119 -
تور عکاسی از غار کرفتو
تاریخ برگزاری : ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
چهار روزه
برنامه سفر

مدت و زمان برنامه: سفر(در نیمه نخست اردی بهشت) از عصر روز ۱۷ اردی بهشت ماه آغاز شده و همسفران پس از استقرار در موقعیت موضوع، در طی روز به عکاسی پرداخته و در نهایت شامگاه روز ۲۰ اردی بهشت ماه به تهران باز خواهند گشت.

اهداف عکاسی

اهداف عکاسی: همسفران در این سفر عکاسی یک پروژه تالیفی را با قصد و هدف تامین محتوای کتاب عکس غار کرفتو تامین کرده و با برگزاری نشست نقد عکس و ارزیابی سفر عکاسی شان گام تکمیلی یک کارگاه عکاسی را برمی دارند.
لازم به ذکر است که این سفر عکاسی بر دیدار و عکاسی از نماهای داخلی و بیرونی غار کرفتو تمرکز دارد.
برنامه سفر: همسفران پیش از سفر در یک نشست توجیهی-آموزشی حضور یافته و با حضوری ۴۸ ساعته در موقعیت مقصد سعی در تدوین یک بانک عکس از ابعاد این اثر فاخر تاریخی-باستانی در کردستان ایران دارد.

درباره منطقه

غار کرفتو

اصالت فرم و شکل و رنگ در مناطق بومی ایرانی از شناسه هایی تعریف شده نشات می گیرد.

مناطقی که هر یک از اقوام ایرانی درش توانسته اند به واسطه ی حداقل ها، نمادهایی را در تاریخ منطقه ماندگار کنند تا روزگاری بوانند به آن نشان، برای خود شناسنامه ای تاریخی احیا کنند.
منطقه کرفتو از جمله مناطق مستعدی است که در شمال استان کردستان واقع شده و در همسایگی جنوبی استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. میراث فرهنگی و معنوی این منطقه از چنان غنائتی مهجور برخوردار است که کمتر دوربین های عکاسی توانسته اند به رمز و راز زیبای آن پی برده باشند.
غار کرفتو در ۶۷ کیلومتری شمال شهرستان دیوان دره واقع شده و از جمله غارهای آهکی و طبیعی می باشد که بنابر نظر کارشناسان عمر زیستی آن به دوران مزوزوئیک زمین شناسی باز می گردد و پس از آغاز دوران خشکسالی از زیر آب بیرون آمده است.

این غار شامل دو بخش طبیعی و دست ساز(صخره ای) می باشد که در طی دوران های گوناگون تغییر شکل داده و به صورت معماری صخره ای در چهار طبقه شکل گرفته است.
بخش طبیعی غار به طول ۶۰۰متر و با ارتفاع متغیر یک تا دوازده متر به عنوان ستون فقرات غار را تشکیل می دهد و ورودی غار راهرویی دارد که اتاق هایی با اندازه هایی متفاوت و مجهز به نور و پنجره دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

۳ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • با دیدن عکسهای گزارشی همسفرانم آه از نهادم بر امد که چه فرصتی را از دست دادم.

    پاسخ
  • پروژه #غار_کرفتو چالش و تجربه اى جدید در مسیر عکّاسیم بود.
    غارى در گوشه اى از این سرزمین که بار ٧٠٠٠ سال تاریخ بشریت را در آن کنج دنج به دوش مى کشد. تا زمان اعلام این تور عکاسى و این پروژه من حتى از وجود چنین غارى خبر نداشتم و نامش را هم نشنیده بودم.
    جلسه اى در دفتر #پایگاه_عکس_چیلیک تشکیل شد و سیر تاریخى، فرهنگى، مذهبى و سیاسى این غار از زبان کارشناس و باستان شناس به طور کامل تشریح شد؛ تا ذهن منِ عکاس مراحل اولیه آگاهى از موضوع را با شناخت و شناسایى نماد ها و نشانه ها را طى کند.
    عکاسى از غار به احاطه بیشترى نسبت به مسائل فنى دوربین نیاز دارد
    برگزارى کلاس آموزشى در این زمینه قبل از سفر
    نگرانى هایم را از عدم تسلط کافى بر دوربین و مسائل فنى کمتر کرد ولى این همه ماجرا نبود …
    وقتى به مقصد رسیدیم با عظمتى روبرو شدیم که پتانسیل فراوانى براى عکاسى داشت
    و انتخاب آن به عنوان یک پروژه ایده بسیار مناسب و بجایى بود.
    در مواجهه با موضوع و عکاسى از آن بایستى تمام زاوایاى موضوع دیده و ثبت میشد؛
    #مهدی_سروری مدیر #پایگاه_عکس_چیلیک
    و مدیر پروژه عکاسى #غار_کرفتو
    در واکاوى عکاسانه غار
    راهنمایى ها و آموزش هاى بسیار مفیدى در تمام مراحل عکاسى به عکاسان ارائه مى دادند، که در تقویت و قدرت نگاه عکاسانه بسیار مفید بود
    دقت ، تمرکز و استفاده درست و مناسب از تمام آموزه ها شرط رسیدن به یک ثبت خوب بود که در تمام چند روز زمانى که براى عکاسى از این پروژه در اختیار داشتیم تمام اعضاى گروه حامى و آموزگار یکدیگر بودند تا بتوانند به بهترین نتیجه ممکن دست یابند.
    این سفر براى من یکى از کم نظیرترین سفرهاى عکاسى ام بود که از آن بسیار بسیار آموختم و لذت عکاسى را در کنار همسفران #تور_عکاسى_چیلیک دوباره تجربه کردم.

    پاسخ
  • مهری راست قدم
    ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۴۳

    قدمت و عظمت دو صفتی است که باز هم توصیف کننده غار کرفتو نیست
    و امنیت و محیطی دوستانه که سبب و انگیزه ای ایست برای عکاسی و عکاسی و عکاسی
    ای کاش می توانستم کلماتی جدید برای توصیف این انگیزهٔ گروهی پیدا کنم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

تورهای چیلیک

فهرست