1. خانه
  2. مقالات
  3. عکاسی از جشن تولد

عکاسی از جشن تولد

موضوع : عکاسی پایه

منبع مقاله :  Black’s Is Photography

مترجم : فرانه فراهانی

شما زمان زیادی را صرف برنامه ریزی و برگزاری یک جشن تولد باشکوه برای فرزند خود می کنید . بنابراین می توانید مقداری از این وقت را به گرفتن عکسهای خوب اختصاص دهید .
همیشه ابتدایی ترین مسائل را در نظر داشته باشید: باطریهای دوربین را شارژ کنید یا از یک باطری نو استفاده کنید .مطمئن شوید که کارتهای حافظه به اندازه کافی دارید.همچنین از چگونگی عملکرد دوربین برای گرفتن بهترین عکسها مطمئن شوید. اگر فکر می کنید در طول مهمانی بیش از حد گرفتارو مشغول هستید از یکی از دوستان قابل اعتماد یا اعضای خانواده بخواهید نقش عکاس را در مهمانی ایفا کند! اصلا نگران نباشید ، اغلب افراد خوشحال می شوند که کسی چنین مسئولیتی را به عهده آنان بگذارد . در این حالت چگونگی کار دوربین خود را به دقت برای فرد مورد نظر توضیح دهید .

اگر خودتان یا فرد دیگری مسئول گرفتن عکس است ، بهتر است برای گرفتن عکسهای زیبا و خاطره انگیز به نکات زیر توجه کنید:

از همه چیز و همه کس عکس بگیرید
جشن تولد چیزی بیشتر از فوت کردن شمع است . سعی کنید از همه مراسم عکس داشته باشید مثل زمان ورود یا خروج مهمانان . فکر کنید که شما یک گزارشگر هستید و می خواهید یک داستان را روایت کنید . تا می توانید سرفرصت بهترین عکسها را انتخاب کرده تا بتوانید داستان زیبایی را تعریف کنید.

خودتان را از ماجرا کنار نکشید
بهتر است که در جریان جشن و مهمانی قرار بگیرید .به هر طرف که می توانید حرکت کنید . سعی کنید از زوایایی غیر قابل انتظار عکس بگیرید . چند با ر عکسی را دیده اید که کودکی در حال فوت کردن شمع روی کیک خود است و افراد خانواده دور او ایستاده اند ؟ فکر نمی کنید این عکس دیگر تکراری شده است . در این مواقع جزئیات بسیاری در عکس وجود دارند : صورتهای گل انداخته کودکان ، لبخند مادها و پدرها ، تزئینات روی کیک ، شمعهای روشن . اما هنوز این عکسها خاص نیستند و همه آنها شبیه هم هستند . همه کنارهم می ایستند ، عکاس خود را از بقیه چدا می کند و عکس گرفته می شود . با این کار جزئیات بسیاری را از دست می دهید.
بهترین راه برای جذب جزئیات گیرا و خلق یک عکس خاص این است که خود را جزئی از ماجرا بدانید . سعی کنید خودتان را در کنار جمعیتی که کنار یا پشت سرفرزندتان ایستاده اند قرار دهید . اگر فرزند شما کوچک است هنگام عکاسی روی زانوی خود بنشینید تا هم قد کودک خود شوید و بتوانید درخشندگی چشمان اورا در عکس داشته باشید . یا اینکه می توانید کودک بایستید و از نیم رخ او عکس بگیرید.


نکات مهم :

  • از فلاش برای محوکردن سایه و گرفتن حرکات سریع استفاده کنید.
  • موضوع را در وسط کادر قرار ندهید .
  • از زوایا و مکانهای مختلف عکس بگیرید.
  • اگر در فضای خارج از ساختمان عکس می گیرید مطمئن شوید خورشید پشت شما قرار می گیرد .
  • اگر داخل خانه عکاسی می کنید موضوع خود را جلوی یک پنجره پر نور قرار ندهید.
  • دوربین خود را در شرایط آماده به کار (sleep ) قرار دهید تا همیشه آماده باشد . در این حالت هم باطری به هدر نمی رود و هم برای گرفتن عکس بعدی منتظر روشن شدن دوربین نمی شوید .

فعالیت ۱ : عکاسی را جزئی از برنامه جشن قرار دهید .
اگر دوربینهای آنالوگ در اختیار دارید می توانید با استفاده از آنها لحظات شاد و یادماندنی به وجود آورید .هنگامی که مهمانان وارد می شوند دوربینها را به آنها بدهید و از آنها بخواهید از لحظات مختلف عکس بگیرند . هنگامی ظهور و چاپ عکسها حتما دو کپی از آنها تهیه کنید تا یکی را به میهمانان چشن بدهید و بدین ترتیب آنها را در این یادگاری سهیم بدانید . افراد جوان علاقه خاصی به این کاردارند و اگر این مسئولیت را به آنها بدهید حتما ذوق زده می شوند .

فعالیت ۲ : از میهمانان عکس پرتره یادگاری بگیرید.
دیوار سفید پس زمینه بسیار خوبی برای عکس پرتره است به خصوص در اتاقی که با نور خورشید روشن است . می توانید از بچه هایی که در جشن تولد فرزندتان حضور دارند پرتره بگیرید و آنها را به عنوان تشکر از حضورشان به والدینشان بدهید . اگر مراسم شما در پایان روز است و نور کمی در اتاق وجود دارد از لامپ معمولی استفاده کنید .آن را خارج از کادر در مکانی قرار دهید که نور ملایمی روی موضوع ایجاد کند . همچنین می توانید از فلاش برای از بین بردن سایه و افزایش درخشندگی استفاده کنید.

طبیعی رفتار کنید
هیچ چیز بدتر از این نیست که شما دوربین به دست فقط یک گوشه بایستید . نه تنها از جشن لذت نمی برید بلکه توجه همه را به خود جلب می کنید. بعضی افراد ذاتا از دوربین خوششان نمی آید و همیشه از آن فرار می کنند . بعضی ها وقتی لنز روی آنها می آید انگار یخ می زنند و دست از کار خود می کشند . برخی هم در این مواقع ژست خاصی می گیرند.
چه بخواهید از کودک یا بزرگ سال عکاسی کنید این روش خوبی برای عکاسی نیست . بهترین راه این است که خودتان را یکی از اعضاء شرکت کننده در جشن بدانید . مطمئن شوید تمام کسانی که کنار شما هستند احساس آرامش می کنند . حتی می توانید با کودکان بازی کنید . بهترین عکسها را زمانی می گیرید که افراد در آرامش باشند و از لحضات لذت ببرند .

هرگز از کسی نخواهید ژست بگیرد
اگر فردی خجالتی باشد و از او بخواهید جلوی دوربین ژست بگیرد ممکن است این کار خجالتی بودن اورا تشدید کند. اگر دوربین دیجیتالی دارید می توانید عکسهایی را که نمی پسندید حذف کنید .
اگر اینگونه عمل کنید عکاسی برای خودتان هم لذت بخش خواهد بود.

از لنز زوم استفاده کنید تا لحظات را بهتر ثبت کنید
اگر می خواهید شاتهای بسته ای داشته باشید لازم نیست به موضوع نزدیک شوید . با استفاده از لنز زوم می توانید را صفحه ای که کودک لپهای خود را پر از هوا کرده و می خواهد شمعهای روی کیک را فوت کند عکاسی کنید.

به دنبال لحظات خاص باشید
یک جشن تولد لحظات بسیار نابی دارد که می توانید آنها را ثبت کنید: فوت کردن شمعها ، باز کردن هدایا ، بریدن کیک ، و غیره . اما چیزهای دیگری هم برای عکاسی وجود دارند : زوجهایی که همدیگر را در آغوش گرفته و می بوسند ، کودکانی که بازی می کنند، نوزادانی که در شلوغی خوابیده اند ، بچه هایی که صورتی کثیف دارند و می خندند . برای هرصفحه ای آماده باشید و دوربین خود را آماده نگه دارید.

خلاصه :
این مقاله به شما آموزش می دهد که چگونه در جشن تولد بعدی خود عکسهای فوق العاده ای بگیرید. چگونه از تمام ماجراها عکاسی کنید ، چگونه عکسهای طبیعی بگیرید ، چرا نباید افراد را مجبور کنید ژست بگیرند و چگونه از لنز زوم خود استفاده کنید . از جمله مسائل مطرح شده در این مقاله می باشند. همچنین اطلاعاتی در مورد گرفتن عکس پرتره ازمهمانان به دست آورید .
پیشنهاد ما به شما:
دوربینهای کامپکت : برای اینکه بتوانید از هر فاصله ای شات بسته بگیرید از لنز زوم ۸X-10X استفاده کنید .
SLR دیجیتال : اگر می خواهید با سرعت عکس بگیرید از حافظه با سرعت بالا و برای نزدیک شدن به موضوع از لنز زوم استفاده کنید.
لوازم جانبی : حتما باطری اضافی و شارژ شده همراه داشته باشید . یک باطری نمی تواند برای تمام مراسم کافی باشد.

پیشین
عکاسی خلاقانه ی انتزاعی (Abstract)
پسین
چگونه از گلها و گیاهان عکاسی کنیم ؟

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست