1. خانه
  2. مقالات
  3. ده گام آموزشی برای عکاسی مینیمال (ساده‌گرایی، کمینه گرایی)

ده گام آموزشی برای عکاسی مینیمال (ساده‌گرایی، کمینه گرایی)

موضوع : سبک های عکاسی

منبع مقاله :  نشریه فتو پلاس

نویسنده  :  سیمون برای
همه ما در مسیر بیان تصویری با عباراتی چون: ” مختصر، گویا، مفید و موجز ” را شنیده ایم.
هنر عکاسی اگر چه خالی از دخالت این نکات نبوده و نیست ولی شاخه ای از عکاسی است که در آن ما با این عبارات به شکل محوری و اصلی برخورد داشته و داریم.
عکاسی مینیمال بهترین مکان برای استفاده از این عبارت است.
اگر عکاسی مینیمال به درستی اجرا شود روشی بسیار ساده و در عین حال مهیج برای ثبت تصاویر پیرامون زندگی است اما چگونه می بایست که واژه عکاسی مینیمال را معنا کنیم و چگونه آنرا در عکسهایمان درک و به مرحله اجرا برسانیم؟


گام اول – درک مینیمال

واژه ی مینیمال یا همان ساده گرایی عنوان سبکی است که بسیاری از هنرمندان قرن بیستم با استفاده از کمترین عناصر بصری مانند: رنگ، شکل، خط و بافت آنرا به کار برده اند.
مینیمال در دنیای هنر یک مفهوم کاملا ذهنی است که تفسیر و معنا را به برداشت و درک بیننده از اثر هنری واگذار می کند. ساده گرایی نوعی ایجاز را در خود دارد به طوری که رابرت براوینگ معتقد است: ” کمتر غنی تر است “. بعضی ها از این آزادی در تفسیر استقبال می کنند در حالیکه دیگران عدم وجود هدف یا موضوع اصلی را محلی از ایراد می دانند. این برای عکاسان اهمیتی ندارد زیرا یک عکس به عنوان لحظه ای از زندگی که روی فیلم ثبت شده باقی می ماند . با این وجود ما از برخی از روش های مینیمال برای افزایش تاثیر عکس ها و آثارمان استفاده می کنیم.

 


گام دوم – سادگی

وقتی نحوه ی دستیابی به مینیمال را دریافتیم باید سادگی اش را نیز حفظ کنیم اما این بدان معنا نیست که عکستان خسته کننده شود. توصیه می شود که از عناصر مؤثر و برجسته ای که در نظر بیننده جلب توجه می کنند استفاده کنید. این عنصر بصری حتی اگر بیشترین فضای کادر را نگیرد باید قوی ترین عنصر عکس باشد.
همیشه قبل از عکاسی کمی صبر کنید و تصور کنید که چه عناصری را می خواهید در عکس خود جای دهید و چه چیزهایی را در شکل چیدمان و انتقال مفهوم و درک زیبایی در چهار چوب عکس نمی خواهید. فضای اطراف یک عنصر بصری، برتری آن عنصر را تشدید می کند، پس با بزرگ کردن یا بریدن تصویر، عناصر اضافی را می توانید حذف و یا تا جای ممکن کمرنگ کنید.

 


گام سوم – ترکیب بندی

دستیابی به یک ترکیب بندی قوی در عکاسی مینیمال بدون تردید در افزایش تاثیر عکس نقش مهمی دارد. همانطور که در گام دوم اشاره شد، عناصر خارج از کادر به اندازه ی عناصری که در عکس هستند تاثیرگذارند و اهمیت دارند، پس زمانی را برای دیدن ساختار موضوع و فضای اطرافش صرف کنید.
قانون ” یک سوم ” را در ترکیب بندی به یاددارید؟
این قانون در اینجا خیلی کاربرد دارد و در نحوه ی کادربندی موضوع در عکس بسیار کمک می کند. ترکیب بندی قوی و بنیانی در عکس همچنین سازه های مربعی و خطوط را به خوبی در خود جای می دهد که به آن خواهیم پرداخت، اما به خطوط و شکل های قوی که خودشان عکس مینیمال هستند، توجه کنید.
دوربین را که مقابل چشمتان گرفتید حتما بر روی موضوع تنظیم فاصله – فوکوس – کنید و در صورت امکان از عمق میدانی استفاده کنید که موضوع را تا جای ممکن برجسته نشان دهد تا توجه بیننده به آن جلب شده و تاثیر نگاه، عناصر، چیدمان، ترکیب و شکل ثبت در عکس افزایش یابد.

 


گام چهارم – رنگ های مکمل

استفاده از رنگ در عکاسی مینیمال خیلی موثر و مشهود است. برای یک عکس جذاب و در عین حال ساده و صریح،‌ ابزار مفیدی می باشد. عکس های مینیمال می توانند فقدان موضوع اصلی را با حضور رنگ جبران کنند و در این صورت هرچه روشنتر باشند، بهتر و موفق تر هستند.
سعی کنید از نور موجود در دسترس برای برجسته کردن رنگ ها در صحنه استفاده کنید.
در خیلی از عکس ها از یک تک رنگ برای موضوع و پیشزمینه استفاده می شود اما پیدا کردن آن دشوار است. پس به دنبال رنگ های مکمل یا ترکیبی از رنگ های متضاد باشید تا ساختار عکس را هرچه کامل تر و گویاتر کنید.

 


گام پنجم – خطوط قوی

همانند استفاده از رنگ در عکاسی مینیمال، تاثیر خطوط در عکس هنگامی که موضوع اصلی محدود است خیلی اهمیت دارد.
پیش تر از این هم اشاره شد، ‌خطوط افقی و عمودی قوی به یک ترکیب بندی محکم و منسجم عکس، منجر می شوند، زیرا ساختاری سه بعدی به ابعاد نهفته در عکس می دهند.
بیان مثال قدیمی استفاده از خطوط برای جلب توجه بیننده به عکس در اینجا مناسب است. مسیر حرکت خطوط را با توجه به آنچه که می خواهید بیننده از عکستان برداشت کند تصور کنید، ‌به طور مثال: از مرکز به سوی لبه های عکس و یا از گوشه به سوی مرکز عکس.

 


گام ششم – لمس کردن تصویر

برخی عکس های مینیمال نیز مانند هنر مینیمال کاملا بر اساس رنگ و بافت هستند و بدون هیچ موضوع واضحی توجه را به خود جلب می کنند. شما نه تنها به یک سطح نیاز دارید بلکه به ابزاری برای ثبت آن به روشی جذاب نیز نیازمنید.
توجه کنید که آیا مسیر هدایت کننده ای به سوی بافت وجود دارد و آیا خطوط به طور مؤثری در ترکیب استفاده شده اند یا خیر؟
سعی کنید جنس و نوع نور را در عکاسی بشناسید و از نور برای نشان دادن بافت و برجسته کردن کنتراست استفاده کنید و سعی کنید طوری عکس بگیرید که بیننده چیزی را که عکاس می بیند، احساس کند.

 


گام هفتم – با دقت نگاه کنید

دیدن عکس ها مینیمال برای هر نگاه جستجوگر و علاقه مندی لازم است. هنگامی که مدتی را صرف مطالعه نمونه عکس های مینیمال می کنید، به درک نمونه های مینیمالی که هر روز شما را احاطه می کنند، بپردازید. هنگامی که در محیط خارج از خانه به سر می برید، به فضاها و توده های رنگی، ‌موضوع های تنهای جذاب و خطوط صاف توجه کنید. به بالا و پاین خوب و متمرکز نگاه کنید و جست وجو را به گونه ای ادامه دهید تا به نتیجه برسید.
اشکال هندسی موجود در معماری محل خوبی برای شروع هستند که اغلب دیواری با نقوش مکرر دارند و می توان درعکس های مینیمال نگاه را تربیت کرد و از آنها به اندازه کافی بهره برد.

 


گام هشتم – پردازش

پردازش عکس مینیمال باید که پردازشی در خور نگاه و موضوع و کاملا ساده باشد تا با پردازشی به دور از جنسیت و محتوای عکس خلاف آنچه سعی کردیم را مرتکب نشویم.
هنگامی که عکس را ثبت می کنیم باید تصور درستی از آنچه خلق می کنیم داشته باشیم، ‌ساده اما دراماتیک.
برای انجام این کار با عکس های سورآل (فرا واقعگرایانه) امتحان کنید، با انجام کمی مطالعه و استمرار سطح دانش افزایی در روح و نگاه و همچنین استفاده از دیدگاه هنری به دست آمده از این مطالعه و جستجو، عکسی را خلق کنیم که هرچند ممکن است با اصلش خیلی متفاوت باشد اما یک کار هنری محسوب شود.
هرچند، با وجود این توصیه ها و تعاریف، شاید! بخواهیم واقعیت را ثبت کنیم و در عین سادگی، عکس هایمان را با فوکوسی که موضوع را برجسته و خطوط و رنگ را قوی کند پردازش کنیم.
در این صورت اطلاع و برخورداری از این توانمندی ضروری است ولی گذر از این قواعد و نکات هیچگاه! اشکال به شمار نیامده و نمی آید.

 


گام نهم – بیان داستان

خیلی از عکس های مینیمال را می توان گفت با وجود خطوط ساده، قوی و رنگ های جذابی که در محتوای خود جای داده اند، شرایط جلب توجه بیننده را فراهم می کنند. این باعث می شود تا بیان هنری در خوری را در عکس شاهد باشیم.
به یاد داشته باشیم هنگامی می رسد که در ثبت عکس های مینیمال جذاب، متبحر می شویم، این همان زمانی است که چالش بزرگتری را باید آغاز کنیم.
آیا قادریم از طریق عکس در سبک نگاه مینیمال، داستانی را بیان کنیم ؟
آیا می توانیم رویدادها یا چشم اندازی را با استفاده از کمترین حجم دخالت موضوع، سطح ‌رنگ و میزان فرم بیان کنیم؟
برای رسیدن به این مرحله، باید از بخشی از نور، مردم یا حرکات را با هم ترکیب کنیم، ‌اما دفعه ی بعدی که خواستیم از یک رویداد عکاسی کنیم، زمانی که تمام عکس های مورد نیازمان را ثبت کردیم، سعی کنیم واقعه را با استفاده از کمترین عناصر ممکن در یک عکس خلاصه و روایت کنیم.
احتمالا از انجام این حرکت به عنوان نخستین بیننده عکس، خودمان هستیم که شگفت زده خواهیم شد.

 


گام دهم – خلاقیت

خوشبختانه در لحظه ای ایستاده ایم که هم اکنون درک و تعریف کلی از عکاسی مینیمال داریم و روش ها و نکاتی برای ثبت عکس های مینیمال در اختیارمان است.
همانطور که پیش از این هم اشاره شد، به کادرهای احتمالی دقت کنیم و وفاداری به اصل سادگی را فراموش نکنیم. سادگی در عکس مینیمال هرچه بیشتر جلب توجه کند، عکاسی این عکس بهتر انجام شده است.
با خودمان مرور کنیم که: از خلاقیت نمی هراسیم!
نگاه مینیمال داشتن یک سبک کاملا ذهنی است، ‌شاید! دیگران از آنچه شما می پسندید و ما می پسندیم خوششان نیاید اما باید از خانه خارج شویم و با علاقه ای که به فعل نگاه کردن و مینیمال دیدن داریم هر چه را یافتیم، مینیمال نگاه کنیم و با نگاهی مینیمال عکس بگیریم.

 

پیشین
نور و عکاسی: ملاحظاتی در زمینه نوردهی و گستره طیف(تونالیته)
پسین
عکاسی خلاقانه ی انتزاعی (Abstract)

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست