1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. جسم ماهیت بی‌وطن بودن در عکس‌های دشتی

جسم ماهیت بی‌وطن بودن در عکس‌های دشتی

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران  ( ایسنا ) –

1446283542827_iran untitel.jpg

«ایران بی‌عنوان» نام نمایشگاهی از عکس‌های گوهر دشتی است که از هشتم آبان‌ماه برگزار شده است.

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه شامل ۱۵ عکس از تازه‌ترین پروژه گوهر دشتی در اندازه ۸۰ در ۱۲۰ سانتی‌متر است. تم اصلی این نمایشگاه آن‌چنان که از نام پروژه برمی‌آید مهاجرت است.

او که این مجموعه را در سال ۲۰۱۳ در قشم عکاسی کرده، روی موضوعی دست گذاشته که این روزها دغدغه بسیاری از مردم جهان، بخصوص در خاورمیانه است. او در جایی درباره این ایده گفته است: «ما امروز شاهد زندگی مهاجرانی هستیم که در کمپ‌ها و حتی در مکان‌های بی‌آینده زندگی و تلاش می‌کنند زندگی را در یک سرزمین غریبه از صفر شروع کنند.»

این بی‌آینده بودن در این مجموعه به‌خوبی مشخص است. دشتی در این مجموعه آدم‌هایی را در دل طبیعت خشک نشان داده است که در آن غریبه هستند. چشم‌اندازی خشک و بدون آب و علف و خالی از سکونت که هیچ تصویری از حیات را نمی‌توان در آن یافت.

او برخلاف مجموعه قبلی‌اش (زندگی امروز و جنگ) که زندگی زوجی را در میان نمادهای جنگ به تصویر کشیده بود، آدم‌های متفاوت با شرایط متفاوت را در زمینه یک بیابان دست‌نخورده نشان می‌دهد که در انتظار انجام کارهای هستند که به‌نظر می‌رسد قرار است انجام دهند.

«ایران بی‌عنوان» پیش از این در سامرست‌هاوس لندن و سیدنی به‌نمایش درآمده است. کیوریتور موزه هنر نلسون اتکینز (آمریکا) نیز درباره این نمایشگاه گفته است: «گوهر دشتی این تصاویر را در موقعیت‌هایی صحنه‌آرایی کرده که تجسم ماهیت بی‌وطن بودن هستند.»

گوهر دشتی متولد ۱۳۵۹ در اهواز است و فارغ‌التحصیل کار‌شناسی ارشدعکاسی از دانشگاه هنر تهران است. او در سال‌های اخیر به تدریس عکاسی تخصصی در دانشگاه‌های هنر، الزهرا و علم‌وفرهنگ مشغول بوده است. آثار دشتی در گالری‌هایی مانند موزه هنرهای زببای بوستن، موزه ویکتوریا و آلبرت لندن، موزه هنر مری ژاپن، بنیاد هنر کادیست پاریس و مرکز پژوهش گتی در لس‌آنجلس به‌نمایش درآمده است.

نمایشگاه «ایران بدون عنوان» تا ۲۰ آبان از ساعت ۴ تا ۱۰ شب در سالن «منفی یک» گالری «محسن» واقع در خیابان ظفر شرقی، کوچه ناجی، خیابان فرزان خیابان نوربخش بلوار مینای شرقی پلاک ۴۲ برای بازدید عموم آزاد برپاست.

انتهای پیام

پیشین
نگاه‌های برتر تور عکاسی کویر معرفی شدند
پسین
شش عکس برتر از یک گشت و گذار کویری

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست