عکاسی معماری
معماری (3)

معماری (3)

موضوع : معماری و ابنیه
منبع مقاله : راهنمای جدید عکاسی
نویسنده : John Hedgecoe
مترجم : فرانه ساروق فراهانی

نوردهی در عکاسی معماری

 

عکاسان معماری معمولا به نور محیط تکیه می کنند. ممکن است برخی عکاسان در فضاهای داخلی ساختمان از نور مصنوعی استفاده کنند اما در محیط باز همیشه مورد لطف و مرحمت نور خورشید هستند.
در عکاسی معماری هیچ گاه بحث  نوردهی کامل مطرح نیست، زیرا طراحیهای متفاوت ساختمانها از شرایط متفاوت و گوناگونی بهره مند می گردند. نوردهی از کنار نقش مهمی در برجسته نمودن شکل ساختمان دارد، در حالی که نوردهی از پشت هنگامی مفید است که ساختمان شکل قوی و کاملا قابل تشخیص داشته باشد. برای رسیدن به یک تصویر درست، بهتر است که خودرشید در جهت شانه های شما قرار گیرد. نوردهی از جلو بدین معنی است که هیچ سایه قوی وجود ندارد که نگران آن باشید اما خورشید کاملا پشت شما نبوده و هنوز مقدار نور کافی برای دادن حجم و بعد به تصویر وجود دارد . در زمانی که ارتفاع خورشید در آسمان کم است مثل زمان صبح زود یا اواخر ظهر یا در هوای ابری، عکاسی نتیجه بهتری می دهد.

این انبار غلات در کانادا ساختار سودمند و مطلوب دارد که شاید در نگاه نخست توجه کسی را به خود جلب نکند. اما اگر نور از گوشه به آن تابیده شود، خطوط قوی مورب بر روی سقف و همچنین خطوط ریل، آن را به یک صحنه کاملا فتوژنیک تبدیل می کند.

 

صبح زود نوری را با خود به همراه می آورد که یک فضای آرام به وجود می آورد. این موقعیت عالی انعکاسهای خیره کننده ای برروی سطح آب رودخانه ریودوژانریو در برزیل به وجود آورده اند.

 

این تصویر با نور قوی که از پشت و سمت چپ دوربین تابیده شده است ، گرفته شده است . از این زاویه آنقدر سایه وجود دارد که حجم مجسمه ها مشخص شوند.

 

گردو غبار و مه برای ایجاد حالت رمز در عکس بسیار خوب عمل می کنند. همچنین اگر بخواهید پس زمینه ناخواسته ای را در تصویر محو کنید می توانید از این تکنیک استفاده کنید.

 

هنگام ظهر زمان مناسبی برای گرفتن عکسهای معماری نیست . اما در اینجا سایه ها قوس را تکرار می کنند و برروی منحنی های ساختمان موکوران تاکید می کنند.

 





دیدگاهتان را بنویسید