1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. احسان رافتی : عوامل روی آوردن عکاسها به زد و بند

احسان رافتی : عوامل روی آوردن عکاسها به زد و بند

منبع: خبرگزاری تسنیم –

عوامل روی آوردن عکاسها به زد و بند/ روزنامه‌‌ها حاضر به پرداخت هزینه برای عکس نیستند.

احسان رافتی

عدم ارزش نهادن به عکاسی باعث می‌شود عکاسها به جای پیشرفت به دنبال زد و بند برای معیشت خود باشند. اصلا چیزی به نام عکس رایگان در دنیا وجود ندارد حتی اگر عکس برای گوشی هم بخواهید باید برای آن هزینه بپردازید هرچند اندک.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» «احسان رافتی» مدیر آژانس عکس دوربین دات نت  از آسیبهای  عکس و عکاسی در ایران گفت و ضمن ابراز نگرانی نسبت به بی ارزش شدن مفهوم عکاسی و برخورد بد با ارزشگذاری این هنر تاکید کرد: در حال حاضر رسانه‌های ما لگوی خود را کوچک‌تر می‌کنند تا در بازنشر عکس‌هایشان در روزنامه‌ها با یکدیگر رقابت کنند. البته با اینکار عکاس خود را از بین می‌برند و هنر عکاسی را زیر پا می‌گذارند. این رقابت ناسالم باعث شده که برخی از  روزنامه‌ها عکاس با سابقه خود را اخراج  و از عکسهای دیگر خبرگزاری‌ها استفاده می‌کند. دیگر روزنامه‌ها نیز به همین ترتیب؛ عکاسهایشان را به شدت کم کرده‌اند. روزنامه‌های ما باید عکاس داشته باشند و برای خود عکس تهیه کنند اما وقتی عکس رایگان در اینترنت بدون واترمارک بزرگ وجود دارد، قطعا روزنامه‌ها حاضر نیستند عکاس استخدام کنند.

وی افزود: پیشتر عکسهای خبرگزاریها ۶۰۰ پیکسل بود بعدها شد ۸۰۰ پیکسل؛ در حال حاضر به ۱۰۰۰ پیکسل رسیده‌اند. در صورتی که روزبه روز واترمارکها کوچکتر می‌شود. البته بعضی خبرگزاریها واترمارک روی عکس می‌اندازند اما اگر با آنها هم تماس بگیرند و عکس بخواهند عکس خود را رایگان در اختیار روزنامه ها قرار می‌دهند چراکه دغدغه فقط دیده شدن بیشتر رسانه است. در صورتی که عکاس بابت آن عکس زحمت کشیده است و حق دارد بابت هنرش هزینه دریافت کند. چند سال پیش یکی از خبرگزاریها، آژانس عکسی راه‌اندازی کرد تا عکس بفروشد و بازه گسترده‌ای نیز برای قیمت عکسها داشت اما وقتی دید دیگر خبرگزاریها رایگان عکس را در اختیار می‌دهند مجبور به تعطیل کردن بخش آژانس عکس خود شد.

مدیر آژانس عکاسی دوربین دات نت عنوان کرد: یادم هست زمان مرگ عباس کیارستمی سایت getty image عکس او را ۳۵۰ دلار به فروش گذاشته بود حتی در خبرگزاری‌های معتبر دنیا مثل رویترز یا خبرگزاری فرانسه نیز این اتفاق رخ می‌دهد اصلا چیزی به نام عکس رایگان در دنیا وجود ندارد حتی اگر عکس برای گوشی هم بخواهید باید برای آن هزینه بپردازید هرچند اندک. اما در ایران مثلاً اگر یک فریم عکس را ما در دوربین دات‌نت ۲۰ هزار تومان قیمتگذاری کنیم با واکنش مواجه می‌شویم و می‌گویند خب می‌رویم از خبرگزاریها رایگان برمی‌داریم. ما با این روش عکاسهایمان را زیر پا له کرد‌ه‌ایم در صورتی که آنه با این کارها به عکس بها می‌دهند حتی اگر شما قرار است عکسی را ببینید باید برای آن بها پرداخت کنید. البته سیاستگذاری ما به گونه‌ای است که عکسهایمان را از موضوعاتی انتخاب می‌کنیم که خبرگزاریها نداشته باشند

وی افزود: حتی سایتهایی نیز وجود دارند که عکسهای سوخته را با کیفیت بالا به شما نمایش می‌دهند اما برای تماشای همین عکسهای سوخته‌نیز شما باید هزینه پرداخت کنید. برای مثال واشنگتن پست در سایت خود صفحه‌ای دارد که عکسهای چند روز گذشته یک رویداد مهم مانند دیدار ترامپ و اوباما را از دیگر خبرگزاری‌ها به روشهایی می‌گیرد و با کیفیت بالا به نمایش می‌گذارد. در این صفحات اگر شما بخواهید بیش از سه صفحه اول را نگاه کنید نیز باید هزینه پرداخت کنید. هرچند هزینه‌اش اندک است اما به هر حال هزینه دارد تا عکس بی ارزش نشود.

احسان رافتی تاکید کرد: عدم ارزش نهادن به عکاسی  باعث می‌شود عکاسها به جای پیشرفت به دنبال زد و بند برای معیشت خود باشند. جدیداً هم باب شده‌ است که عکسها باید شبیه به هم باشد یعنی اگر خبرگزاری ایکس عکس دست دادن دو مقام مسئول را دارد عکاس خبرگزاری دیگر ماخده می‌شود که چرا او آن عکس را نگرفته است. عکسها همه شبیه به هم شده‌اند و دیگر خلاقیتی وجود ندارد. همه مجبورند یک مدل عکس بگیرند. این باعث می‌شود که پیشرفت هنری و مالی در عکاسی کور شود.

مدیر آژانس دوربین دات نت در مورد این آژانس عکس توضیح داد: دوربین دات نت به اسم آژانس عکس هست ولی عملاً چند سالی است که ما خیلی پیگیر عمل نمی‌کنیم چرا که توانایی ایستادگی در این شرایط را نداریم. می‌توان گفت آژانس عکس در حال حاضر در ایران فعالیت نشدنی است مگر اینکه فضا بهبود یابد. یک اتحاد همه جانبه می‌خواهد تا تغییر در این سبک ایجاد  شود.

وی افزود: از شیوه‌های دیگر مثل آموزش یا مذاکره برای فروش عکس و عکس مستند، خود را سرپا نگه داشته‌ایم.

انتهای پیام/

پیشین
کتاب عکاس مینیمالیست منتشر شد
پسین
یادداشت: ۱۰ روز با عکاسای خودمون و رفیقامون!

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست