1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. عکاسان ایرانی باید از روزهای نخست اتفاقات غزه به منطقه اعزام می‌شدند

عکاسان ایرانی باید از روزهای نخست اتفاقات غزه به منطقه اعزام می‌شدند

عکاسان ایرانی و جنگ‌های خاورمیانه-۷
عکاسان ایرانی باید از روزهای نخست اتفاقات غزه به منطقه اعزام می‌شدند
رییس انجمن عکاسان ایران با تأکید بر لزوم هماهنگی زنجیره‌وار میان انجمن های تخصصی عکاسی خبری و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، عنوان کرد که عکاسان ایرانی باید از همان روزهای اول بروز بحران در غزه به منطقه اعزام می‌شدند.
مسعود زنده‌روح کرمانی رییس انجمن عکاسان ایران است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تلاش این انجمن برای ارتباط و رایزنی با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای اعزام عکاسان برای ثبت رویدادهای بحرانی در خاورمیانه گفت: باز کردن این بحث‌ها اتفاق خوبی است و منجر به پیدا شدن راهکار مناسب برای این مسائل خواهد شد اما موضوع این است که در زمینه عکاسی، انجمن های تخصصی فعالیت دارند که پرداختن به این موضوعات به آنها بازمی گردد.

او با اشاره به انجمن عکاسان مطبوعات یادآور شد: این انجمن به شکل فراگیر مباحث عکاسی خبری و مطبوعاتی را دنبال می کند که باید با ارتباط این انجمن و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به یک راه حل در این زمینه دست یافت.

زنده‌روح با بیان این که معاونت مطبوعاتی، انجمن عکاسان مطبوعات و نشریه ها ومطبوعات کشور باید مثل یک زنجیره به یکدیگر متصل باشند، اضافه کرد: این در حالی است که بسیاری از رسانه ها به صورت فردی عمل می کنند و هر رسانه که امکانش را داشته باشد، عکاس و خبرنگار به مناطق بحرانی و جنگی اعزام می کند و هیچ کدامشان از فعالیت رسانه دیگر در این زمینه خبر ندارد.

این عکاس تأکید کرد: شاید لازم باشد که معاونت مطبوعاتی با زیرمجموعه های خود جلسات تخصصی برگزار کند و از روند فعالیت آنها در زمینه اعزام عکاس به جنگهای خاورمیانه مطلع باشد.

او با اشاره به ناهماهنگی میان نهادهای مرتبط با عکاسی خبری در جریان بحران های خاورمیانه بیان کرد: به دلیل همین ناهماهنگی هاست که شاهدیم با بروز اتفاقی در غزه یا عراق، هیچ عکاسی از سوی هیچ رسانه و مرکزی به منطقه اعزام نمی شود و از کار هم خبردار نیستند. از سوی دیگر رسانه های داخلی از تصاویر و عکس‌های رسانه های خارجی استفاده می کنند.

زنده روح ادامه داد: تا زمانی که این هماهنگی میان نهادهای مرتبط وجود نداشته باشد، وضعیت همین است که بحران ها همیشه هستند اما هیچ متولی در زمینه عکاسی از این بحران ها نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت انجمن عکاسان بحران اشاره کرد و گفت: اسپانسر اصلی این انجمن، هلال احمر بود که قرار بود عکاسان آن برای مواقع بحرانی مثل زلزله بم آمادگی خدمات رسانی داشته باشند بنابراین دغدغه هلال احمر موضوع بحران و جنگ در عراق، فلسطین یا غزه نیست اما اگر زلزله و بلاهای طبیعی در جایی اتفاق می افتاد، شاید این دغدغه را هلال احمر داشت که نسبت به اعزام عکاس به آن منطقه و حمایت از روند کار او توجه نشان دهد.

رییس انجمن عکاسان ایران افزود: بحران و جنگ در خاورمیانه یک موضوع خبری است که باید معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به همراه انجمن های تخصصی عکاسی و سازمان هایی که نهاد تخصصی عکاسی دارند، نسبت به آن واکنش داشته باشند و سیاست واحدی را در این زمینه دنبال کنند نه این که بعد از بروز جنگ و بحران در منطقه، تازه تصمیم گرفته شود که عکاس به منطقه اعزام شود یا خیر. اتفاق غزه در همان روزهای نخست باید ثبت و ضبط شود نه زمانی که اتفاق تمام شده و چیزی برای ثبت باقی نمانده است.

او همچنین به ضرورت توجه به شرایط عکاسان اعزامی به مناطق جنگی هم اشاره کرد و متذکر شد: اگر عکاس اعزامی ربوده شود، شهید و یا زخمی شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود. اینها مسائلی است که باید به آنها توجه داشت و طبق سیاست‌گذاری واحدی آن را دنبال کرد.

زنده‌روح کرمانی در ادامه سخنانش از موضوع اعزام عکاسان به مناطق جنگی در خاورمیانه اعلام حمایت کرد و گفت: این موضوع باید از سوی انجمن تخصصی آن دنبال شود و در صورتی که لازم باشد، انجمن عکاسان ایران نیز در زمینه مشاوره، برگزاری جلسات تخصصی و …حمایت لازم را خواهد داشت.

رییس انجمن عکاسان ایران با تأکید بر لزوم هماهنگی زنجیره وار میان انجمن های تخصصی عکاسی خبری و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای اعزام عکاس به مناطق جنگی در خاورمیانه، از اعلام حمایت انجمن عکاسان ایران در این زمینه خبر داد و توضیح داد: اگر گامی برداشته شود، ما هم همکاری خواهیم کرد تا به یک راهکار برسیم چراکه لازم است از عکاس اعزامی به مناطق جنگی حمایت شود این در حالی است که ما این رفتار حرفه ای را نداریم، گاهی حتی عکاس طبق هر شرایطی اعزام می شود اما هر اتفاقی که برای او رخ می دهد هیچ کس پاسخگو نیست و عکاس باید به تنهایی مشکلاتش را حل کند.

وی در خاتمه تصریح کرد: مسئله فقط اعزام عکاس نیست بلکه باید انجمن های تخصصی و همچنین وزارت ارشاد و نهادهای مرتبط حمایت لازم را در صورت بروز اتفاقات مختلف از دزدیده شدن دوربین تا زخمی یا اسیر شدن عکاس داشته باشند و این مسائل باید با حضور نهادهای مرتبط و همچنین مطبوعات و رسانه ها به صورت قوانین و آیین نامه های اجرایی درآید و طبق آن عمل کنند.

پیشین
عکس‌هایی که “تایم” را زیر سوال برد
پسین
دغدغه‌های یک هنرمند عکاس؛از ثبت هنرمندانه تا ثبوت بازاری!

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست