوع : ترکیب بندی

منبع مقاله:  نشریه فتو پلاس

نویسنده : کامرون نایت

ده راهكار برای درك و به كارگیری بافت در عكس
بافت ها به صورت اشكال طبیعی و نیز اشكال ساخته دست بشر در همه جا وجود دارند و در ثبت عكس هایی چشمگیر و زیبا فرصت فوق العاده ای را برای عكاس مهیا می كنند. اما چگونه به بهترین شكل بافت را در عكسهای مان به كار ببریم؟
در این مقاله نكات گوناگونی را برای درك بهتر عنصر بافت را در میان عناصر بصری و هنرهای تجسمی و استفاده از آن در تركیب بندی عكس اشاره می كنیم.

1- بافت چیست؟

به طور كلی صورت و سطح هر شكل یا شئی دارای ظاهری ویژه است كه درک آن از طریق لمس کردن و احساس بصری امکان پذیر است که به نتیجه آن درک ” بافت ” می گویند.
در هنرهای تجسمی درك و احساس بافت های گوناگون از نظر نرمی، خشنی، سردی، سکون و هموار یا ناهموار بودن معمولاً با دیدن و به صورت بصری اتفاق می افتد و به دو صورت ترسیمی و تصویری پدید می آید.
بافت های ترسیمی: از تغییرتراکم، تکرار و ترکیب خط‌ها و ترکیب‌های مختلف تیره- روشنی و لکه‌های رنگ (مانند نقاشی) بوجود می آید.
بافت های تصویری: این بافت ها معمولاً از اشكال و اشیای طبیعت به صورت واقع نما ساخته و پرداخته می شوند و ممکن است با دیدن آنها احساسی را كه از طریق حس لامسه تجربه كرده ایم به ما منتقل کنند.
در عکاسی، بافت ها از اشكال و رنگ ها و اشیای اطراف ما می توانند به سادگی و طبق الگویی منظم یا نامنظم در عکس تکرار شوند.
استفاده از بافت، روش مناسبی برای یك تركیب بندی خوب در عكس است و اگر به طور مؤثر مورد استفاده قرار گیرد، یك عكس معمولی را به عكسی زیبا و چشمگیر تبدیل می كند. بافت ها همه جا، در محیط های طبیعی و مصنوعی، در اطرافمان هستند.
یك عكاس ابتدا باید بافت را پیدا كند و سپس از آن برای بهبود كارش استفاده كند.

 


2- چرا بافت در ترکیب و ارزش بصری یک عکس مفید است؟

بافت ها به طور نا محدود در اطرافمان حضور دارند.
نمی توان گفت چه بافتی خوب و كدام ناکارآمد است و بنابراین مزیت شان بنا بر سلیقه شخصی شما به عنوان یک بیننده است. مثلا یك بافت می تواند یك ساختار قوی، یك زمینه ی كاملا مشخص، تكرار چشمگیر عناصر، یا رنگی باشد كه به عكس جان می بخشد.
استفاده از بافت ارزش كارتان را در تصویر افزایش می دهد.
بافت نگاه عكاسانه را در شما تقویت می كند و درك ما را از ارتباط میان اشكال، رنگ ها و خطوط در تمام زوایای عكاسی افزایش می دهد. برای افزایش بافت در عكس به هیچ تجهیزات خاصی نیاز ندارید، تنها یك نگاه آموزش دیده و كسب دیدگاه برای استفاده از بافت در عكس كافی است.

 


3- انواع بافت را در كجا می توان پیدا كرد؟

خیلی سخت است كه بگویم انواع بافت ها را در كجا پیدا می شود؟ زیرا بافت در هر زمان و موقعیتی وجود دارد.
فقط باید در زندگی روزمره به اطرافمان توجه كنیم و حتما یك دوربین همراهمان باشد. برای این تجربه نزدیك ترین محل یا موقعیت را برای خود انتخاب و امتحان كنید. من تضمین می كنم كه نمونه های خوبی از بافت را پیدا خواهید كرد.
نكته مهم زاویه ای است كه عكسبرداری می كتید. در مقیاس كوچك به اندازه ی كافی به بافت نزدیك شوید تا تمام جزییات را ثبت كنید. اما اغلب بافت ها در مقیاس بزرگ پدیدار می شود و بهترین زاویه برای عكاسی آنها، زاویه ی بالا یا قائم است، پس اگر در توانتان است به ارتفاع بروید و از دید یك پرنده به آن نگاه كنید.

 


4- بافت منظم

برخی بافت های مناسب برای عكاسی، اشكال، خطوط و رنگ هایی هستند كه آرایشی منظم دارند.
یك كادر بسته از خطوط روشن یا یك آرایش منظم هندسی، عكسی زیبا و چشمگیر خواهد شد. نظم قرار گیری عناصر به عكس چنین جذابیتی می بخشد.
بافت مكرر معمولا قبل از مداخله ی عكاس خودش را نشان می دهد. لازم نیست بافت را در عكس خلق كنید بلكه بافت موجود را بیابید و با استفاده از زاویه ی مناسب و خطوط، عكستان را ثبت كنید.

 


5- بافت نا منظم

گاهی تصور می کنیم بافت حتما باید از خطوط صاف تشكیل شود تا مشخص شود اما این درست نیست!
در درجه اول بافت در طبیعت به صورت نامنظم دیده می شود و بر خلاف بافت منظم،‌ عكاس باید بافت را با مجموعه ای از خود عناصر خلق كند.
منظورم این نیست كه اشیا را برای ایجاد یك بافت مشخص جابه جا كنید، بلكه با استفاده از نگاه عكاسانه و زوایای مختلف، بافت را با توجه به شرایط موجود بیابید. این جنبه ی خلاقانه، عكاسی از بافت نا منظم را نسبت به بافت منظم خیلی دشوارتر ساخته است اما به عكاس آزادی عمل می دهد تا بافت مورد نظرش را از هرآنچه كه می بیند خلق كند.

 


6- بافت های پنهان در طبیعت را بیابیم!

در طبیعت محدوده ی بی پایانی از هر بافت موجود است. شكل ساده ی قرارگیری سنگ ها، خطوط درختان یا رگبرگ ها همگی به سادگی قابل عكاسی هستند. حتما هم در مقیاس بزرگ و هم در مقیاس كوچك جست و جو كنید. اغلب جزئیات موجود در عناصر طبیعی بافت های جذابی را خلق می كنند و ماسه سنگ های بزرگ با انواع لایه ها و رنگ های رسوبی موضوع خوبی برای عكاسی با این عنوان هستند.

 


7- نگاه را در کشف بافت های مصنوعی تربیت کنیم!

حالا که دیگر بافت های منصوعی را شناختیم بایستی سعی کنیم تا نگاه مان را در یافتن اینگونه بافتها تربیت کنیم. بافت های مصنوعی را به واسطه همین اصول می توان در عكاسی از بافت ها یافت و از آنها در پیراییدن عکس و اثرمان استفاده كنیم.
جزئیات موجود در آجركاری و یا سنگ فرش ها فرصت مناسبی برای عكاسی از بافت هستند، اما هنگامی كه از بالای یك آسمان خراش به شهری شلوغ نگاه می كنید نیز بافت های جالبی پیدا می كنید.
ساختمان ها محل مناسبی برای شروع هستند و خیلی از عكاسان معماری از بافت استفاده كرده اند زیرا اغلب ساختمان ها مجموعه ای از سازه های منظم یا بافتی از پنجره ها دارند.
ماشین ها و یا حتی مردم نیز می توانند موضوع های عكاسی از بافت باشند، مخصوصا هنگامی كه به طور منظم در صف هایی منظم قرار داشته باشند یا زمانیکه دور هم جمع می شوند.
با این حال عكاسی مورد علاقه ی من از بافت های مصنوعی از زاویه ی دید پرنده است. مثلا هنگامی كه از بالا به یك كافه یا یك سقف نگاه می كنم . پس اگر می توانید به ارتفاع بروید و محیط خود را از منظر دید یک پرنده ببینید و نگاه تان را در یافتن بافت های منظم تربیت کنید.

 


8- به اصول تركیب بندی در بافت توجه کنیم.

هنگام استفاده از بافت، با دقت به اصول تركیب بندی توجه كنید تا تاثیر عكس تان را به حداكثر ممکن برسانید.
نخستین نكته ی مهم این است كه تمامی سطح كادرتان را با سطوحی از بافت پر كنید تا تاثیر و زیبایی عكستان را افزایش دهید زیرا در این صورت – اغلب – هیچ عنصر اضافی در عكس وجود نخواهد داشت.
همچنین باید زوایای مختلفی را برای عكاسی از بافت مورد نظرتان امتحان كنید.
از برخی اشكال و خطوط باید مستقیم عكس گرفت، با ساختاری منظم، در حالیكه برخی از بافت های مرتبط از زاویه ی خلاقانه تر بهتر به نظر می رسند و نمود پیدا می کنند.
در اطراف و محیط خود بچرخید و چشم بیاندازید و انواع زوایا را به چشم جوینده ببینید تا بهترین را انتخاب كنید.
آخرین جنبه ی مهم این نکته، تركیب بافت با فضای داخل كادر است. می توان با استفاده از رنگ ساده یا فضای طبیعی و یا طیفی ساده از یکی از رنگها در زمینه، سطح بافت را در میان عناصر کادر تعریف کرد و تاكید بیشتری بر بافت كرد.

 


9- به اصل تفكیك بافت پایبند باشیم

پس از اینكه در یافتن بافت های منظم و نامنظم مهارت كسب كردید، بحث تفكیك بافت را هم امتحان كنید.
مسئله تفکیک بافت یعنی بافت را با عنصری خلاف قاعده در كادر عکس تركیب كنید تا بر جذابیتش هر چه بیش و بیشتر بیافزایید، مثلا كادری از ردیف مدادهای قرمز را تصور كنید كه در جایی از آن یك مداد آبی وجود داشته باشد.
چنین موقعیتی را به سادگی می توان ایجاد كرد اما یافتنش در طبیعت در نخستین گام ها شاید خیلی ساده و راحت نباشد.
اگر به درستی از این موضوع استفاده كنید، مخصوصا اگر یك عنصر انسانی در كادر حضور داشته باشد، عكسی بسیار زیبا خلق خواهید كرد، پس اگر چنین كادری را خارج از خانه دیدید با دوربینی که همیشه همراه دارید بلافاصله عكس بگیرید.

 


10- بافت و اصل خلاقیت را توام کنید

مثل همیشه اصول اولیه را به خوبی فرا بگیرید و سپس از خلاقیت تان در بکارگیری این اصول استفاده كنید.
هرگز نمی توانید پیش بینی كنید كه كی و كجا بافتی را می بینید! پس همیشه، در اطراف محیط زندگی و یا داخل شهر، دوربین تان را همراه داشته باشید و به دقت به اطراف نگاه كنید!
حتما از زوایای مختلف، نور و تنوع تركیب بندی استفاده كنید و اگر در حین یافت و پرداخت و مرحله برخورد با موضوع به قدر لازم و كافی جسارت دارید فراموش نکنید که بافت های مختلف را با هم در یك كادر تركیب كنید.





دیدگاهتان را بنویسید