1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. این عکس‌ها برای فروش نیستند

این عکس‌ها برای فروش نیستند

منبع: ایسنا –

یک عکاس با حضور در جمع‌های کارگری، پرتره‌هایی را از این قشر جامعه در قاب دوربین به ثبت رسانده و بخشی از این مجموعه را در نخستین نمایشگاه انفرادی‌اش به‌نمایش می‌گذارد.
1462019893695_in11dex.jpg

نسیم کایدی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی این مجموعه اظهار کرد: حدود یک سال پیش، کار عکاسی از کارگران را آغاز کردم. این مجموعه، مجموعه‌ای مستند از پرتره‌ی کارگران صنف‌های مختلف از جمله کارگران صنعتی، کارواش و … است که وضعیت حقوق و بیمه خوبی هم ندارند.

او ادامه داد: یک بخش متفاوت از این مجموعه مخصوص کارگران زن در نظر گرفته شده است. در این نمایشگاه حدود ۱۰۰ عکس از این مجموعه انتخاب شده که کاملا مستند و اجتماعی هستند و پرتره‌ای از کارگران در فضای کار را به‌نمایش می‌گذارند. در کنار پرتره‌های تک چهره، پرتره‌های گروهی هم وجود دارد، چون برخی عکس‌ها در زمان استراحت کارگران از آن‌ها گرفته شده است.

مجموعه عکس کارگران

این عکاس درباره‌ی دلیل نمایش این عکس‌ها در ساختمان جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان، گفت: ایده‌ی اصلی‌ ما این بود که این مجموعه در گالری به‌نمایش گذاشته نشود، چون به این فکر می‌کردیم که جای عکس کارگر روی دیوار گالری نیست. علاوه بر این، اگر این کارها روی دیوار گالری می‌رفتند به‌عنوان کالا به آن‌ها نگاه می‌شد، در حالی که این آثار فقط برای نمایش هستند و به فروش نمی‌رسند. هدف هم این بود که عکس‌ها در مکانی ارائه شوند که مخاطبان بتوانند به خوبی آن‌ها را ببینند و از وضعیت و شرایط کارگران مطلع شوند.

کایدی ادامه داد: ابتدا می‌خواستیم مکانی را برای نمایش آثار انتخاب کنیم که با موضوع عکس‌ها مرتبط باشد، مثلا در نظر داشتیم یک کارگاه، سوله یا کارخانه را برای نمایش عکس‌ها انتخاب کنیم، اما به‌دلیل مشکلات زیادی که در این راه وجود داشت، در نهایت به جمعیت دفاع از حقوق کودکان کار و خیابان رسیدیم و قرار شد یک هفته مکان‌شان را برای نمایش این آثار به ما اختصاص دهند.

این عکاس درباره‌ی شکل‌گیری مجموعه‌ی عکس‌های کارگران نیز گفت: بسیاری از عکس‌های این مجموعه در سفرهای من به شهرهای مختلف گرفته شده‌اند. من یک هفته کنار کارگران بودم و با آن‌ها صحبت می‌کردم. آن‌ها برای این مجموعه به من کمک می‌کردند و استقبال خوبی هم از عکاسی داشتند. معمولا می‌پرسیدند که برای چه کاری این عکس‌ها را می‌گیرم و وقتی می‌فهمیدند برای نمایش وضعیت آن‌هاست، خوشحال می‌شدند و برای‌شان اهمیت داشت که این عکس‌ها به ثبت برسند.

مجموعه عکس کارگران

او همچنین بیان کرد: امیدوارم این نمایشگاه باعث شود مخاطبان و کسانی که عکس‌ها را می‌بینند، مشکلات کارگری و اخبار و اتفاقات مربوط به آن‌ها را بیشتر پیگیری کنند و نگاه‌شان به وضعیت کارگرها، نگاهی درست و صحیحی باشد. در این مدت که با کارگرها آشنا شدم آرزو داشتم شرایط و وضعیت‌شان بهتر شود.

کایدی فارغ‌التحصیل رشته عکاسی از دانشگاه سمنان است و حدود هفت سال است که به‌صورت حرفه‌ای در حوزه «مستند اجتماعی» عکاسی می‌کند. نمایش عکس‌های او از کارگران نخستین نمایشگاه انفرادی این هنرمند به‌شمار می‌رود.

نمایشگاه این هنرمند به‌مناسبت روز جهانی کارگر ۱۲ اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۷ در محل پروژه جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان به نشانی بزرگراه نواب جنوبی، خروجی شهید چراغی، خیابان شهید غلامرضایی (زمزم سابق)، کوچه پیرمرادی، خیابان متین، بعد از کوچه طاهری، شماره ۵۳ افتتاح می‌شود و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

مجموعه عکس کارگران

مجموعه عکس کارگران
پیشین
برترین تصاویر جهان در ۱۱ اردیبهشت ۹۵
پسین
اولین سلفی لئوناردو دی کاپریو خبرساز شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست