1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. ده ومین پرسش نظرسنجی موضوعی در پایگاه عکس چیلیک

ده ومین پرسش نظرسنجی موضوعی در پایگاه عکس چیلیک

با طرح ده ومین پرسش عمومی، نتایج نهمین نظرسنجی موضوعی در پایگاه عکس چیلیک با رای و نظر مخاطبین این رسانه معلوم و نهایی شد .
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، نهمین پرسش طرح نظرسنجی موضوعی در رسانه پایگاه عکس چیلیک در قالب پنج گروه اثرگذار در رای ها تعیین و نهایی شدند .
نهمین پرسش نظرسنجی موضوعی با طرح از سوی میرصفی اندیکلایی ، عکاس و مدرس دانشگاه استان مازندران به این صورت مطرح شده بود که:
اصلی ترین عامل رویکرد عکاسان به ارایه عکس سیاه سفید چیست؟
که در پاسخ اکثریتی برابر با ۵۰% از مجموع شرکت کنندگان به شکل مستقل و با رایی برابر به گزینه « تاثیرگذاری نافذ در بیننده » اشاره داشته اند .

این نتیجه در حالی به دست آمد که در طی مدت زمان ۳۱ روزه تیر ماه سال ۱۳۹۵ گزینه ی: « پیروی از عکاسان مطرح جهان » ۱۵% ، « تمایل به دیده شدن » ۱۱% ، « حذف جذابیت های کاذب » ۵% و « باور به سادگی در امر ویرایش و ارایه » ۹% از رای کل شرکت کنندگان در این نظرسنجی موضوعی را به خود اختصاص دادند .

میرصفی اندیکلاییمیرصفی اندیکلایی ، عکاس و طراح این پرسش پیرامون انگیزه طرح این سوال در گفت وگو با پایگاه عکس چیلیک اظهار داشت: تا حدود نیم قرن قبل ، عکاسی رنگی به دلایل مختلف هنوز گسترش نیافته و جای خویش را در میان مردم باز نکرده بود . ولی پس از آن و با بهبود در تولید مواد و تجهیزات عکاسی و ساخت و ارائه دوربینهای ارزان قیمت تر ، عکاسی و به تبع آن عکاسی رنگی ، بیش از پیش در دسترس و مورد توجه مردم قرار گرفت . تا جایی که امروزه با داشتن انواع و اقسام دوربین های دیجیتال (دوربین تلفن همراه تا دوربینهای مدار بسته و دوربینهای تصویربرداری و دوربینهای عکاسی) کمتر کسی به این فکر می کند تا رنگ را از عکسها و تصاویری که می گیرد ، حذف کند .
اما در این میان و با این همه وابستگیِ کلیت ِ مردم به عکاسی رنگی ، هنوز بسیاری از عکاسان حرفه ای (به ویژه عکاسان هنری) همچنان به عکاسی سیاه و سفید علاقمند بوده و آن را دنبال می کنند .
از طرف دیگر انبوهی از مردم این سوال در ذهنشان وجود دارد (حتی اگر نپرسند) که چرا با این همه پیشرفتهای تکنولوژیک و حذف مواد شیمیایی و افزایش کیفیت تصویر و جذابیتهای رنگ ، هنوز عده ای اصرا بر حذف رنگ در آثارشان و ارائه عکس سیاه و سفید دارند و این سوال که در طول سه دهه گذشته بیش از صدها بار در جاهای مختلف و توسط افراد مختلف (دانشجو و هنرجو گرفته تا کشاورز و بازاری و …) پرسیده شده بود ، مطرح گردید تا دوستان ِ دیگر نیز به ابراز نظرشان بپردازند .

طرح نظرسنجی ماهانه پایگاه عکس چیلیکپرواضح است که تحلیل این نتایج به بحث و بررسی های بسیار دقیقی از منظر کارشناسان و صاحبنظران نیازمند است ولی بی هیچ بحث و نظری به آنچه مخاطبین و مراجعین رای داده اند احترام گذاشته و با توجه به شرایط موجود در جامعه عکاسی و عکاسان کشور تلاش خواهیم کرد که باز هم در راستای دریافت پرسش ها و ارتقای سطح ارایه خدمات پایگاه عکس چیلیک کوشا باشیم .

محسن بایرام نژاد ، عکاس ، مترجم تالیفات عکاسی به عنوان طراح پرسش دهمین دوره طرح نظرسنجی معتقد است: پس از هفت سال تدریس عکاسی در مراکز آموزشی مختلف و حضور در میان عکاسان نوپا، با مهم‌ترین خطر برای این دسته از علاقه‌مندان به عکاسی آشنا شده‌ام؛ اینکه خود و خواسته‌های شخصی‌شان را نادیده گرفته و از این رو، توان دفاع‌کردن از عکس‌های خود را نداشته باشند. فرق صریح و مشخصی میان خط‌گرفتن و الهام‌گیری وجود دارد؛ با الهام‌گرفتن از اثر، طریقه یا موضوعی به‌خصوص، باور و خواسته‌های خود را تحکیم خواهیم کرد؛ در این صورت است که با بی‌تفاوتی نسبت به جریان‌های همه‌گیر و حواشی مربوطه‌ی این اتفاقات، با عکاسی‌کردن، اثری یگانه و معرف شخص خودمان ارائه خواهیم داد.

عکاسی رسانه‌ی وسیعی‌ست و عکاسان، از گذشته تا به حال، پُر تعداد بوده‌اند. ژانرها و رویکردها تنها به‌خاطر جنبه‌ی آموزشی‌شان و برای طبقه‌بندی‌کردن سازوکاری مشخص به‌وجود آمده‌اند. ژانر یا رویکردی به‌خصوص در همه‌حال و همه‌جا، در دوره‌های تاریخی مختلف، همه‌گیر شده است؛ پس این قضیه به‌طور ماهوی منطقی و بی‌ضرر تلقی می‌شود؛ نکته اینجاست که قرار نیست این رویکردِ همه‌گیرشده، مسیر شخصی ما را معین کرده و اصطلاحاً، به «همه‌گان» خط بدهد؛ در این‌صورت است که با تقلید از حال‌و‌هوای گسترده‌ترِ عکاسی زمانه، از خود دور شده و در این فعالیتِ بی‌دغدغه، مشخصاً امکانی برای دیده‌شدن نخوهیم یافت.

اگر چه در گام نهم این نظرسنجی موضوعی به بررسی « اصلی ترین عامل رویکرد عکاسان به ارایه عکس سیاه سفید چیست؟ » در نگاه و منظر مخاطبین و مراجعین به رسانه پایگاه عکس چیلیک پرداختیم، اکنون برآنیم تا در گام دهم به ارزیابی چرایی مهم‌ترین دلیل همه‌گیرشدن ژانر یا رویکردی خاص در دوره‌های مختلف عکاسی بپردازیم.
منتظر هستیم تا در طی پنجمین ماه از سال ۱۳۹۵ از نگاه مخاطبانی که در گروه های مختلف شغل و حرفه، جنسیت، سن، تجربه، دانش، اعتقاد و … قرار دارند و هر یک به قدر یک رای و یک نظر، در نظرسنجی ها تعیین کننده و صاحب تاثیراند، نتیجه را دریافت و اطلاع رسانی کنیم.
ضمن سپاس از همکاری محسن بایرام نژاد مدرس دانشگاه استان آذربایجان شرقی در طراحی پرسش مرداد ماه ۱۳۹۵ ، به طرح آن می پردازیم که مهم‌ترین دلیل همه‌گیرشدن ژانر یا رویکردی خاص در دوره‌های مختلف عکاسی کدامست؟ که گزینه های « شرایط و مقتضیات جامعه » ، « تشویق ارگان‌ها و جشنواره‌های تخصصی » ، « رقابت یا الهام‌گرفتن از عکاسان مطرح‌تر » و « خط‌گرفتن از رویدادهای جهانی » برای درج پاسخ لحاظ شده است.
*شما نیز پرسش های خود را در سایر مضامین: نظری، آموزشی، اخلاقی، تشکیلاتی و … در حوزه عکس و عکاسی و عکاسان از طریق پل ارتباطی و گزینه « ارتباط با ما » جهت درج و دریافت آمار ، با همکاران این رسانه در میان بگذارید.
*برای مراجعه به لینک نظردهی و ارسال گزینه مورد نظرتان، به صفحه اصلی سایت و بخش نظرسنجی مراجعه نمایید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایش منتخب عکس های عباس کیارستمی در نگارخانه بوم
پسین
نمایش منتخب آثار جشنواره عکس تعاون در یزد

به تازگي منتشر شده

۲ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • حدیثه شعبانی
    ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۵۶

    رقابت یا الهام‌گرفتن از عکاسان مطرح‌تر » و « خط‌گرفتن از رویدادهای جهانی

    پاسخ
  • حسین عصاری آرانی
    ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ ۱۱:۴۲

    -مهم‌ترین دلیل همه‌گیرشدن ژانر یا رویکردی خاص در دوره‌های مختلف عکاسی کدامست؟
    سئوال بالا آخرین سئوالی است که در بخش نظر سنجی های سایت از مخاطبان پرسیده شده است. سئوال از نظر جامعه شناسی، ارتباطات و عکاسی اهمیت زیادی دارد و رسیدن به جواب آن می تواند اطلاعات مهمی را به ما بدهد. به نظر من با توجه به آنچه از روش تحقیق می دانم مطرح کردن این به صورت پرسش نظرسنجی برای رسیدن به جوابی درست مناسب نیست.
    در نظر سنجی اخیر چهار گزینه شرایط و مقتضیات جامعه، تشویق ارگان‌ها و جشنواره‌های تخصصی، رقابت یا الهام‌گرفتن از عکاسان مطرح‌ترو خط‌گرفتن از رویدادهای جهانی به عنوان پاسخ های این سئوال مطرح شده است. به نظر من این گزینه ها در بسیاری موارد هرکدام به تنهایی پاسخ جامع و کامل این سئوال نیست، به طور مثال همه گیر شدن یک ژانر در سالی می تواند از رویداد های جهانی ناشی شده باشد و در سالی دیگر جشنواره های تخصصی آن آن را گسترش داده باشند؛ حتی همگیر شدن ژانر ها می تواند از تشویق چند عامل شروع شده باشد.
    سئوال خوبی که مطرح شده می تواند سئوال اصلی یک پژوهش دانشگاهی و علمی باشد و ارزش آن بسیار بیشتر از یک نظر سنجی چهار گزینه ای است. من از طراح سئوال برای این دغدغه درست و به جا در عکاسی تشکر می کنم؛ اما فکر می کنم طرح این سئوال به این شکل از ارزش و اهمیت آن می کاهد. رسیدن به پاسخ درست این پرسش نیازمند مصاحبه های دقیق با صاحب نظران و افراد مطلع از جریان های عکاسی جهانی است.
    به دیگر شکل و با ادبیات روش تحقیقی گزینه های مطرح شده برای این پرسش روایی و پایایی لازم را ندارند. از مدیر محترم پایگاه عکس چیلیک خواهشمندم تا این نکات را با طرح کننده این سئوال درست در میان بگذارد. بنده نیز خوشحال می شوم تا پاسخی از ایشان دریافت کنم، شاید این پاسخ در برطرف شدن برخی از این نکات در ذهن من کمک کند.
    متشکرم
    حسین عصاری آرانی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست