1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. ارگان‌های مدعی، در موزه جنگ سهیم شوند

ارگان‌های مدعی، در موزه جنگ سهیم شوند

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران ( ایسنا )

/ دفاع مقدس غیرمناسبتی /

1432301556551_7485.jpg

یک عکاس معتقد است که جمع‌آوری و آرشیو اسناد تصویری جنگ یک موضوع ملی است و همه ارگان‌هایی که ادعای انقلابی بودن دارند، باید در آن سهیم باشند.

ساعد نیک‌ذات در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، با اشاره به این‌که برای جمع‌آوری و نگهداری عکس‌های جنگ به امکانات نیاز داریم، اظهار کرد: آنچه در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، امکاناتی است که برای جمع‌آوری، نگهداری و اسکن عکس‌های جنگ نیاز داریم. استانداردهای مربوط به مکان نگهداری مثل رطوبت، دما و سالم بودن آن نیز از مسائل با اهمیت است.

او ادامه داد: اگر یک ساختمان در اختیار عکس‌های دوران جنگ قرار گیرد، ما به افراد متخصص نیاز داریم تا نظر بدهند این مکان با چه شرایطی برای عکس‌های جنگ آماده شود. مشکل اصلی، فضا، مکان و امکانات فنی و مهندسی است.

نیک‌ذات با اشاره به این‌که بخشی از عکس‌های دوران جنگ پراکنده هستند و دیده نشده‌اند، گفت: تعدادی از هموطنان در زمان جنگ از مناطق جنگی عکس‌هایی گرفتند که صد درصد در آرشیوهای ما نیستند و به یک فراخوان نیاز داریم تا این آثار جمع‌آوری شوند. بعضی نگاتیوهای جنگ هم در خارج از کشور هستند. من آرشیوهایی را می‌شناسم که عکاسان در عراق از اسرای ایرانی گرفته‌اند و در ایران نیستند. این‌که بتوانیم این مجموعه‌ها را به آرشیو اضافه کنیم، هزینه‌بر است و علاوه بر کمک مردم، به امکانات مالی هم نیاز داریم.

عضو انجمن عکاسان ایران در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی چگونگی استفاده از عکس‌های جنگ، اظهار کرد: به‌عنوان مثال ما یک میلیون فریم عکس را نمی‌توانیم در یک مکان به‌نمایش بگذاریم، اما می‌توان برگزیده‌ای از آن‌ها را به‌صورت نمایشگاه و کتاب منتشر کرد. البته اگر بتوانیم یک وب‌سایت مأخذ از عکس‌های طبقه‌بندی‌شده دوران جنگ داشته باشیم نیز اتفاق خوبی است. به‌طوری که عکس‌های جنگ به‌صورت طبقه‌بندی‌شده یعنی مثلا عکس‌های عملیات‌های مختلف به‌صورت تفکیک‌شده در آنجا وجود داشته باشد تا نویسندگان، محققان و نقاشان بتوانند به‌عنوان یک مرجع از آن‌ها استفاده کنند.

او درباره‌ی نهادهای متولی جمع‌آوری و نمایش عکس‌های جنگ نیز گفت: ما با یک مسأله ملی مواجه هستیم و همه ارگان‌هایی که ادعای انقلابی بودن دارند، باید در آن سهیم باشند. همچنین ارگان‌های نظامی و مرتبط با جنگ هم می‌توانند کمک کنند. اسناد تصویری، سفالینه‌های آینده هستند، یعنی همان‌طور که می‌توان از روی یک سفالینه فهمید که سه‌هزار سال پیش مردم چطور زندگی می‌کردند، این عکس‌ها هم سندهای ارزشمندی درباره یک تاریخ مهم کشور هستند.

نیک‌ذات در ادامه به نقش انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در جمع‌آوری و اسکن بخشی از عکس‌های جنگ اشاره کرد و افزود: بی‌انصافی است که بگوییم تا امروز، کاری درباره جمع‌آوری و نگهداری عکس‌های دوران جنگ نشده است. انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس سال‌هاست که در این زمینه کار می‌کند و حاصل این فعالیت‌ها چاپ چند کتاب شامل عکس‌های عکاسان بنام و گمنام جنگ است.

این عکاس اضافه کرد: اگر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بتواند همکاری نهادهای دیگر در زمینه موزه جنگ را داشته باشد، می‌توان در نمایشگاه‌هایی به مناسبت‌های مختلف، مجموعه عکس‌های جنگ را به‌نمایش گذاشت. این اتفاق جاذبه‌ی توریستی هم دارد. همان‌طور که ما در کشورهای دیگر بسیاری از موزه‌ها و گالری‌های با موضوع جنگ را می‌بینیم، گردشگران هم می‌توانند در ایران از چنین فضاهایی دیدن کنند.

انتهای پیام

پیشین
فریاد کودکی که به دنبال بهشت بود
پسین
اظهارنظر اورهان پاموک درباره عکس « آیلان »

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست