آندره کرتس عکاس خارجی │ پایگاه عکس چیلیک www.chiilick.com
کرتس آندره

کرتس آندره

آندره کرتس عکاس خارجی │ پایگاه عکس چیلیک www.chiilick.comنام : آندره
نام خانوادگی: کرتس
تاریخ تولد: 2 / 7/ 1894
تاریخ فوت : 28 / 9/ 1985

بیوگرافی :
آندره کرتس در 1894 در “بوداپست” زاده شد . با نخستین حقوقی که در شغل حسابداری بورس گرفت ، یک دوربین عکاسی جعبه ای ارزان قیمت خرید. یکی از نخستین عکسهایی که گرفت ، تصویری به نام مرد جوان به خواب رفته است که نشان می دهد وی از همان زمان تسلط کاملی بر این وسیله بیانی داشته است. مشخصات این عکس به گونه ای است که مشکل می توان اورا یک عکاس مبتدی دانست. اما اگر هم چنین گمانی داشته باشیم ، باید فرض کنیم که کرتس سالها پیش از آنکه بتواند دوربینی تهیه کند، تصاویری را در ذهن خود پرورانده بوده و بعدها به کمک دوربین بدانها تحقق بخشیده است وعلی رغم شناخت فنی بسیار اندکی که داشته ، کاملا بر تصور خود ازعکاسی واقف بوده و موضوعاتش را به خوبی می شناخته است . سالها بعد ، هنر عکاسی را به عنوان هنر تصویر کردن “رویدادهای کم اهمیت” توصیف کرد و هیچ عکاسی با اعتقادی بیش از او به این تعریف نرسید.
هنگامی که جنگ اول جهانی در گرفت ، کرتس روانه جبهه های نبرد شد و دوربین عکاسیش را نیز با خود برد. کرتس در جنگ به شدت زخمی شد و طی دوره نقاهت خود که یک سال به دارازا کشید، ساعات زیادی از اوقات استراحت اجباریش را صرف عکاسی از همقطاران خود در بیمارستان و نیز مردمی که ساکن آن حوالی بودند ، کرد.
طی دوران جنگ اول جهانی و پس از آن ، عکسهای کرتس موفقیت چندانی حاصل نکرد . در 1925 یکی از عکسهای قدیمی کرتس که از “دژ قدیمی بودا” گرفته بود برروی مجله ای به چاپ رسید . موفقیتی که از چاپ این عکس برای کرتس حاصل شد و نارضایتیش از کار اداری و اوضاع بد سیاسی مجارستان، دست به دست هم داد و کرتس راهی پاریس شد.
کرتس در فضای هنری شهر پاریس و با در اختیار داشتن دوربینی که برای سبک عکاسی مستند و مخفیانه ی او کاملا مناسب به نظر می رسید ، شماری از زیبا ترین آثار خود را پدید آورد.
کرتس سه خصوصیت داشت: اول استعداد وی در تصویر کردن احساس حرکت که با بکارگیری زمان دقیق نوردهی صورت می پذیرفت.
دوم ، استعداد او در گردآوری چندین صحنه و موضوع در یک تصویر منسجم واحد که نشانه تسلط وی بر ترکیب بندی و میزانسازی بود.
سوم ، شکیبایی او در انتظار کشیدن برای کنارهم قرارگرفتن تمامی عناصر تصویر، دقیقا در لحظه ی مناسب.
لحظه ی دقیق کرتس همان لحظه ی دقیق برسون نیست . برای کرتس غریزه و احساس همواره در مرتبه نخست قرار داشت و این درحالی است که برسون بیشتر متکی به محاسبه و تنظیم بود.
از 1927 تا 1932 کرتس در نمایشگاه های گروهی و مستقل زیادی آثارش را به نمایش درآورد و به چاپ رساند و شهرت بین المللیش در این سالها به عنوان هنرمند عکاس ، همتراز آوازه بزرگ ترین هنرمندان گردید.
کرتس در 1936 اروپا را ترک و به نیویورک عزیمت کرد . اما عدم هم خوانی ظرافت طبع اروپایی وی با ناشران آمریکایی و نامردمی هولناک مردم آمریکا برای او سخت و گران بود . جنگ جهانی اول اورا دردام بیمارستان افکند و جنگ جهانی دوم اورا از اروپا دور کرد.
در این سالها او با انجام پروژه های عکاسی و بستن قرارداد با بنگاه اسناد تصویری در نیویورک عایدی خوبی داشت.
عکسهای شخصی کرتس در این سالها حاکی از شیفتگی او به شکل های انتزاعی بود که به هنگام عکاسی از بالای ساختمان ها پدید می آمد . عکسهای مزبور از بی علاقگی روز افزون او به عکاسی از اشخاص نیز حکایت می کنند. بی هیچ تردیدی ، افراد انگشت شماری بودند که کرتس حاضر بود بدانان اطمینان کند و هنگامی که همسرش در گذشت – او تنها کسی بود که کرتس به راستی به وی اطمینان داشت – در اندک زمانی آفرینندگی او نیز مرد.
با این همه کرتس هیچ گاه از عکس گرفتن باز نایستاد و آخرین عکسهای رنگی که از طبیعت بی جان ،با دوربین پولاروید گرفت همواره حاکی از استعداد فراوان اوست در به شگفت آوردن بیننده و نشان دادن چیزهایی که در واقع هر چشم عادی قادر به دیدن آنها است، اما عموما از دریافت شان عاجز است.