1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. شماره جدید اطلاعات حکمت و معرفت با دفتر «فلسفه عکاسی» منتشر شد

شماره جدید اطلاعات حکمت و معرفت با دفتر «فلسفه عکاسی» منتشر شد

منبع: خبرگزاری فارس  –

شماره صد و بیستم ماهنامه علمی ـ تخصصی اطلاعات حکمت و معرفت با دفتر ویژه «فلسفه عکاسی» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، شماره صد و بیستم مجله حکمت و معرفت به سردبیری انشاءالله رحمتی و صاحب امتیازی مؤسسه اطلاعات منتشر شد.

در این شماره منیره پنج تنی، دبیر دفتر ماه در سر مقاله «اندیشیدن به عکاسی» می‌نویسد: «در روزگار ما از هنرمندان و عکاسان متخصص گرفته تا دانشمندان، مهندسان و مردم عادی همه با عکس و عکاسی سر و کار دارند، بنابراین عکاسی از آن دست حوزه‌هایی است که به جای آنکه درباره‌اش بپرسیم چه کسانی به آن مشغول هستند، باید بپرسیم چه کسانی با آن سروکار ندارند؟

می‌گویند تعداد عکاسان روی کره زمین صرف نظر از جایگاه و ارزش آثارشان بیش از یک میلیارد است. عکاسی لایه جدانشدنی و پوست زندگی است. شاید همین ویژگی منحصر به فرد است که آن را به موضوعی جذاب و مهم برای اندیشیدن در یک فریم فلسفی تبدیل می‌کند.

فلسفه عکاسی یا به دیگر سخن، فلسفه عکس به عنوان یکی از فلسفه‌های موضوعی ـ فلسفه‌های مضاف ـ به بررسی و پژوهش درباره عکس از منظری فلسفی می‌پردازد».

 

 

نخستین گفت‌وگوی خواندنی دفتر ماه با فرشید آذرنگ، عکاس و مدرس دانشگاه هنر تهران و دومین گفت‌وگو با رهام شیراز، دانش آموخته رشته عکاسی از دانشگاه گلد اسمیتس لندن اختصاص دارد.

مقاله «تاریخ مختصری از نظریه‌های عکاسی» ترجمه حسن خوبدل، «عکاسی مابین تاریخ هنر و فلسفه» ترجمه عباس نوری،«ترجمه، عکاسی، بارت» از سیامک حاجی محمد، «عکس، حقیقت، آگاهی»، «رنگ و عرفان» از سمیر محمود و «نگاره‌های انسان پیکره در پیکره از منظر حکمت و عرفان اسلامی» از صدیقه نایفی منتشر شده است.

گفت‌وگو با میشل کویپرس، قرآن شناس با عنوان «مطالعات قرآنی در غرب» و گفت‌وگو با فیلیپا فوت با عنوان «اخلاق؛ عینیت گرایی یا نسبیت گرایی» در بخش اندیشه و نظر منتشر شده است.

«تمثیل در الهیات» ترجمه انشاءالله رحمتی، «طنزپردازی و اسطوره‌سازی» از سید مسعود رضوی، «کافکا و عکاسی» گفت‌وگو با کریم متقی در این شماره ارائه شده است.

«مجموعه تماشا» برگردان متون نظری مهم عکاسی، «صحنه آرایی در عکاسی» از لاری پائولی، «عکاسی و هنر شکار لحظه»، «عکاسی و فلسفه» برخی از کتابی است که در این شماره معرفی شده است.

انتهای پیام/

پیشین
فیس بوک هم برنامه عکاسی تلفن همراه عرضه می‌کند
پسین
برترین تصاویر جهان در ۸ اردیبهشت ۹۵

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست