1. خانه
  2. مقالات
  3. دوربین، تشریح عملکرد اجزای داخلی دوربین عکاسیSLR

دوربین، تشریح عملکرد اجزای داخلی دوربین عکاسیSLR

موضوع : ساختمان دوربین

منبع مقاله:  راهنمای جدید عکاسی

نویسنده :John Hedgecoe

مترجم: حشمت السادات نبوی

 

دوربین های تک لنز انعکاسی(SLR)

دوربین های تک لنز انعکاسی یا SLR یکی از کاربردی‌ترین دوربین های موجود در بازار است. به ویژه افرادی که فیلم ۳۵ میلی متری استفاده می کنند، می توانند با تهیه این نوع دوربین ها بدون نیاز به خرید یک دوربین بزرگ یا گران‌قیمت، دوربینی را تهیه کنند که از قابلیت تنظیم بالایی نیز برخوردار است.

خصوصیات دوربین های SLR سبب شده است که این دوربین ها نزد همه‌ی عکاسان، چه مبتدی، حرفه‌ای و یا حتی علاقه‌مندان به عکاسی به مراتب از سایر دوربین ها ﭘرطرفدارتر باشد.

رمزﭘرکار بودن دوربین های SLR 35 میلی متری این است که سیستم آنها دارای قابلیت ارتقا و تغییر جهت عکاسی از موضوع ‌های مختلف می باشد. اکثر دوربین هایSLR دارای لنزهای قابل تعویض هستند و به شما این امکان را می دهد که زاویه دید و بزرگنمایی موضوعی مقابل را تغییر دهید.

اصطلاح SLR برگرفته از سیستم رؤیت موضوع در این دوربین ها است. اگر چه منظره‌یاب و لنز آنها در امتداد یک خط قرار ندارد، اما به کمک یک آ ینه و منشور امکان مشاهده‌ی تصویر از لنز(بدون کوچکترین تغییر) وجود دارد. آینه که با زاویه‌ی ۴۵ درجه در ﭘشت لنز قرار گرفته، هنگام گرفتن عکس به طرف بالا رفته واجازه می دهد که نور به فیلم بتابد. برتری این سیستم آن است که در آن تصویر دیده شده در منظره ‌یاب و آنچه بر روی فیلم ثبت می شود، یکسان است و اما نقص آن این است که در لحظه‌ی گرفتن عکس، امکان مشاهده‌ی تصویر وجود ندارد.

انواع ساده‌ی دوربین های SLR در مقایسه با انواع ﭘیچیده و گرانتر این دوربین ها، عملکرد الکترونیکی و محدودتری دارند  ولی به هر حال، در همه‌ی آنها راه های مختلفی برای تنظیم ماهرانه‌ی سرعت پرده شاتر و روزنه ی دیافراگم وجود دارد. این دسته از دوربین ها به عکاس اجازه می دهند که تا حد بسیاری خلاقیت خود را در زمینه‌ی تنظیم و کنترل تصویر نهایی اعمال نماید.

سیر نور در یک دوربین SLR
به کمک سیستم تک لنزی دوربینهای SLR، عکاس می تواند، عکس را از طریق لنز مشاهده کند، اما تصویر رؤیت شده توسط عکاس نه وارونه است و نه ﭼﭗ و راست.

در این سیستم، عکاس، تصویری را در داخل دوربین مشاهده می کند که کاملاً با موضوع منطبق است. هنگامی که از تصویر، عکسبرداری می شود، به طور وارونه ثبت می شود.

 

۱- شاتر بسته، ۲- دیافراگم باز، ۳-آینه در قسمت پایین

هنگامی که تصویر موضوع را در داخل دوربین مشاهده می کنید، پرده شاتر در چالت بسته است، آینه پایین است و روزنه دیافراگم کاملاً باز است، لذا تصویر تا حد امکان روشن است.

۱- آینه بالا، ۲- دیافراگم بسته، ۳-شاتر برای نوردهی

زمانیکه دکمۀ شاتر را می‌فشارید، دیافراگم متناسب با اندازه‌ای که تنظیم شده، بسته می‌شود. آینه بالارفته و بدین ترتیب در منظره‌یاب چیزی دیده نمی‌شود. اولین ﭘردۀ شاتر به فیلم باز است باز شده و فیلم در معرض نور قرار می‌گیرد.

۱- آینه پایین، ۲- روزنه دیافراگم باز ، ۳-پرده شاتر بسته

دو مرتبه شاتر بر روی فیلم بسته شده، آینه سرجای خود می‌افتد و دیافراگم دوباره کاملاً باز می‌شود، طوریکه تصویر بعدی به طور واضح از منظره‌یاب دیده می‌شود. ﭘرده‌های شاتر هم به جای خود برمی‌گردند.

SLR مبتدی
تصویر زیر قسمتهای اصلی یک دوربین SLR معمولی با قیمت ﭘایین را نشان می‌دهد که دارای فرمت ۳۵میلی‌‌متری است و فوکوس(تنظیم فاصله) اتومات(خودکار) دارد. در تمامی دوربین های SLR، چه دیجیتال و یا فیلمی، اکثر امکانات نشان داده ‌شده در تصویر وجود دارد.

۱-نمایشگر اطلاعات(Information screen)
در این قسمت می‌توان، شماره فریم، وضعیت نورسنجی، عدد دیافراگم و سرعت عملکرد پرده شاتر و برخی مشخصات دیگر را مشاهده کرد.

۲- دکمه عملکرد شاتر(Shutter release)
از این دکمه برای گرفتن عکس استفاده می‌شود. با فشردن اندک این دکمه همچنین نورسنج دوربین فعال می‌شود و اطلاعاتی در این زمینه بر روی منظره‌یاب نمایش داده می‌شود.

۳- ﭘیچ تنظیم سرعت عملکرد پرده شاتر(Shutter control dial)
به کمک این ﭘیچ می‌توان مدت زمان نوردهی را بین ۲۰۰۰/۱ ثانیه تا ۲ثانیه به طور دستی تنظیم کرد.

۴- صفحۀ وضوح تصویر (Focusing screen)
هنگام تنظیم لنز از این صفحه استفاده می‌شود و به کمک آن عکاس می‌تواند مشاهده کند که چه زمانی تصویر دارای وضوح کامل است.

۵- ﭘیچ جبران نوردهی (Exposure compensation dial)
ازاین دکمه زمانی برای تنظیم میزان نوردهی استفاده می‌‌‌شود که توجهی به سیستم نورسنجی اتومات دوربین نداشته باشیم و بخواهیم عمداً مدت زمان نوردهی را کاهش و یا افزایش دهیم. زمانیکه از لحاظ نوردهی در شرایط ﭘیچیده‌ای قرار داریم، ممکن است نورسنج دوربین دچار اشتباه گردد، لذا در این شرایط نیز می‌توان از این دکمه استفاده کرد.

۶- تنظیم روزنه ی دیافراگم (Aperture control ring)
به کمک این حلقه می‌توان قطر روزنه ی دیافراگم لنز را به طور دستی تنظیم کرد.

۷- حلقۀ تنظیم وضوح دستی (Manual focusing ring)
این حلقه را باید آنقدر چرخاند تا موضوع  اصلی را به طور واضح از منظره‌یاب مشاهده کرد.

۸- حلقۀ زوم (Zoom ring)
با ﭘیچاندن این حلقه به طور دستی می‌توان به زاویۀ دید مطلوب دست یافت.

۹- اجزای داخلی لنز(Interanl lens elements)
لنز در حقیقت مجموعه‌ای است از چندین عدسی مختلف که قابلیت حرکت به سمت جلو و عقب دارند. از این ویژگی لنز برای ایجاد وضوح و بزرگنمایی تصویر استفاده می‌شود.

۱۰- دیافراگم (Diaphragm)
با باز و بسته کردن روزنه دیافراگم می‌توان اندازۀ قطر دیافراگم را تنظیم کرد و بدین صورت میزان روشنی تصویر منعکس شده بر روی فیلم تعیین می‌شود.

۱۱- منشور ﭘنج وجهی (Penta prism)
به کمک یک قطعه شیشۀ ﭘنج‌ وجهی، تصویر تشکیل شده بر روی آینه که حالت وارونه و ﭼﭖ و راست دارد، برگردانده شده و به طور صحیح از منظره‌یاب مشاهده می‌شود.

۱۲- آینه (Mirror)
آینه، تصویر تشکیل شده بر روی صفحۀ وضوح تصویر را منعکس می‌نماید و بدین ترتیب امکان مشاهدۀ آن را از منظره‌‌‌ یاب بوجود می‌آورد.

۱۳- فیلم برگردان (Film respooling)
در بسیاری از دوربین های SLR، ﭘس از هر بار نوردهی، فیلم بوسیلۀ یک موتور داخلی ﭘیچیده می‌شود و زمانیکه فیلم تمام شد، به حلقۀ فیلم برگردانده می‌شود، اما در برخی از دوربین ها باید فیلم را به طور دستی جلو برد.

۱۴- فیلم (Film)
متداولترین شکل فیلم، فیلم ۳۵ میلی‌متری است  اما دوربین های SLR دیجیتال، APS  و فیلم های قطع متوسط هم وجود دارند.

۱۵- محفظۀ باطری (Battery chamber)
برق مورد نیاز برای موتورها و بخشهای الکترونیکی دوربین از طریق باطری تأمین می‌شود.

 

۱- سطح منظره‌یاب (Through the viewfinder)
جزئیات نورسنجی معمولاً در حاشیه و یا قسمت ﭘایین منظره‌یاب بر روی یک نمایشگرLCD مینیاتوری نمایش داده می‌شود. از قسمت مرکزی منظره‌یاب نیز برای ﭘیدا کردن نقطۀ وضوح دقیق استفاده می‌شود.

منظره‌یاب و محفظۀ فیلم (The view finder and film chamber)
در قسمت ﭘشتی دوربین های SLR، منظره‌یاب قرار دارد که در آن می‌توان تصویر را مشاهده کرد و علاوه بر منظره‌یاب، یک محفظۀ مقاوم در برابر نور نیز وجود دارد که محل قرار گرفتن فیلم است.

با گرفتن هر فریم عکس، فیلم از دور یک حلقه به دور حلقه‌ای که در طرف دیگر دوربین است، ﭘیچیده می‌شود. تنها زمانی که شاتر کانونی کنار می رود، نور به فیلم می‌تابد. این نوع شاتر دارای دو ﭘرده است. ﭘردۀ اول مسیر نور از لنز به فیلم را باز می‌کند، در حالیکه ﭘردۀ دوم این مسیر را مسدود می‌کند.

۲- منظره‌یاب (view finder)
تصویری که از طریق لنز داخل دوربین تشکیل می‌شود را می‌توان از طریق منظره‌یاب رؤیت کرد و همچنین اطلاعات حاصله از نورسنجی دوربین را نیز می‌توان از روی LCD منظره‌یاب بازخوانی کرد.

۳-شاتر کانونی (Focal plane shutter)
این نوع شاتر(مسدود کننده)، درست جلوی فیلم قرار گرفته و شامل یک جفت ﭘردۀ ﭘارچه‌ای و یا فلزی می‌باشد. یکی از ﭘرده‌ها برای قرار گرفتن فیلم در معرض نور کنار می‌رود و ﭘردۀ دوم برای بستن مسیر نور استفاده می‌شود. ﭘس هر دو ﭘرده برای نوردهی بعدی سر جای خود برمی‌گردند.

۴- نحوۀ فیلم گذا‌ری دوربین (Film loading mechanism)
حلقه ای در محفظه‌ای که محل استقرار کاست فیلم است قرار می‌گیرد، از مقابل پرده شاتر عبور کرده و دور حلقۀ برگردان فیلم ﭘیچیده می‌شود.

پیشین
دوربین، آشنایی با ساختار دوربین عکاسی
پسین
دورربین، اجزای داخلی دوربین را دقیق تر بشناسیم

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست