1. خانه
  2. مقالات
  3. عکاسی خلاقانه ی انتزاعی (Abstract)

عکاسی خلاقانه ی انتزاعی (Abstract)

موضوع : سبک های عکاسی

منبع مقاله :  نشریه فتو پلاس

عکاسی، شکل ها و روش های گوناگونی دارد که اغلب در سبک های مستند یا هنر های زیبا (فاین آرت) قرار می گیرند.عکاسی انتزاعی در سبک دوم جای دارد و یک بیان تصویری است که هدفش آگاه کردن بیننده نیست بلکه می خواهد بیننده را به هیجان آورد.


گام اول: عکاسی انتزاعی چیست؟

نمی توان به سادگی یک تعریف مشخص یا توضیحی واضح از جزئیات عکاسی انتزاعی ارائه داد و همانند هنر انتزاعی، در عکس انتزاعی نیز محتویات اهمیت ندارند و معمولا مبهم اند. برای خلق یک اثر بصری جذاب، اولویت با شکل، رنگ، خط و بافت در ترکیب بندی است. با توجه به نوع عکاسی انتزاعی، به جز یک دوربین عکاسی، از هر نوعی که دوست دارید و ابتکار به تجهیزات خاص دیگری نیاز نخواهید داشت.

 


گام دوم: تکنیک

پس چطور می توان عکس های انتزاعی ثبت کرد؟
در اولین گام به موضوع هایی توجه کنید که جذاب و گیرا باشند. من هر وقت که عکس های انتزاعی می گیرم به طور غریزی مجذوب موضوع عکس می شوم. نکته ای از موضوع باید نگاه مرا به خود جلب کند. در برخورد با موضوع، احساسی عمل کنید. دلیل جذابیت موضوع و احساستان را نسبت به آن به طور کامل درک کنید و در این صورت شیوه ی ثبت آن را نیز پیدا خواهید کرد. برای موضوع مورد نظرتان وقت صرف کنید، خارج از کادر تصورش کنید و از زوایای گوناگون و بی توجه به هدف معمولش، به روشی متفاوت، به آن نزدیک شوید.
از آنجایی که هر موضوع در شرایط گوناگون، تنظیم خاص خودش را می طلبد، نمی توان تنظیمات ثابتی را برای دوربین پیشنهاد داد اما بدون ترس و تشویش، دوربین تان را در حالت دستی قرار داده و سرعت های گوناگون مسدودکننده(شاتر) و گام های مختلف دیافراگم ها را امتحان کنید تا از موضوع در بهترین حالت ممکن عکاسی کنید.

 


گام سوم: قوانین را بشکنید!

برای ثبت عکسی بهتر، به عناصر موضوعی که می خواهید در کادرتان بچینید دقت کنید. از قوه تخیل تان تا آنجا که امکان دارد، بهره بگیرید، شکل واقعی موضوع را فراموش کنید، تمام تصور از پیش نقش گرفته در ذهن تان را از عکاسی کنار بگذارید و خلاقانه عمل کنید. عکاسی بدون توجه به قوانین و مفاهیم ثابت مربوط به ترکیب بندی و نوردهی دشوار است اما موضوع را به عنوان یک ابزار هنری در نظر بگیرید به طوری که انگار یک بوم سفید نقاشی برای بیان هنری خودتان در اختیار دارید.
سعی کنید در عکس تان جزء به جزء موضوع مانند: خطوط، بافت، رنگ و فرم را به بیشترین میزان ممکن برسانید.

 


گام چهارم: بافت و خط

بافت و خط از مهمترین عناصر موجود در موضوع هستند. با دقت و متمرکز به موضوع نگاه کنید، به شکل ها و حالات مکرر در آن توجه کنید و به بهترین شکل از آنها بهره بگیرید. من همیشه خیلی مستقیم و متقارن از موضوع عکس میگیرم تا ساختاری را به دست بیآورم که به نظرم تاثیر بافت را افزایش دهد اما شما زوایایی را که مخالف بافت هستند نیز امتحان کنید. به خطوط و لبه های موضوع نیز توجه کنید. صاف هستند یا خمیده؟ مسیر حرکتشان به درون عکس است یا از کادر خارج می شوند؟ خطوط در عکس خیلی مؤثرند زیرا نگاه را به دنبال خود، از ابتدا تا انتها، هدایت می کنند. پس راهی برای جذب نگاه بیننده و هدایتش به درون عکس بیابید.

 


گام پنجم: فرم

فرم یا شکل موضوع در نحوه ثبتش نقش مهمی ایفا می کند. با دقت فرم را ببینید و زاویه ی مورد نظرتان را برای عکاسی از موضوع انتخاب کنید. آیا مستقیم و با قاعده است یا منحنی های متعددی دارد که جنبش را القا می کند یا یک موضوع طبیعی است که طی زمان تغییر می کند؟
آیا می خواهید که کل فرم در عکستان باشد یا فقط بخشی از آن ؟ همچنین به اشکال موجود در ساختمان و فرم موضوع عکس تان نیز مانند: دایره، مثلث و شش ضلعی توجه کنید و آنها را برای بهبود ساختار کارتان مورد استفاده قرار دهید.

 


گام ششم: رنگ

رنگ، قویترین عنصر بصری موجود در عکس انتزاعی است.
رنگ، توجه بیننده را به خود جلب کرده و ایشان را به سرعت از آنچه به آن می نگرد آگاه می کند و فرضیاتی را در ذهنش به وجود می آورد.
رنگ یک بیان بصری و بهترین و ساده ترین ابزار برای افزایش جذابیت عکس است. همانند نقاشی، به نحوی از رنگ استفاده کنید که برخی از زوایای کارتان را واضح تر جلوه دهید.

 


گام هفتم: معماری

معماری، مخصوصا ساختمان های تجاری و طرح های مدرن ساختمان های عمومی، موضوع های جالبی برای عکاسی انتزاعی هستند زیرا فرم، شکل و خطوط مشخصی دارند که به سادگی می توان به کار برد. ساختمان های قدیمی تر، ذاتا خیلی متقارن و اصولی هستند اما اگر به دنبال بافت در عکس هستید، این ساختمان ها کمکتان می کنند. ساختمان های جدید با زوایای عجیب، منحنی ها، نواحی وسیعی از تک رنگ ها و شیشه های بیشتر، موضوع های متنوع تری برای عکاسی هستند. حتما برای یک ساختمان وقت صرف کنید، داخل و خارج اش را بررسی کنید و از طرح های معماری به بهترین شکل بهره گیرید.

 


گام هشتم: انتزاعی و عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو تکنیک دیگری ست که برای ثبت عکس های انتزاعی خیلی مفید است.
اگر از موضوع خیلی از عکس های انتزاعی از فاصله دور عکاسی می شد، قابل تشخیص بودند اما عکاس با توجه به بافت و رنگ موجود در موضوع، ترجیح داده که کاملا به آن نزدیک شود.
در این شرایط حتما کادرتان را با موضوع پر کنید زیرا در این نوع عکس نیازی به فضای خالی ندارید. به زاویه عکاسی نیز توجه کنید. مثلا عادی ترین زاویه برای عکاسی از یک گل، زاویه ی بالا به پایین است تا تمام جرئیات در مرکز کادر دیده شوند اما شما از پایین به بالا، به سمت نور، عکس بگیرید و نتیجه اش را ببینید.

 


گام نهم: شما هنرمندید!

همانطور که پیش از این هم گفته شد، عکس انتزاعی با دیگر انواع عکاسی فرق دارد زیرا تمرکزش روی بیان هنری شخص عکاس و یا همان عکس است.
از مردم انتظار نداشته باشید که با همان نگاه شما عکس های انتزاعی تان را ببینند. من هنگامی که مردم در مورد محتوای یک عکس سوال می پرسند یا به چیزی کاملا متفاوت از موضوع اصلی عکس فکر می کنند واقعا لذت می برم زیرا نگاه آنها کاملا با نگاه من متفاوت است. آنها بینش خاص خودشان را نسبت به کار هنری دارند. آثار انتزاعی برای من خیلی شخصی هستند.
من موضوع، تکنیک، زاویه، نوردهی و زیبایی آن را کاملا به شیوه ی خودم انتخاب می کنم و عده ی خیلی کمی دقیقا مثل من اینکار را انجام می دهند. عکس انتزاعی یک بیان کاملا شخصی است.

 


گام دهم: امتحان کنید

حالا زمان آن رسیده که عکاسی انتزاعی را امتحان کنید.
به مکان هایی که تاحالا نرفته اید سفر کنید و به دنبال موضوع هایی باشید که توجهتان را جلب کنند. در مکان های جدید، فرصت های جدیدی برای عکاسی ما را احاطه می کنند. پس به اندازه کافی زمان صرف کنید و واقعا روی موضوع مورد نظرتان کار کنید. من همیشه هنگام گردش بیرون شهر از لنز ۵۰ میلی متر استفاده می کنم زیرا سریع است و برای ثبت عکس های هنری دیافراگم خوبی دارد. اگر این امکانات را در اختیار ندارید، همه جا یک دوربین ساده همراه داشته باشید تا در سفرهایتان به هر موضوعی جذابی که برخوردید به سرعت ثبتش کنید.

 

پیشین
ده گام آموزشی برای عکاسی مینیمال (ساده‌گرایی، کمینه گرایی)
پسین
عکاسی از جشن تولد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست