نمایشگاه عکس « چهار نگاه » در نگارخانه هپتا

نمایشگاه عکس « چهار نگاه » دستاورد تجربه و نگاه چهار عکاس ایرانی از روز جمعه 15 مرداد ماه جاری در نگارخانه هپتا گشایش می یابد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک در این نمایشگاه تعداد 22 قطعه عکس در اندازه 40 ذر60 سانتیمتر با نگاهی به سبک فاین آرت به موضوع انسان و روش هایی متفاوت در بیان تفاوت و نگاه های مستقل هر یک از چهار نگاه عکاسان: مریم اسفندیاری ، سمانه اقبالی ، کارینه خدابخشیان ، کلاریس سرکیسیان به نمایش گذاشته می شود .
در متن قاب نخست نمایشگاه عکس « چهار نگاه » به قلم کورش ادیم آمده است:

مرور کوتاهی بر تاریخ عکاسی به روشنی نشان می دهد که اولین نگاه های جستجوگر هر عکاس در مسیر تجربه هایش به طور معمول بی پیرایه تر و خالص تر و جسور تر است . عصر ارتباطات و فن آوری اطلاعات که در آن زیست می کنیم وجوهی دوگانه دارد : فراوانی تجربه های تصویری به اشتراک گذاشته شده ی علاقمندان به عکاسی در جهان ، به خودی خود هم خوب است و هم بد . بد از این بابت که در مورد تجربه گران تازه کار احتمالا مدت زمان تقلید را طولانی ترمی کند و استقلال بصری را دورتر و خوب از این منظر که تنوع تجربه های قابل دسترس نوعی آموزش غیر مستقیم ریسک پذیری و خلاقیت است به شکلی قابل دسترس و در کمیت زیاد . در این رهگذر گروهی که شاهد اولین تجربه ی نمایشگاهی شان هستیم با گذر از اولین تجربه های مستمر آموزشی و ذوق ورزی های نخستین و با نظرگاههای متفاوت به انسان و منظر های زندگی اش ، تجربیات خود را به شکلی جدی تر به نمایش گذاشته اند . باید دید و آنها را رصد کرد …

نمایشگاه عکس « چهار نگاه » ساعت 16 روز جمعه در نگارخانه هپتا گشایش یافته و تا ساعت 21 ادامه خواهد داشت. سایر علاقمندان می توانند همه روزه تا پایان روز چهارشنبه 20 مرداد ماه از ساعت 16 تا 21 از این نمایشگاه عکس دیدن کنند .

گالری هپتا در تهران ، خیابان کریمخان زند ، خیابان ایرانشهر ، ضلع غربی بوستان هنرمندان ، بن بست نیکوشهر ، شماره 3 ، طبقه همکف واقع شده است .

منبع: پایگاه عکس چیلیک





نظرات (5)

  • مریم خداوردی

    |

    نمایشگاه چهار نگاه به عنوان تجربه اول عکاسان آن یه نظرم موفق بود. سه نفر از عکاسان در نمایشگاه حضور داشتند و با توضیحاتی که در مورد کارهایشان که به صورت فتومونتاژ بود، میدادند، پیام عکس را دریافت میکردی. که بعضا در رساندن آن موفق بودند.
    یکی از عکاسان به صورت کاندید فتوگرافی و از بالا آدمها را عکاسی کرده بود و نحوه ارائه جدید و جالبی داشت ، که بشکه هایی را تعبیه کرده بود و عکسها در داخل آنها قرار گرفته بود . از بالای بشکه ها که به داخل نگاه می کردی حس عکاس را که از بالا عکاسی کرده بود می شد دریافت کرد و به گفته عکاس حس تنهایی و اینکه امروزه هرکس در حصار خودش زندگی میکند را القا میکرد. روی هم رفته ارزش بازدید از نمایشگاه را داشت.

    پاسخ

  • حشمتی

    |

    نمایشگاه چهار نگاه، تجربه چهار نگاه متفاوت به زندگی و انسان معاصر است. در این نمایشگاه آثاری از سمانه اقبالی را میتوان مشاهده کرد که با استفاده از تکنیک فوتو مونتاژ انسان ها را در گذر از روزمرگی های زندگی جدا کرده و در قالب جدیدی جای دفده تا مفاهیم ذهنی خود را به تصویر کشد. در یکی از عکس هایش تصویری از یک قبرستان را مشاهده میکنیم که در یک سوم بالای تصویر مراسم خاکسپاری در حال برگزاری است و در دو سوم پایین کادر که پر از قبر های خالی است، بچه هایی را مشاهده میکنید که در حال بازی و دویدن هستند. تقسیم بندی کادر به مرگ و زندگی و مقدار تخصیص داده شده به هر قسمت دیدگاه عکاس را در مواجه با موضوع مرگ و زندگی به تصویر میکشد. فارغ از تفسیر ذهنی عکاس، در ارایه عکس ها بر لزوم دقت بر نور و سایه تلاش چندانی نشده و برش عکس ها کاملا عیان است و عمدا یا سهوا بییننده این برش و ناهمگونی بین تصویر زمینه و تصویر مونتاژ شده را در می یابد، عکس ها چنان تخت می نمایند که جلوه های بصری و هنری عکس ، در زیبایی شناختی تصویر را دچار مشکل می نماید.در نهایت، تلاش و تمرین های نوپا و ذهن خلاق در اولین تجربه نمایشگاهی شایان توجه است. وقطعا تجربه در ارایه هنر مندانه تر تصاویر ذهنی راه گشا خواهد بود.

    پاسخ

  • فاطمه کلانتری

    |

    شوق و شور عکاسان جوان ,تلاش دربیان دغدغه های فردی و اجتماعی, خلاقیت در بیان و ارائه ی آثار در این نمایشگاه قابل ملاحظه بود. حضور خالقان اثر که شاید برخواسته از همان شوق باشد, در خوانش آثار و تا حدی اطلاع از روند تولید آثار راهگشا و به نظر من ستودنی بود.هر چند در مورد آثاری که به صورت محیطی و درون محفظه ها ارائه شده بودند,به عنوان مثال حس و ابراز عکاس بدون توضیح هم به خوبی درک میشد. تابلو مورد علاقه ی من تابلو گردانی بود که از زاویه ی دلخواهت میتوانستی تماشایش کنی , حس تابلو برای من آزادی بود,و این امکان چرخش آن را برایم چند برابر کرد…بازدید از این نمایشگاه درکل شوق عکاسی و خلق ایده های جدید را در من تقویت کرد.

    پاسخ

  • سميه هاشمي

    |

    تلاش دوستان به عنوان اولين تجربه نمايشگاهي شان به صورت گروهي ستودني بود.
    در چهار نگاه ، سوژه اصلي انسان بود در فضاهاي متفاوت. يكي از دوستان سعي كرده بودند تلاش هرچه بيشتر افراد در عصر تكنولوژي كه باعث شده بيشتر در تنهايي و سرگرداني خود گم شوند را در بشكه هايي محصور شده به نمايش بگذارند كه به نظرم ارائه اي خلاقانه داشت . البته قبل از توضيحات عكاس ، من به عنوان يك بازديد كننده در نگاه اول توقع داشتم تصوير يك رويا مبهم در آب را در انتهاي بشكه ببينم كه…
    به اميد روزي كه نگاهي عكاسانه تر و ارائه اي متخصصانه تر داشته باشيم
    سپاس از عزيزان

    پاسخ

  • آمنه عبادی

    |

    چهارنگاه محل به نمایش گذاشتن ایده ها و نگرش های جدید در عرصه عکاسی بود . ایده های نو با بیانی مختصر . تلاششان ارزشمند و قابل تحسین بود .به نظر من پایبند بودن به موضوع و داشتن هدف در عکسها نقطه قوت کارها به شمار می رفت .البته برای داشتن بیانی تخصصی تر داشتن تجربه الزامیست . نحوه ی ارائه یکی از عکاسان بسیار خلاقانه بود.ارائه عکسها در داخل بشکه ..! .این مسئله ی بسیار مهمی است که عکاس و به طور کلی هنرمند بتواند مناسبترین گزینه را برای ارائه کارهای خود بیابد … تجربه ی جدیدی را در چهارنگاه یافتم .
    ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید