عکاسی مینیمال
ده گام آموزشی برای عكاسی مینیمال (ساده‌گرایی، کمینه گرایی)

ده گام آموزشی برای عكاسی مینیمال (ساده‌گرایی، کمینه گرایی)

موضوع : سبک های عکاسی

منبع مقاله :  نشریه فتو پلاس

نویسنده  :  سیمون برای
همه ما در مسیر بیان تصویری با عباراتی چون: ” مختصر، گویا، مفید و موجز ” را شنیده ایم.
هنر عکاسی اگر چه خالی از دخالت این نکات نبوده و نیست ولی شاخه ای از عکاسی است که در آن ما با این عبارات به شکل محوری و اصلی برخورد داشته و داریم.
عكاسی مینیمال بهترین مكان برای استفاده از این عبارت است.
اگر عكاسی مینیمال به درستی اجرا شود روشی بسیار ساده و در عین حال مهیج برای ثبت تصاویر پیرامون زندگی است اما چگونه می بایست که واژه عکاسی مینیمال را معنا كنیم و چگونه آنرا در عكسهایمان درك و به مرحله اجرا برسانیم؟


گام اول – درك مینیمال

واژه ی مینیمال یا همان ساده گرایی عنوان سبكی است كه بسیاری از هنرمندان قرن بیستم با استفاده از كمترین عناصر بصری مانند: رنگ، شكل، خط و بافت آنرا به كار برده اند.
مینیمال در دنیای هنر یك مفهوم كاملا ذهنی است كه تفسیر و معنا را به برداشت و درک بیننده از اثر هنری واگذار می كند. ساده گرایی نوعی ایجاز را در خود دارد به طوری که رابرت براوینگ معتقد است: ” کمتر غنی تر است “. بعضی ها از این آزادی در تفسیر استقبال می كنند در حالیكه دیگران عدم وجود هدف یا موضوع اصلی را محلی از ایراد می دانند. این برای عكاسان اهمیتی ندارد زیرا یك عكس به عنوان لحظه ای از زندگی كه روی فیلم ثبت شده باقی می ماند . با این وجود ما از برخی از روش های مینیمال برای افزایش تاثیر عکس ها و آثارمان استفاده می كنیم.

 


گام دوم – سادگی

وقتی نحوه ی دستیابی به مینیمال را دریافتیم باید سادگی اش را نیز حفظ كنیم اما این بدان معنا نیست كه عكستان خسته كننده شود. توصیه می شود که از عناصر مؤثر و برجسته ای كه در نظر بیننده جلب توجه می كنند استفاده كنید. این عنصر بصری حتی اگر بیشترین فضای كادر را نگیرد باید قوی ترین عنصر عكس باشد.
همیشه قبل از عكاسی كمی صبر كنید و تصور كنید كه چه عناصری را می خواهید در عكس خود جای دهید و چه چیزهایی را در شکل چیدمان و انتقال مفهوم و درک زیبایی در چهار چوب عکس نمی خواهید. فضای اطراف یك عنصر بصری، برتری آن عنصر را تشدید می كند، پس با بزرگ كردن یا بریدن تصویر، عناصر اضافی را می توانید حذف و یا تا جای ممکن کمرنگ كنید.

 


گام سوم – تركیب بندی

دستیابی به یك تركیب بندی قوی در عكاسی مینیمال بدون تردید در افزایش تاثیر عكس نقش مهمی دارد. همانطور كه در گام دوم اشاره شد، عناصر خارج از كادر به اندازه ی عناصری كه در عكس هستند تاثیرگذارند و اهمیت دارند، پس زمانی را برای دیدن ساختار موضوع و فضای اطرافش صرف كنید.
قانون ” یك سوم ” را در ترکیب بندی به یاددارید؟
این قانون در اینجا خیلی كاربرد دارد و در نحوه ی كادربندی موضوع در عکس بسیار كمك می كند. تركیب بندی قوی و بنیانی در عکس همچنین سازه های مربعی و خطوط را به خوبی در خود جای می دهد كه به آن خواهیم پرداخت، اما به خطوط و شكل های قوی كه خودشان عكس مینیمال هستند، توجه كنید.
دوربین را که مقابل چشمتان گرفتید حتما بر روی موضوع تنظیم فاصله – فوكوس – كنید و در صورت امكان از عمق میدانی استفاده كنید كه موضوع را تا جای ممکن برجسته نشان دهد تا توجه بیننده به آن جلب شده و تاثیر نگاه، عناصر، چیدمان، ترکیب و شکل ثبت در عکس افزایش یابد.

 


گام چهارم – رنگ های مكمل

استفاده از رنگ در عكاسی مینیمال خیلی موثر و مشهود است. برای یك عكس جذاب و در عین حال ساده و صریح،‌ ابزار مفیدی می باشد. عكس های مینیمال می توانند فقدان موضوع اصلی را با حضور رنگ جبران كنند و در این صورت هرچه روشنتر باشند، بهتر و موفق تر هستند.
سعی كنید از نور موجود در دسترس برای برجسته كردن رنگ ها در صحنه استفاده كنید.
در خیلی از عكس ها از یك تك رنگ برای موضوع و پیشزمینه استفاده می شود اما پیدا كردن آن دشوار است. پس به دنبال رنگ های مكمل یا تركیبی از رنگ های متضاد باشید تا ساختار عکس را هرچه کامل تر و گویاتر کنید.

 


گام پنجم – خطوط قوی

همانند استفاده از رنگ در عكاسی مینیمال، تاثیر خطوط در عكس هنگامی كه موضوع اصلی محدود است خیلی اهمیت دارد.
پیش تر از این هم اشاره شد، ‌خطوط افقی و عمودی قوی به یك تركیب بندی محکم و منسجم عکس، منجر می شوند، زیرا ساختاری سه بعدی به ابعاد نهفته در عكس می دهند.
بیان مثال قدیمی استفاده از خطوط برای جلب توجه بیننده به عكس در اینجا مناسب است. مسیر حركت خطوط را با توجه به آنچه كه می خواهید بیننده از عكستان برداشت كند تصور كنید، ‌به طور مثال: از مركز به سوی لبه های عكس و یا از گوشه به سوی مركز عکس.

 


گام ششم – لمس کردن تصویر

برخی عكس های مینیمال نیز مانند هنر مینیمال كاملا بر اساس رنگ و بافت هستند و بدون هیچ موضوع واضحی توجه را به خود جلب می كنند. شما نه تنها به یك سطح نیاز دارید بلكه به ابزاری برای ثبت آن به روشی جذاب نیز نیازمنید.
توجه كنید كه آیا مسیر هدایت كننده ای به سوی بافت وجود دارد و آیا خطوط به طور مؤثری در تركیب استفاده شده اند یا خیر؟
سعی کنید جنس و نوع نور را در عکاسی بشناسید و از نور برای نشان دادن بافت و برجسته كردن كنتراست استفاده كنید و سعی كنید طوری عكس بگیرید كه بیننده چیزی را كه عکاس می بیند، احساس كند.

 


گام هفتم – با دقت نگاه كنید

دیدن عکس ها مینیمال برای هر نگاه جستجوگر و علاقه مندی لازم است. هنگامی كه مدتی را صرف مطالعه نمونه عكس های مینیمال می کنید، به درك نمونه های مینیمالی كه هر روز شما را احاطه می كنند، بپردازید. هنگامی كه در محیط خارج از خانه به سر می برید، به فضاها و توده های رنگی، ‌موضوع های تنهای جذاب و خطوط صاف توجه كنید. به بالا و پاین خوب و متمرکز نگاه كنید و جست وجو را به گونه ای ادامه دهید تا به نتیجه برسید.
اشكال هندسی موجود در معماری محل خوبی برای شروع هستند كه اغلب دیواری با نقوش مكرر دارند و می توان درعكس های مینیمال نگاه را تربیت کرد و از آنها به اندازه کافی بهره برد.

 


گام هشتم – پردازش

پردازش عكس مینیمال باید که پردازشی در خور نگاه و موضوع و كاملا ساده باشد تا با پردازشی به دور از جنسیت و محتوای عکس خلاف آنچه سعی کردیم را مرتکب نشویم.
هنگامی كه عكس را ثبت می كنیم باید تصور درستی از آنچه خلق می كنیم داشته باشیم، ‌ساده اما دراماتیك.
برای انجام این کار با عكس های سورآل (فرا واقعگرایانه) امتحان كنید، با انجام کمی مطالعه و استمرار سطح دانش افزایی در روح و نگاه و همچنین استفاده از دیدگاه هنری به دست آمده از این مطالعه و جستجو، عكسی را خلق كنیم كه هرچند ممكن است با اصلش خیلی متفاوت باشد اما یك كار هنری محسوب شود.
هرچند، با وجود این توصیه ها و تعاریف، شاید! بخواهیم واقعیت را ثبت كنیم و در عین سادگی، عكس هایمان را با فوكوسی كه موضوع را برجسته و خطوط و رنگ را قوی كند پردازش كنیم.
در این صورت اطلاع و برخورداری از این توانمندی ضروری است ولی گذر از این قواعد و نکات هیچگاه! اشکال به شمار نیامده و نمی آید.

 


گام نهم – بیان داستان

خیلی از عكس های مینیمال را می توان گفت با وجود خطوط ساده، قوی و رنگ های جذابی که در محتوای خود جای داده اند، شرایط جلب توجه بیننده را فراهم می كنند. این باعث می شود تا بیان هنری در خوری را در عکس شاهد باشیم.
به یاد داشته باشیم هنگامی می رسد که در ثبت عكس های مینیمال جذاب، متبحر می شویم، این همان زمانی است كه چالش بزرگتری را باید آغاز كنیم.
آیا قادریم از طریق عكس در سبك نگاه مینیمال، داستانی را بیان كنیم ؟
آیا می توانیم رویدادها یا چشم اندازی را با استفاده از كمترین حجم دخالت موضوع، سطح ‌رنگ و میزان فرم بیان كنیم؟
برای رسیدن به این مرحله، باید از بخشی از نور، مردم یا حركات را با هم تركیب كنیم، ‌اما دفعه ی بعدی كه خواستیم از یك رویداد عكاسی كنیم، زمانی كه تمام عكس های مورد نیازمان را ثبت كردیم، سعی كنیم واقعه را با استفاده از كمترین عناصر ممكن در یك عكس خلاصه و روایت كنیم.
احتمالا از انجام این حرکت به عنوان نخستین بیننده عکس، خودمان هستیم که شگفت زده خواهیم شد.

 


گام دهم – خلاقیت

خوشبختانه در لحظه ای ایستاده ایم که هم اكنون درك و تعریف كلی از عكاسی مینیمال داریم و روش ها و نكاتی برای ثبت عكس های مینیمال در اختیارمان است.
همانطور كه پیش از این هم اشاره شد، به كادرهای احتمالی دقت كنیم و وفاداری به اصل سادگی را فراموش نكنیم. سادگی در عکس مینیمال هرچه بیشتر جلب توجه كند، عکاسی این عکس بهتر انجام شده است.
با خودمان مرور کنیم که: از خلاقیت نمی هراسیم!
نگاه مینیمال داشتن یك سبك كاملا ذهنی است، ‌شاید! دیگران از آنچه شما می پسندید و ما می پسندیم خوششان نیاید اما باید از خانه خارج شویم و با علاقه ای که به فعل نگاه کردن و مینیمال دیدن داریم هر چه را یافتیم، مینیمال نگاه كنیم و با نگاهی مینیمال عكس بگیریم.

 





دیدگاهتان را بنویسید