تینا مدوتی عکاس خارجی │ پایگاه عکس چیلیک www.chiilick.com
مدوتی تینا

مدوتی تینا

تینا مدوتی عکاس خارجی │ پایگاه عکس چیلیک www.chiilick.comنام : تینا
نام خانوادگی: مدوتی
تاریخ تولد: 17 / 8/ 1896
تاریخ فوت : 5 / 1/ 1942

بیوگرافی :
تینا مدوتی در سال 1896 در ایتالیا متولد شد.او عکاس، مدل، هنرپیشه فیلم صامت و یک فرد سیاسی بود. دراوایل دهه 1920 در چند فیلم صامت ایفای نقش کرد و سپس مدل عکاسی چند تن از عکاسان و هنرمندان برجسته زمان خود شد. تا سال 1926، مدوتی با اتکا بر توانایی خود به عکاسی ماهر تبدیل شده و معمولا آثارش در روزنامه ها به چاپ می رسید.

در سال 1913 به امریکا مهاجرت کرد و در سان فرانسیسکو اقامت گزید. پنج سال بعد با فردی به نام روبیاکس ریچی (Roubaix Robo de lAbrie Richey) ازدواج کرد و به همراه او برای ادامه حرفه خود در صنعت سینما عازم لوس آنجلس شد. آنجا با ادوارد وستون ( Edward Weston ) ملاقات کرد و به شدت مورد توجه او قرار گرفت و تبدیل به مدل عکاسی وی شد. در سال 1922 همسر تینا در اثر بیماری آبله جان خود را از دست داد و او یکسال بعد با وستون عازم مکزیکو سیتی شد و در آنجا به یادگیری عکاسی از وستون پرداخت. آنها به کمک یکدیگر در آن شهر حرفه عکاسی پرتره را به راه انداخته و به سرعت آن را گسترش دادند. در همین زمان مدوتی با چند تن از افراطیون سیاسی ملاقات کرد و سپس به آنها پیوست. در سال 1927 مدوتی که بیشتر تبدیل به یک فعال سیاسی شده بود، متوجه تغییر علایق خود شد و به سمت عکاسی سیاسی روی آورد. در آن زمان آثار او در چند نشریه معروف سیاسی مکزیک به چاپ می رسید.

به نظر می رسد مدوتی در دوران جوانی، زمانیکه در ایتالیا زندگی می کرده از طریق عمویش پیترو مدوتی(Pietro Modotti) که صاحب یک آتلیه عکاسی بوده، با این هنر آشنا شده و سالها بعد وقتی پدرش در سان فرانسیسکو نظیر همان آتلیه را برپا کرد به این رشته گرایش بیشتری پیدا کرد. اما آنچه باعث شد او عکاسی جهانی شود ماحصل آشناییش با وستون بود.

مانوئل آلوارز(Manuel Alvarez)، عکاس مکزیکی، زندگی حرفه ای مدوتی را به دو قسمت مجزای “رومانتیک” و” انقلابی” تقسیم کرده است. دوره رومانتیک شامل دوره ای می شود که او در تاریکخانه وستون ابتدا به عنوان دستیار، سپس مدیر و نهایتا شریکی خلاق سپری کرد. آنها با هم یک استودیو پرتره در مکزیکو برپا کردند و برای تهیه عکس های کتاب آنیتا برمر(Anita Bremmer) تحت عنوان “بتهای محرابها” سراسر مکزیک را پشت سر گذاشتند. در این زمان او به انتخاب خود مشغول به عکاسی از جنبش نوپای نقاشی دیواری مکزیک گشت و آثار جوزف کلمنته (José Clemente) و دیگو ریورا (Diego Rivera) را به ثبت در آورد. بسیاری از عکس هایی که او از گل ها گرفته مربوط به این دوران می باشند.
در سال 1929 نمایشگاهی از آثار مدوتی تحت عنوان اولین نمایشگاه عکس های اتقلابی در مکزیکو سیتی به نمایش درآمد و او را به اوج شخصیت حرفه ای خود رسانید. اما در عرض یکسال مجبور شد دوربین خود را کنار گذاشته و به دلیل تبعید، از مکزیک خارج شود و هرگز تا آخر عمر خود نتوانست عکاسی را ادامه دهد.

پس از تبعید از مکزیکو سیتی، مدتی در اروپا سفر کرد و در نهایت در مسکو اقامت گزید.
سرانجام مدوتی در سال 1942 به تنهایی و به طرز مشکوکی جان باخت.
گردآوری: ایلیا فاضل اشرفی
ترجمه: حشمت السادات نبوی