نمایشگاه عکس و چیدمان « بی زمین » در نگارخانه فردا

‎نمایشگاهی از آثار عکس و چیدمان سارا ساسانی و طیبه نصرالهی با عنوان: « بی زمین» از روز جمعه ١٧ دی‌ماه جاری در گالری فردا گشایش می‌یابد.
‎به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه عکس ٤٠ قطعه عکس از: سارا ساسانی و طیبه نصراللهی به همراه چند اثر چیدمان محیطی در فضای گالری به نمایش در می‌آید.
ساسارا ساسانی و طیبه نصرالهی - بی زمین ‎مجموعه عکس‌های این نمایشگاه با رویكردی انتقادی به عوامل تهدید كننده و مخرب محیط زیست اشاره دارد و مخاطب می‌تواند با تامل در عکس‌ها و عناصر چیدمانی مفهوم آینده ای هولناك و فاقد زمینی واجد شرایط زیستن را در ذهن خود متصور شود، آینده ای بدون آب، سبزی و زمین، آینده ای بی زمین.

در بخشی از متن قاب نخست نمایشگاه عکس « بی زمین » به عنوان استیتمنت نمایشگاه آمده است:
« زیستن و درست زیستن، در هر زمان دغدغه بشر بوده است و مادر زمین همواره مهد آدمی و سرزمین  او. اما انسان  در پرده خواهش ها و نیازها، خودخواهانه  به عریان كردن زمین پرداخت از هرآنچه كه روزگاری شكوه زمین بود، غافل از آنكه سرانجام  آتیه خویش را “بی زمین” خواهد كرد.»
‎این نمایشگاه در صدد آن است كه نابودی زمین را در فضایی تجسمی در یك گالری به نمایش درآورد تا به انسان های امروز مرگ زمین فردا را هشدار دهد. همانطور كه “رضا كیانیان” بازیگر و حامی محیط زیست در یادداشتی كه بر این نمایشگاه نوشته است، در بخشی از آن آورده است:
‎« یکی بر سر شاخ، بن می‌برید
‎خداوند بستان نگه کرد و دید
‎بگفتا گر این مرد بد می‌کند
‎نه با من، که با نفس خود می‌کند

‎حالا مدت هاست بن را بریده است. اما به خاطر دست و دلبازی
‎بوستان و خداوند بوستان، هنوز راه برگشتی هست! …

‎… سهم من را بدهید!
‎سهم من گرفتنی ست!»

نمایشگاه عکس و چیدمان « بی زمین » ساعت 16 روز جمعه 17 دی ماه گشایش یافته و تا ساعت 20 ادامه خواهد داشت. سایر علاقمندان می توانند ‎ تا پایان روز پنجشنبه ٢٣ دی‌ماه همه روزه از ساعت ١٦ تا ۲۰ از این نمایشگاه دیدن کنند.
گالری فردا در تهران، خیابان كریمخان زند، خیابان حسینی، كوچه اعرابی ٦، شماره ٢، واحد دوم مراجعه کنند.

منبع: پایگاه عکس چیلیک





نظرات (8)

  • گل گونه نجفی

    |

    بی زمین Erarthless
    عنوان نمایشگاه گویای محتوای آن است…
    تلنگری دیگر برای زنده نگه داشتن زمین ؛ آنچه که بود و به آنچه که تبدیل شده و آنچه که در آینده باید انتظار آن را بکشیم …
    امیدوارم در حفظ آن از این پس کوشا باشیم .
    نمایشگاه بسیار خوبی بود و از دیدن آثار لذت بردیم .

    پاسخ

  • جواد میرزاپور

    |

    ایده های چیدمانی خلاقانه ، عکس های تاثیرگذاری از آثار تخریب، تعامل انسان با طبیعت ، و طبیعت صرف استفاده شده بود . پخش ویدیو و صوت ، تاثیرگذاری بر روی مخاطب را بیشتر و مخاطب را درگیر می کرد و احساس نیاز به طبیعت ، نامهربانی ها و مظلوم بودن این بخشنده بی توقع را خوب به جریان می انداخت.
    چیدمان های مربوط به کم آبی و همراهی صوت ، بسیار بجا بود .
    در کنار اینها ، متن مربوط به چیدمان آتش سوزی در محل مناسبی قرار نگرفته بود ، و شاید به همین دلیل این بخش توجه مخاطب را به خوبی جلب نمی کرد.عجیب ترین چیدمان ، جعبه شیشه ای در بالکن نمایشگاه بود با متنی از زیان های سیگار، که کاربرد زیرسیگاری داشت! نمی دانم شاید بازدارنده باشد ،ولی اینکه زیرسیگاری را بدهیم و از مضرات سیگار بگوییم صحیح تر است ، یا امتناع کنیم؟ بخصوص که مخاطبین نمایشگاه با این دیدگاه، معمولا از پیامدهای ذخانیات آگاهند .

    پاسخ

  • مریم خداوردی

    |

    نمایشگاه بی زمین به خوبی با استفاده ازمدیا های مختلف توانسته بود خطر آلوده شدن محیط زیست و خرابی آنرا گوشزد کند.گرچه به نظرم محیط گالری برای چنین نمایشگاهی کوچک بود وجای بزرگتری را می طلبید. برای من اتاقی که از شیر های آب شن آمده بود و بعد بطریهای آب آشامیدنی به بهای گزافی برای فروش گذاشته شده بود و صدای مداوم چک چک آب که بسیار آزار دهنده بود تلنگر خوبی بود برای سعی در حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از چیزهای اطرافمان.
    در کل، نمایشگاه به خوبی بیان کرده بود که اگر به همین روال پیش برویم به کجا ختم خواهد شد.
    زحمت زیادی برای گرداوری آن کشیده شده بود که بسیار تشکر میکنم.

    پاسخ

  • عرفانه سعیدیان

    |

    نمایشگاه بی زمین فضای نمادین خوبی کنار عکس ها ایجاد کرده بود که بتواند آن هدفی که در سر دارند را هر چه بهتر به بیننده انتقال دهد. هدف نمایشگاه هدفی والا بود و امید که این هدف بتواند تاثیرات لازم را بگذارد.
    صاحبان اثر عکسها را مشخص نکرده بودند که کار کدام یک از آنهاست و این هم ایده و طرحی نو در این نمایشگاه بود
    بعضی آثار که در کنار هم قرار گرفته بودند به حدی خوب مفاهیم را انتقال میدادند که حتی با خود میگفتم شاید کافی بود همین چند فریم عکس برای بیان مطلب

    پاسخ

  • اعظم حشمتي

    |

    بعد از مدت ها ديدار از نمايشگاه هاي مختلف، نمايشگاهي متفاوت را ديدم،
    كه در آن دغدغه نابودي طبيعت، با تركيب هنر عكاسي با ويدئو آرت و ساوندآرت و چيدمان به عنوان يك اثر هنري ارايه شده بود.
    عكس هايي از طبيعت بكر و طبيعت در حال نابودي توسط إنسان يك قسمت از اين اثر هنري بود كه عكاسان اين اثر به قسمت عكاسي از طبيعت در حال نابودي كمتر پرداخته بودند و بيشتر ويدئو آرت و چيدمان به كمك نمايش اين قسمت آمده بود.
    جايگيري بعضي از چيدمان ها در نمايشگاه به دليل جايگيري نامناسب تأثير گذاري كمي داشت و درنهايت چشم مخاطب را دچار سرگرداني مي كرد وهمچنين جايگيري نامناسب كپشن هاي متناسب آن نيز مزيد بر اين سرگرداني ميشد.
    نمايشگاه به عنوان يك اثر هنري قابل توجه بود و خلاقيت عكاسان آن در بيان يك دغدغه جدي جامعه با كلام هنر ستودني بود.

    پاسخ

  • ابراهیم باقرلو

    |

    هنرمندان نمایشگاه “بی زمین” با بکارگیری رسانه های گوناگون (عکس، ویدئو، نوشتار، صدا و چیدمان محیطی) موفق به همراهی بازدید کننده شده بودند.
    در این همراهی محیط زیست و زیبایی های طبیعت و صدمات جبران ناپذیری که انسان بواسطه خود خواهی و زیاده خواهی ها و گاه نادانی بر آن وارد می کند، گوشزد می شود.
    به گمان من، عکسهایی که به زیبایی و شکوه طبیعت پرداخته بودند به حد کمال نرسیده بودند و نیازمند تنوع بیشتر و ارائه های قوی تر بودند.
    همچنین این نمایشگاه فضای بیشتری را طلب می نمود تا تاثیرش دو چندان شود.
    در مجموع نمایشگاه “بی زمین” را موفق و موثر می دانم و هدف، رسالت، تلاش و خلاقیت هنرمنداش را می ستایم و برایشان آرزوی موفقیتهای بیشتر دارم.

    پاسخ

  • آمنه عبادی

    |

    دیدار متفاوتی را در این نمایشگاه تجربه کردم …موضوع نمایشگاه بی زمین بسیار هوشمندانه انتخاب شده بود …شاید با توجه به شرایط کنونی محیط زیست ، این حداقل کاریست که یک هنرمند میتواند با ابزارش در قبال محیط زیستی که مسئولیت حفظ آن را برعهده دارد انجام دهد …و من این مسئولیت پذیری هنرمند را تحسین میکنم .
    با توجه به موضوع مهمی که به آن پرداخته شده بود ، محیط مناسبی برای نمایشگاه انتخاب نشده بود . چیدمان آتش سوزی هم جای گیری مناسبی نداشت .
    به طور کلی از حضور در نمایشگاه لذت بردم .

    پاسخ

  • مجتبی محسنی

    |

    نمایشگاه عکس و چیدمان « بی زمین » با رویکرد و چیدمان متفاوت در پی تلاش و زبانی برای بی زبانی زمین و طبیعت ارائه نو و حائز اهمیت داشت. هرچند که قطعا در آینده شاهد نگاه و چیدمانی حرفه ای تر از این دو عکاس جوان کشور خواهیم بود.
    استفاده از دو حس بینایی و شنوایی ترکیب خوبی را برای ارتباط با موضوع ایجاد کرده بود.
    در برخی از عکس ها که صرفا طبیعت بود و در آنها ربطی با نابودی من ندیدم.
    عکس ها احتیاج به ادیت حرفه ای تری داشت.

    اما در کل این حرکت جای ستایش دارد
    به امید روزهای روشن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید