هنری کارتیر برسون عکاس خارجی │ پایگاه عکس چیلیک www.chiilick.com
کارتیر برسون هنری

کارتیر برسون هنری

هنری کارتیر برسون عکاس خارجی │ پایگاه عکس چیلیک www.chiilick.comنام : هنری
نام خانوادگی: کارتیر برسون
تاریخ تولد: 22/ 08/ 1908
تاریخ فوت : 03/ 08/ 2004
بیوگرافی :
در 1908 در شانتلو زاده شد. هنر را از نقاشی آغاز و در سال 1930 به صورت جدی به عکاسی علاقمند شد . تا 1936 سفرهای زیادی داشته و پس از آن به فرانسه بازگشت و به کار فیلم سازی پرداخت .
از فیلم های شاخص او می توان فیلم مستندی در باره جنگ های داخلی اسپانیا یاد کرد . شهرت او در 1952 با انتشار نخستین کتاب مهم وی با نام ” تصاویر آنی ” که در آمریکا با 6 عنوان لحظه قطعی منتشر شد ، به اوج رسید .
طی سال های 1960 ، مورد احترام نسلی از عکاسان جوان قرار گرفت .
جوئل مایرو تیز در مقدمه یکی از کتابهای خود در باره هنری چنین یادکرده است :

” من مردی را دیدم که به هرسو می رفت ، جست و خیز می کرد ، پیچ و تاب می خورد و می رقصید ، اوشگفت انگیز بود! …از دیدنش منقلب شدم ، کاملا منقلب شدم ! نمی توانستم باورکنم که چنین اقبالی را داشته ام که شخصا با او در این موقعیت برخورد کنم .”
کارتیه برسون عکاسی است که به آحاد بشر می اندیشید و نخستین عکاسی است که توجیه کاملی از نگرش خود را در این خصوص به دست داده است .
او بر این موضوع تاکید کرده است که عکاسی باید در کانون تمامی امور قرار گیرد و جذب رویدادها شود.
او عملا اظهار می دارد که رویدادها خود “ضرباهنگ ساختاری شکل ها ” را پدید می آورند . از دیدگاه کارتیه برسون ، عکاسی که بتواند مطابق با این ضرباهنگ کار کند “لحظه قطعی ” را خواهد یافت.
در آن دوران ، “لحظه قطعی” الگوی اولیه ای در عکاسی داشت .
در پایان سال های 1920 ، دوربین های سبک و سهل الاستفاده ای چون ارمانوکس یا لایکا ، دوربینهای اخیر برسون بود.
در آن دوران روزنامه نگاران دقت بسیار می کردند که “لحظه روانی” رویدادهای ورزشی را دریابند و در کمین لحظه اوج پیروزی های ورزشی می نشستند . کارتیه برسون بعدها نخستین عکس های خود را دراین زمینه منتشر کرد. کارتیه به مفهوم “لحظه روانی” تسلط یافت و آن را برای عکاسی از توده های انبوه مردم به کار گرفت . بدین سان تحول مهمی در نقش عکاسان مطبوعاتی پدید آورد.
عکسهای کارتیه برسون کوشش هایی حقیقی برای درک روح آدمی است که البته با وسیله بیانی متفاوت و تازه ای که همان عکاسی است ، تحقق پذیرفته است .
برخی از مشهور ترین عکسهای او به طرز بسیار روشنی گویای این مطلب اند.
کارتیه برسون از زمره تاثیر گذارترین عکاسان بوده است و هیچ عکاسی هرگز نتوانسته است در سبک کاری وی از او پیشی گیرد.
کارتیه برسون با سرمشق قراردادن کرتس در ابتدای سال 1930 ، مبدل به بزرگ ترین عکاس مطبوعاتی فرانسه شد.

در انگلستان از آن رو که به تصور حزن آلود تری از زندگی اجتماعی گرایش وجود دارد ، هیچ عکاس مطبوعاتی مهمی که دارای خصوصیات کارتیه برسون باشد ، پرورده نشده. در آمریکا نیز عکاسی مهمتر از او پدید نیامد.
همتایان کارتیه برسون عکاسان فرانسوی هستند که از او بسیار آموخته اند .
اما مقدم بر تمامی اینان ، کارتیه برسون مارا متوجه ساخته است خواه در زندگی روز مره و خواه به هنگام روی دادن وقایع ، با چه لذت های بزرگی می توانیم روبه رو شویم .


سوابق اجرایی و هنری :
• تالیف کتاب “اروپاییان” 1955 Les Europeens
• تالیف کتاب “مسکو” (Moscou) – 1955
• تالیف کتابی درباره چین با عنوان “از چینی به چین دیگر” (D’une Chine a L’Autre)در سال 1955
• ساخت مستندی درباره جنگهای داخلی اسپانیا
• همکاری با ژان رنوار به عنوان دستیار کارگردان در ساخت فیلم های گردش در صحرا و قاعده بازی -1937و1936