1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. ثبت عشق بر قاب تصویر/ وقتی راوی و روایتگر یکی می شوند

ثبت عشق بر قاب تصویر/ وقتی راوی و روایتگر یکی می شوند

منبع: خبرگزاری مهر –

نمایشگاه عکس «قدم های آسمانی تا امام مهربانی» مجموعه آثار منصوره قلیچی عکاس مهر باعث شد تا اینبار راوی روزهای عشق، خود روایتگر یکی از گزارش های خبری خبرگزاری مهر باشد.
افتتاح نمایشگاه عکس قدم های آسمانی تا امام مهربانی

 

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- منصوره قلیچی: از خود نوشتن حسی دو گانه دارد تا دیروز خبر ثبت می کردم و امروز خود، خبر هستم و بهانه این امر نمایشگاه ۵۰ اثر از آئین پیاده روی معنوی زائران امام هشتم(ع) با پای پیاده و روزهای دشواری که گام به گام دور از دیار در میان بیابان، برای رسیدن به یک هدف، آن هم نیم نگای به گنبد زرین امام رضا(ع) و این بار مجموعه عکس هایی که حاصل این سفر معنوی است، خود به سوژه ای برای تهیه خبر شده است.

قدم های آسمانی تا امام مهربانی را وقتی پیشنهاد دادند، فهمیدم چه زیبا نامی است که می تواند لحظه لحظه آن پیاده روی های شبانه روز را توصیف کند می تواند لحظه لحظه آن سختی ها را نشان دهد که مردم نازنین روستای کالپوش میامی به عشق امامشان می پیمودند و کیلومتر به کیلومتر، متر به متر و سانتی متر به سانتی مترش هنوز در یادم هست.

۱۲ روز عاشقی ۱۲ روز بندگی

نمایشگاه قدم های آسمانی درج لحظه های آسمانی آن روزها است زمانی که من با گروه زائران پیاده امام رضا(ع) از حسین آباد کالپوش، به مدت ۱۲ روز پیاده روی سخت را آغاز کردم و هیچ گاه فکرش را هم نمی کردم که ثبت این لحظات عاشقی روزی تیتر یکی از گزارش های خبرگزاری مهر شود، گزارشی که هم خالقش خودم هستم و هم سوژه اش.

و امروز وقتی در افتتاحیه نمایشگاه آثارم چشم به چشمان مشتاق مردم شاهرود می دوزم می بینم که زیبا در می یابند حس خوب دلدادگی را از پاهای خسته عاشقان اهل بیت(ع) که عاشقانه و عارفانه گام در راه سختی ها می نهند آن هم هر سال، با هر سن و سالی و با هر وضعیت جسمانی اما من چه چیزهایی یاد گرفتم از همت این بزرگ مردان و شیر زنان که رنج راه پیمایی را به دیدار دوست می پذیرند امروز اما برای من چقدر سخت است نوشتن از خود، از خودی که همیشه ثبت می کردم و امروز باید ثبت شوم.

لحظه های شیرین بندگی

افتتاح نمایشگاه لحظه ای غرور آفرین برایم رقم می زند آنجا که خیل مشتاقان و آشنایان برای دیدن عکس ها آمده اند و من امروز اینجا در این اندیشه ام که چگونه می توانم ثبت این لحظات زیبا را روایتگری کنم لحظاتی که زائران رضوی به خوبی آنها را رقم زدند و امروز دیدگان بازدیدکنندگان جولانگاه رقص بندگی و لحظات شیرین آن شده است.

در این بین اما من سرمست از شور حضور مردم مهربان دیارم که فوج فوج آمده اند تا لحظات عاشقی را به چشم ببینند نه سرانگشتان دستان خسته من که تنها ثبت کننده آن لحظات بودم و امروز سوژه اصلی این نمایشگاه همانهایی هستند که رقص عارفانه بندگی شان تا اوج مرا با خود می برد.

همینهایی که امروز شاید نیستند در بین مان چرا که مسافتشان تا شهر بسیار دور است و عمده از مردم ساده دل و بی بضاعت دیار قومس محسوب می شوند که شاید فرصتی برای دیدار از عکس هایشان را نیز نیابند اما به گردن من بسیار حق دارند چرا که مرا پذیرفتند و ۱۲ روز میمهمان خود دانستند.

قدم های آسمانی تقدیر از هنر عکاسی است

افتتاحیه این نمایشگاه اما میهمانان ویژه ای نیز داشت حجت الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود که گفت: زبان هنر زبان ماندگاری است و به خصوص عکس از آن رو که برای نسل ها اثر خود را به جای میگذارد این تاثیرگذاری دو چندان است هنر ممکن است کلام را ادا کند اما عکاسی حرفه گویایی است که تاریخ را در می نوردد اثر موج معنوی عکس به ویژه قدم های آسمانی تا امام مهربانی بیانگر موج معنوی برای افرادی است که توفیق حضور در حرم ثامن الحجج را ندارند و با برپایی این قبیل نمایشگاه ها می توانیم زیارت را به خانه های مردم ببریم.

وی همچنین بیان داشت: عکس هنر بی کلام اما با نفوذی است که می تواند قلب ها را به سوی معنویت سوق دهد و این نمایشگاه عکس درس خوبی است تا ما در شهرخودمان میزبان جمع کثیری از عاشقانی باشیم که با پای پیاده سختی راه را برجان می خرند تا عاشقی را به ما بیاموزند و لحظاتی را به قاب تصویر ثبت کنند که برای نسل ها اثر معنوی آن بر کالبد جان رسوخ کند.

حجت الاسلام علی شکری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان نیز در آئین افتتاحیه این نمایشگاه، گفت: خبر از مقولاتی است که نقش اساسی و محوری در به ثبت رساندن تاریخ تمدن بشری ایفا می کند و امروز شاهد تنوع رشته های هنری ازجمله فیلم سازی، تئاتر، هنرهای تجسمی و… هستیم که حاکی از آن است هنر بهترین عرصه برای بیان حقایق دینی به شمار می رود لذا اگر بهترین فیلم ساز بخواهد در کار خود موفق باشد ناگزیر به استفاده از هنر عکاسی است تا بتواند جلوه های ویژه را به نحو احسن به نمایش بگذارد.

هنر عکاسی و خلق تصاویر جاودان می ماند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان درباره سوژه عکس ها نیز توضیح داد: ثبت تصاویری مانند پیاده روی های حرم بیانگر عشق و محبت به اهل بیت است، همه هنرها قابل تقدیرند ولی عکاسی از همه ماندگار تر است چراکه این هنر می تواند با تبلیغ جلوه های ویژه رفتار دینی را نشان دهد به طور مثال در ماه محرم با عکاسی از مراسم عاشورا تاسوعا و اربعین حسینی می توان جلوه هایی را به یادگار گذاشت که بیانگر شوق و شور دینی در نهاد مردمی است و کار ارزشمندی است که به یادگار خواهد ماند.

شکری همچنین بیان داشت: در اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان دو کار ارزشمند به یادگار گذاشته شد یکی تهیه فیلم مستند تحت عنوان «یک روز نزدیک تر» کاری که چندین بار از شبکه های صداوسیما پخش شد و کار دوم کسب رتبه اول کشوری جشنواره فرهنگی رضوی رسانه که این امر حاکی از آن است در حوزه هنر باید به مسائل مذهبی و دینی هم توجه جدی شود چراکه زندگی و حیات اجتماعی ما مسائل دینی است.

وی درباره نقش عکاسی در ثبت تاریخ، توضیح داد: عکاسی هنری تاریخ ساز، فرهنگ ساز و تمدن ساز محسوب می شود که اگر بخواهیم بخشی از تاریخ خود مثلا جریان انقلاب اسلامی را مشاهده کنیم به عکس  رجوع می کنیم و این نشان می دهد عکاسی فقط متعلق به این نسل و این دوران نیست بلکه ثبت سندی است که مورد استفاده آیندگان قرار می گیرد لذا باید این هنر را ستود و از هنرمندی که بتواند این لحظات را جاودانه کند به بهترین نحو تقدیر کرد.

نمایش ۵۰ اثر در نمایشگاه گام های مهربانی

کمتر پیش می آید که راوی خود، روایتگری کند و این حس عجیب امروز برایم تداعی شده است زمانی که چشم بر ۵۰ اثر برگزیده از سفر ۱۲ روزه پیاده تا مشهد مقدس می اندازم و فکر می کنم از چه زاویه ای باید بنگرم تا بتوانم سوژه گری را در سوژه یابی ببینم.

عکس ها همه از مردان و زنانی است که در کاروان زائران پیاده حرم رضوی از روستای نردین و حسین آباد کالپوش حضور داشتند و نمایشگاه «قدم های آسمانی تا امام مهربانی» به همت خبرگزاری مهر و با حمایت ارزنده معاونت فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان سمنان به میزبانی نگارخانه سیب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود برپا است.

این نمایشگاه به مدت چهار روز به روی علاقمندان گشوده است و دوستداران هنر عکاسی به خصوص عکاسی خبری ورئالیسم می توانند با حضور در این نگارخانه از روایات تصویری سفر زائران رضوی استفاده کنند.

شاید از خود تعریف کردن سخت باشد اما از آن سخت تر روایتگری از روایتی است که خود راوی و سوژه اصلی آن باشی و این روایت شور عارفانه قدم های آسمانی تا امام مهربانی است.

پیشین
به مناسبت سالروز آغاز قیام جنگل / جمع آوری ۶۰ عکس از نهضت جنگل
پسین
فروش عکس های لانتوری به نفع قربانیان اسیدپاشی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست