1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. سیف‌الله صمدیان در جشن تصویر سال:فکر می‌کنم «کاظم اخوان» برمی‌گردد/ استثنایی‌ترین عکس‌هایی که از حلبچه گرفته شد

سیف‌الله صمدیان در جشن تصویر سال:فکر می‌کنم «کاظم اخوان» برمی‌گردد/ استثنایی‌ترین عکس‌هایی که از حلبچه گرفته شد

منبع: خبرگزاری فارس –
سیف‌الله صمدیان گفت: پسرم بچه بود، همیشه می‌گفت عمو کاظم کی برمی‌گردد چون از اتاق سهند و خانه ما رفت و دیگر برنگشت. واقعا فکر می‌کنم هنوز امکان دارد برگردد.
13941212000287_PhotoAبه گزارش خبرگزاری فارس، در مراسم تقدیر از «عکاسی جنگ» که با نمایش منتخبی از آثار شاخص عکاسی جنگ از عکاسان ایرانی همراه بود، از عکاس دوران جنگ تحمیلی تجلیل ‌شد.

در ابتدای این مراسم «سیف‌اله صمدیان» دبیر جشن تصویر سال ضمن خیر مقدم‌گویی به حاضران و به ویژه خانواده شهیدان عکس ایران و اشاره به عکاسان حاضر در مراسم، گفت: اینها شهیدان زنده عکس ایران هستند، این عزیزان کسانی هستند که به راحتی می‌شد اکنون در کنار ما نباشند زیرا در هر عملیاتی با جسارتی مثال‌زدنی حضور داشتند. عکاسان جنگ تاریخی را ثبت کردند که بدون حضور آنها هرگز ثبت نمی‌شد اما تاریخ تصویری خیلی در ایران جا نیفتاده است، ملت ما بیشتر ملت گوش است تا ملت چشم.

وی تصریح کرد: انقلاب که شد و خدمتی که عکاسان زمان انقلاب کردند، گشایش رشته‌های عکاسی را در دانشگاه‌ها به مسئولین تحمیل کرد و طبیعتا همان قشر و همان انگیزه‌ها باعث شد در زمان ۸ ساله جنگ تحمیلی ما با یک گروه حدودا آماده برای ثبت لحظات تاریخی رو‌به‌رو باشیم.

صمدیان سپس نام برخی از عکاسان جنگ از جمله محمود کلاری، بهمن جلالی، کاوه گلستان، محسن راستانی، محمد فرنود، عباس میرهاشمی، جاسم غضبانپور، امیرعلی جوادیان، نادر داوودی و بسیاری دیگر را قرائت کرد و ادامه داد: امشب آقای رجبی معمار از ۳ شهید قدردانی خواهند کرد.

وی افزود: «تصویر سال» هم به لحاظ حضور هنرمندانه و حرفه‌ای سه عکاس دیگر تقدیر می‌کند. من نمی‌توانم به کاظم اخوان نه شهید بگویم، نه جاویدالاثر بگویم زیرا حس شخصی خانوادگی نسبت به او دارم. سهند پسرم تا بچه بود و یادش مانده بود، همیشه می‌گفت عمو کاظم کی برمی‌گردد چون از اتاق سهند و خانه ما رفت و دیگر برنگشت. واقعا فکر می‌کنم هنوز امکان دارد برگردد.

این عکاس پیشکسوت با یادآوری خاطرات کاظم اخوان و شهید چمران؛ به سعید جان‌بزرگی، اشاره کرد و اظهار داشت: من از او خیلی چیزها یاد گرفتم. پایان‌نامه‌اش را با هم گذراندیم. او شاگرد اول دانشجویان عکاسی‌ای بود که من با آنها کار می‌کردم. استثنایی‌ترین عکس‌ها را او از حلبچه داشت. داریوش گودرزی‌کیا حدود ۱۰ سال در خبرگزاری همکارم بود. او و دوربینش از هر لحاظ بی‌نظیر بودند. این سه عکاس برای من همیشه جاودان هستند.

وی با تاکید بر لزوم تاسیس موزه عکس در ایران، به آرشیو جمع‌آوری شده در انجمن عکس انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: این موضوع باید جدی گرفته شود. موزه عکس قطعا شامل عکس‌های همه دوره‌ها از قاجاریه تا انقلاب و به ویژه دفاع مقدس می‌تواند باشد. امیدوارم همه کمک کنند که این اتفاق هر چه زود‌تر رخ دهد.

در ادامه این مراسم، «مجید رجبی معمار» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و مشاور فرهنگی و هنری شهردار تهران طی سخنانی، گفت: من این توفیق را در سال‌های دفاع مقدس داشتم که به دلیل ارتباط مستقیم کاری‌ام با مسائل دفاع مقدس و هنرمندان دفاع مقدس، با بسیاری از عزیزان هنرمند از جمله عزیزان عکاس در ارتباط باشم. از نزدیک شاهد بودم که از بین همه هنرمندانی که احساس مسئولیت می‌کردند چه در پشت جبهه و چه در جبهه، عکاسان از جمله کسانی بودند که حقیقتا و غالبا در خطوط مقدم دوش‌به‌دوش رزمنده‌ها در سخت‌ترین شرایط حضور پیدا می‌کردند.

وی افزود: شاید به همین دلیل است که نسبت به سایر هنرمندان، تعداد هنرمندان عکاس شهید و جانبازانمان در بین هنرمندان بیش از دیگران است. اخیرا این توفیق فراهم شد که به همت بسیج هنرمندان کنگره‌ای برای بزرگداشت هنرمندان شهید برگزار شد؛ بخش هنرمندان تجسمی از جمله عکس قسمت خانه هنرمندان ایران شد و از بین ۲۰۰۰ شهید هنرمند، ۸۸۲ شهید شهدای هنرهای تجسمی بودند. قرار بود تعدادی از هنرمندان شهید را به دلایلی در کنگره اصلی قدردانی کنیم و یا در آیینی که ما تحت عنوان «مشق شیدایی» برگزار کردیم تجلیل شوند؛ به هر حال غفلتی پیش آمد و از خانواده چند نفر از این عزیزان آن‌گونه که باید دعوت نشد و اسباب شرمندگی برای ما شد.

در ادامه این مراسم، محمد‌حسین حیدری به ذکر خاطراتی از حسین آذرنیا، عبدالمناف معراجی‌نیا، سعید سعدی، وحید مدنی، کاظم اخوان، غلامرضا نامدارمحمدی و سه دوست عکاسش که در یک روز شهید شدند پرداخت.

سپس سعید صادقی از فداکاری‌های شهید قشقایی و دیگر شهدای حاضر در جنگ خاطراتی را ذکر کرد و تاکید کرد که شهیدان قشقایی و گودرزی‌کیا یک شب او را از مرگ نجات دادند و رمز پیروزی در جنگ را یک‌دل بودن همه مردم برشمرد.

در ادامه با حضور مجید رجبی معمار، غلامرضا منتظری رئیس بسیج هنرمندان، سیف‌الله صمدیان، محمد فرنود، امیرعلی جوادیان، سعید صادقی، فریدون گنجور، محمدحسین حیدری و عکاسان حاضر در مراسم؛ خانه هنرمندان ایران و جشن تصویر سال لوح و تندیس‌هایی را به خانواده‌های جاویدالاثر کاظم اخوان، شهیدان محمود قشقایی، حسین آذرنیا، عبدالمناف معراجی‌نیا، داریوش گودرزی‌کیا و سعید جان‌بزرگی اهدا کردند.

در این مراسم، پروین پاشا همسر عبدالمناف معراجی‌نیا نیز طی سخنانی با اشاره به اینکه این اولین مراسمی است که از او دعوت شده و حاضر شده در آن حضور داشته باشد، از بزرگ‌کردن دو فرزند ۱۳ ماهه و هنوز به دنیا نیامده خود در زمان شهادت همسر و تلاش‌هایش در عرصه آموزش و پرورش و نویسندگی گفت و افزود که سفارش شهید معراجی‌نیا این بود که من خون می‌دهم و تو قلم بزن. همچنین خواهر شهید محمود قشقایی نیز درباره برادرش که خبرنگار، عکاس و رزمنده بود، سخن گفت. سخنان آنها، مورد استقبال و تشویق حاضران قرار گرفت.

گفتنی است، جشن تصویر سال از سعید صادقی به نمایندگی از عکاسان جنگ و محمدحسین حیدری به نمایندگی از انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تقدیر به عمل آورد.

در پایان این مراسم، فیلم «چشم جنگ» ساخته یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان به نمایش درآمد. گفتنی است، مراسم اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان این رویداد نیز ۱۴ اسفند خواهد بود.

انتهای پیام/

پیشین
مروری بر سه سال عکس و ویدیوآرت یک هنرمند
پسین
عکاسان دوشادوش رزمندگان بودند/ افتخار ما ابراز ارادت به شهداست

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست