1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. این عکس‌ها کویر را نجات می‌دهند

این عکس‌ها کویر را نجات می‌دهند

منبع: ایسنا

رئیس انجمن عکاسان ایران معتقد است با ادامه روند از بین رفتن طبیعت کویر مرنجاب، برگزاری نمایشگاه عکس در این زمینه می‌تواند تلنگری برای پیشگیری از این تخریب و نابودی باشد.

این عکس‌ها کویر را نجات می‌دهندبه گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایشگاه عکس کویر با عنوان انتهای زمین و با نمایش بیش از ۶۰ عکس از کویر مرنجاب که همسفران پایگاه عکس چیلیک هستند، عصر روز دوشنبه ۲۷ مردادماه با حضور مسعود زنده‌روح کرمانی (رئیس انجمن عکاسان ایران)، کاووس صادق‌لو (رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات) و تعدادی از اساتید پیشکسوت عکاسی از جمله اسماعیل عباسی و جاسم غضبان‌پور در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

زنده‌روح کرمانی درباره برگزاری نمایشگاه عکس کویر به خبرنگار ایسنا گفت: اتفاق خوبی که در این نمایشگاه افتاده یکی عنوان آن است. من عکس‌های نمایشگاه را یکی-دو روز قبل به واسطه متنی که قرار بود برای آن بنویسم دیده بودم و کویر مرنجاب را هم خیلی خوب می‌شناسم. در متنم نوشته بودم من به منتهای زیبایی رسیدم و کویر برای من یک خاطره و رویاست و جزو آرزوهایم است که به کویر بروم و عکس‌های کویر را ببینم. اتفاق خوب دوم تلنگری است که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی برای ما دارد.

 

او افزود: کویر مرنجاب در خطر نابودی است و دلیل آن نزدیکی و در دسترس بودنش برای مردم تهران است. امروز داریم می‌بینیم که با ماشین کویرپیمایی می‌کنم و تمام رمل‌ها، شکل‌ها و فرم‌های کویر در حال از بین رفتن است. شما اگر یک آخر هفته به همین کویر مرنجاب بروید می‌بینید که گروه‌های مختلفی به آنجا رفته‌اند و متأسفانه هیچ حفاظتی از خود کویر نمی‌شود. وقتی با ماشین روی این رمل‌ها می‌روند شن حرکت می‌کند و به طبیعت کویر آسیب می‌رساند.

رئیس انجمن عکاسان ایران همچنین گفت: شاید تا دو-سه سال آینده دیگر کویر مرنجابی نداشته باشیم. خیلی خوشحالم که این نمایشگاه را می‌بینم و یاد حرکت شن روی رمل‌ها می‌افتم. این رویایی‌ترین چیزی است که آدم می‌تواند در زندگی‌اش ببیند. یکی از خصوصیاتی که طبیعت کویر ایران در مناطق کلوت کرمان، طبس، یزد و آران و بیدگل دارد این است که بسیار قابل تغییر است، یعنی اگر این هفته برای عکاسی به این مناطق بروید هفته بعد شکل‌ها تغییر می‌کنند. شنیده‌ام که برای جمع‌آوری عکس‌های این نمایشگاه دو سال زمان صرف شده و این می‌تواند خصوصیت تغییرپذیری کویر را به خوبی به ما نشان بدهد.

او درباره عکاسان جوان این نمایشگاه و کارهای آن‌ها اظهار کرد: ما شاهد آثار نسل جوانی هستیم که یک مجموعه شخصی به نام پایگاه عکس چیلیک از آن‌ها حمایت و با بودجه شخصی خودش این نمایشگاه را برپا می‌کند. این کار آن‌ها واقعا قابل قدردانی است که فرصتی برای نسل جوان بوجود آورده است تا نمایشگاهی از آثار خودشان در خانه هنرمندان برپا کند.

زنده‌روح کرمانی در پایان سخنان خود درباره کمبود مکان برای برگزاری نمایشگاه‌های تجسمی گفت: یک مشکل کلی که ما در ایران و پایتخت داریم این است که دیوار تجسمی حرفه‌ای‌مان خیلی کم است. همین خانه هنرمندان حدود هفت-هشت گالری بیشتر ندارد و همه هم انتظار دارند در خانه هنرمندان نمایشگاه بگذارند. متأسفانه برای این مشکل فکری نشده است. امیدوارم مسئولان، شهرداری و وزارت ارشاد فکر جدی برای این مشکل بکنند.

این عکس‌ها کویر را نجات می‌دهندکاووس صادق‌لو رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات نیز درباره این نمایشگاه گفت: جوان بودن عکاسان و گروهی بودن نمایشگاه از ویژگی‌های خوب این رویداد است. در کشور ما کار گروهی کردن خیلی سخت است چون به محض اینکه یک جوان کارش شکل می‌گیرد و دو نفر هم از عکسش تعریف می‌کنند دیگر خدا را هم بنده نیست. این خاصیتی است که جامعه هنری ما خصوصا بخش عکاسی آن را در خود دارد. دلیل آن هم نداشتن تمرین است. من برگزاری این نمایشگاه را یک تمرین می‌دانم که یاد بگیریم کنار هم باشیم و حرکت جمعی انجام بدهیم.

او افزود: وقتی این کار انجام می‌شود و در بین جامعه هنری نهادینه شود وقتی سن‌مان رفت بالا چون یاد گرفته‌ایم با هم کار کنیم راحت‌تر در کنار هم کار می‌کنیم ولی وقتی قبلش تمرین نداشته باشیم نسل ما و نسل‌های قبل‌تر از ما به مشکلات زیادی برخورد می‌کنند.

 

به گزارش ایسنا نمایشگاه گروه عکس «انتهای زمین» از ۲۷ تا ۳۰ مردادماه در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان به هنر عکاسی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
پیشین
محکومیت ۲ عکاس به ۷۵ ضربه شلاق!
پسین
« انتهای زمین » در خانه هنرمندان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست