1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. زنده روح کرمانی : نمی‌توان به راحتی عکاسی ناب کرد / نگاهی بر تاثیر عکاسی در فضای شهری (۶)

زنده روح کرمانی : نمی‌توان به راحتی عکاسی ناب کرد / نگاهی بر تاثیر عکاسی در فضای شهری (۶)

منبع: خبرگزاری هنر ایران –

مسعود زنده روح کرمانی معتقد است؛ باوجود عکاسی دیجیتال تعداد عکاسان بالا رفته و این خیلی خوب است، اما عکس خوب گرفتن نیز به همان اندازه سخت شده است.

مسعود زنده روح کرمانی هنرمند عکاس درباره فضای شهری و تاثیر هنر و عکس بر این فضا به خبرنگار هنرآنلاین گفت: شما بیشتر از آنکه هنر و فرهنگ در سطح شهر ببینید، تابلوهای تبلیغاتی می‌بینید و لزوما خود عکس وجود ندارد. اگر در پاریس نمایشگاه پوسترهای تئاتر چند دهه قبل را می‌توانید در متروهای این شهر ببینید به این دلیل است که آنها چیدمان و فضای شهر خود را تعریف کرده‌اند و در تعریف گرافیک شهری همه چیز گنجانده شده است، اما ما درست در نقطه مقابل آنها قرار داریم؛ متاسفانه در تهران اینگونه نیست و هر کسی کار خودش را انجام می‌دهد، چرا که نظارت درستی در این زمینه نیست و تخصصی به اسم گرافیک شهری وجود ندارد.

وی ادامه داد: خط کشی عابر پیاده در خیابان‌های ما هر کدام به یک شکل است، عکس و گرافیک و… بماند. در مراکز شهری تهران، شلوغی بصری موج می‌زند و در اتوبان‌ها خلوتی است که بیشتر مبنای تفکر اقتصادی در آن دیده می‌شود. همه بیلبوردهای شهر ما تبلیغاتی شده است و جایگاهی برای کار فرهنگی وجود ندارد. چرا که اصولا تعریف درستی در این زمینه نداریم. مثلا در اتوبان همت یا نیایش کارگرافیکی صورت نگرفته است، حتی برای خط کشی این اتوبان استانداردها رعایت نشده‌اند چه رسد به کارهای گرافیکی فرهنگی.

این هنرمند عکاس با بیان این که استفاده از عکس در تهران بسیار ضعیف است افزود: شهرداری تهران امسال طرح نگارخانه هنر را در سطح شهر برگزار کرد، در آن زمان تمام اشکالات گرافیکی شهر دیده شد. بیلبوردهای شهری ما از یک زمینه سفید بهره‌مند هستند که این خوب نیست از سوی دیگر به دلیل اینکه از نظر گرافیکی ما بی‌بهره هستیم، نمی‌توانیم استفاده بهینه از این منظر داشته باشیم. ضمن اینکه به نظر من خیابان نمایشگاه نیست، بلکه جایی است که می‌توان فرهنگ را در آن رشد داد به شرطی که درست و اصولی اتفاق بیفتد. متروهای فرانسه خود یک گالری هستند و در هر کجا فرم و طراحی خاص خود را دارند و کاملا متفاوت و متمایز از هم هستند، درحالی که ما اینگونه طراحی نکرده‌ایم اما می‌خواهیم از همه فضاها یکسان بهره‌برداری کنیم.

زنده روح‌کرمانی با بیان این که برای کار فرهنگی ایده و خلاقیتی وجود ندارد اظهار کرد: به نظر من هرگاه پول مسئله مهمی نباشد، می‌شود کارهای زیادی انجام داد. برای درست رانندگی کردن احتیاجی نیست به شکل تبلیغاتی روی بیلبوردها طرح بزنیم که روی خط صاف رانندگی کنید، بلکه می‌توان به شیوه‌های دیگر این کار را انجام داد و این فرهنگ را بین مردم جا انداخت. ما برای کار فرهنگی ایده و خلاقیت نداریم اما برای کار تبلیغاتی تا دلتان بخواهد فکر و ایده داریم، چرا که فرهنگ هنوز درخود متولیان جا نیفتاده است.

وی در ادامه با اشاره به تاثیر عکاسی دیجیتال بر عکاسی گفت: اگر بگوییم با ظهور و بروز عکاسی دیجیتال تغییری در این زمینه بوجود نیامده، چشم‌مان را روی بسیاری از مسائل بسته‌ایم. باوجود عکاسی دیجیتال تعداد عکاسان بالا رفته است و این خیلی خوب است، اما عکس خوب گرفتن نیز به همان اندازه سخت شده است. به همین جهت امروز عکس خوب دیده نمی‌شود. اگر چند سال پیش عکس خوب یافت می‌شد الان عکس خوب پیدا کردن در تمام جوامع هنری کار سخت و دشواری است. چرا که همه عکس می‌گیرند اما عکس خوب یافت نمی‌شود و نمی‌توان به راحتی عکاسی ناب کرد. عرصه دیجیتال مشکلات خود را به همراه دارد، ره آورد عکاسی دیجیتال سرعت عمل است که بسیار خوب است، اما همین سرعت درجاهایی آسیب می‌رساند. پیش از این عکاسان اول فکر می‌کردند، بعد عکس می‌گرفتند؛ اما امروز اینگونه نیست بلکه اول عکس می‌گیرند بعد فکر می‌کنند. آن چیزی که در پشت دوربین بود پیش از این ذهن عکاس بود، اما الان اینطور نیست. قبلا عکاس خودش کشف می‌کرد و امروز اینگونه نیست.

انتهای پیام/

پیشین
از ادیتوری تا موزه‌ی عکسی که نداریم
پسین
نکوداشت عکاس دفاع مقدس «علی فریدونی» برگزار شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست