1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. بیانیه داوران جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک

بیانیه داوران جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک

هیئت داوران نخستین جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک بیانیه خود را به این شرح صادر کردند.
نور در گذر از ارتباط میان انسان، فضا و زمان در مکانی به نام عکس به آرامش می نشیند. عکس بیانگر نگرش آگاهانه و نوآورانه ی انسان به دنیای پیرامون است. تمدن در طی هزاران سال با شهرنشینی و سکونت انسان ها در حصن و حصار خود ساخته خویش پدید آمده است. شهرها، انسان ها را در خود پناه داده اند تا انسان در امنیت با جدایی از طبیعت به شیوه ای دیگر جریان زندگی را در پیش گیرد.
معماران ایرانی در طی صدها سال با ایجاد خانه ی ایرانی، باغ ایرانی و بازار ایرانی روح زندگی را به کالبد شهر ایرانی دمیده اند و میان انسان و معنویت پیوندی ژرف ایجاد کرده اند. “مجموعه تاریخی بازار اراک” گوهری در میان گاهواره تمدن در مرکز ایران است که در طی دو قرن گذشته شاهد حضور ساکنان و عابرانی بوده است که بر آجر فرش های آن گام زده اند در هوای آن تنفس کرده اند، زمستان های سرد را سپری کرده اند و در خنکای تابستان آن غنوده اند.
امروزه این پیکره تاریخی دیگر بار از سوی عکاسان ایرانی با نگرشی متفاوت و در کنشی پویا با رویکردی عکاسانه واکاوی شده است. میراث ذهنیت تجسم یافته ی ایرانیان در بازار اراک پس از سپری شدن بیش از دویست سال در امتداد ذهن ، چشم و دوربین عکاسان ایرانی قرار گرفته است تا از منظری دیگر دیده شده و ارزش های نهفته آن در کنش با زندگی امروزه ی ساکنان و عابران بازار در زمان متوقف و در قاب تصویر به پدیده ای متفاوت تبدیل شود. این عکس ها مخاطبینشان را وا می دارند تا با بازنگری به این گنجینه ی فرهنگی از یک فراموشی تاریخی رهایی یابند و در آشتی با این گنجینه بی مانند از زندگی روزمره فاصله گرفته و بازار اراک را دوباره کشف و به شایستگی حفظ کنند.
تک عکس های ” نخستین جشنواره بازار تاریخی اراک” بیانگر تلاش عکاسان برای ایجاد ارتباط با روح پدیدآورندگان پیشین و ساکنین امروز این پیکره، در گستره کلان شهر اراک است. زمان جاری در عکس ها از سپیده دم تا شامگاه را شامل می شوند تا جریان زندگی، تراکم مردم، خلوتی سراها، هم همه های روزانه و خاموشی و سکوت شبانه بازار را در بر داشته باشد.

فرهاد سلیمانی، حمیدرضا مجیدی، محمد مهدی رحیمیان هیئت داروان نخستین جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک ۳۱/۴/۹۴

 

 

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
گزارش اختتامیه جشنواره بازار تاریخی اراک
پسین
نمایشگاه « ابتدا پرنده بود » در نگارخانه ایده پارسی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست