ماینور وایت عکاس خارجی │ پایگاه عکس چیلیک www.chiilick.com
وایت ماینور

وایت ماینور

ماینور وایت عکاس خارجی │ پایگاه عکس چیلیک www.chiilick.comنام : ماینور
نام خانوادگی: وایت
تاریخ تولد: / 1908
تاریخ فوت : / 1977

بیوگرافی :

ماینور وایت یک عکاس، محقق، شاعر و منتقد آمریکایی است. او به خاطر دیدگاه های خاص و سخت کوشی اش در عکاسی شهرت یافته است.

ماینور وایت در9 جولای سال 1908 در میناپولیس، ایالت مینسوتا به دنیا آمد. پدرش یک کتاب فروش و مادرش یک خیاط بود. او در 10 سالگی به عکاسی علاقمند شد زیرا پدربزرگش یک عکاس آماتور بود. دو سال بعد هنگامی که پدربزرگش از دنیا رفت تجهیزات عکاسی او را به ارث برد. وایت از دانشگاه مینسوتا در رشته گیاه شناسی فارغ التحصیل شد و قبل از اینکه به مقوله عکاسی بپردازد، دست به مشاغل عجیب و غریبی زد.

در سال 1938 به مدت یک سال به عنوان عکاس برای سازمان توسعه کارگران کار کرد. از سال 1942 تا 1945 درفیلیپین سرباز پیاده نظام بود. پس از این دوره وایت در کنار ادوارد وستون مشغول به کار عکاسی شد زیرا در عکس های او زیبایی خاصی را می دید و سپس کارش را با آلفرد استیگلیتز ادامه داد. در همین زمان بود که در عکس های مینور وایت موضوعات غیر مادی و معنوی مثل اصول مذهب کاتولیک، فلسفه ذن در آیین بودا و عرفان مشهود می شدند. او معتقد بود که عکاسی یک فرایند روحانی است.

او در نگرش به موضاعات خود به بافت آنها توجه خاصی داشت. در تصاویرش بته خار، یک درخت، شکافی در جاده یا حتی یک ماشین قراضه و از کار افتاده نیز نقش مهمی در عکس او داشت.

در سال 1945 وایت به نیویورک مهاجرت کرد و در دانشگاه کلمبیا به ادامه تحصیل مشغول شد. یک سال بعد او به گروه استادان مدرسه هنر های زیبای کالیفرنیا به عنوان دستار انسل ادامز پیوست. در همین زمان بود که با همکاری ادامز، لنگ، بومونت و نیوهال مجله اپرچر (Aperture) را تاسیس کرد. سرانجام وایت از سمت دستیار به سمت مدیریت مدرسه هنرهای زیبای کالیفرنیا ارتقا یافت. از سال 1953 تا 1965 در ایستمن هاوس مشغول به کار شد و در اموزشگاه عکاسی روچستر تدریس میکرد. او در این دوره عکس های اپرچر را ویرایش می کرد و تصاویر زیبایی را خلق کرد. و تا سال 1976 یعنی یک سال قبل از مرگش استاد عکاسی در موسسه فن اوری ماساچوست بود.

ماینور وایت در طول زندگی اش به خصوص در دوران دبیرستان به تاتر علاقه وافری داشت. به همین دلیل طبیعی بود که برای عکاسی در گروه های تاتر به فعالیت بپردازد.تاثیر این کار در بسیاری از اثار او نمایان است، به خصوص در ترکیب بندی های دراماتیک ، نوردهی اکسپرسیونیت و رفتاری که در ان شخصیت مدل هایش را به نمایش بگذارد. او بیشتر از عکاسان هم دوره اش به عمق سوژه اش توجه می کرد و سعی داشت یک احساس روحانی را در تصاویرش به مخاطبان القا کند.