1. خانه
  2. مقالات
  3. عکاسی پرتره (۲)

عکاسی پرتره (۲)

موضوع : عکاسی پایه

منبع مقاله : Black’s Is Photography

مترجم : فرانه فراهانی

نوردهی درعکاسی پرتره
هنگام عکاسی پرتره به دقت نوردهی راانجام دهید . نور یکی از عناصر بسیار مهم در پرتره است و نوع آن تاثیرات چشمگیری بر تصویر نهایی خواهد گذاشت . در عکاسی ، این نور است که روشنی ها و تیرگی ها را به وجود می آورد و عمق و جزئیات عکس را خلق می کند.از نظر یک قانون کلی ، هرچه بین تیرگی و روشنی تعادل بیشتری باشد عکس بهتر خواهد شد.
عکاسان حرفه ای از استودیوهای پرهزینه ای برای نوردهی به موضوع خود استفاده می کنند. آنها حتی هنگام عکاسی در فضای باز نیز از چنین نورهایی استفاده می کنند . شما می توانید با استفاده از نورهای موجود در خانه ، نور فلاش دوربین و یا نورخورشید عکاسی کنید.
یک لامپ معمولی خانگی منبع نوری بسیار مناسبی است.

نکاتی درباره نوردهی در عکس پرتره

ایجاد یک حالت خوش نما و دلنشین با استفاده از Short lighting
از سوژه خود بخواهید صورت خود را کمی به یک طرف متمایل کند . سپس به آن قسمت از صورت که به طرف شما و دوربین نیست نور بتابانید. به این حالت Short side  می گویند.

این کار فواید بسیاری دارد ، باعث لاغر شدن صورت و روشن شدن چشمها ، گونه ها ، بینی ، لبها ، پیشانی و چانه می شود . این حالت نوردهی باعث جلب توجه به مهم ترین عناصر صورت می شود و بقیه عناصر در سایه باقی می مانند. یک لامپ خانگی ساده اگر در زاویه ۴۵ درجه ای با سوژه قرارداده شود می تواند این کار را انجام دهد.

ایجاد یک تصویر جذاب با استفاده از رفلکتور دست ساز
با یک تکه مقوا یا پلاستیک سفید می توانید موضوع خود را به صورت غیر مستقیم نوردهی کنید . یک لامپ در کنار دوربین خود قرار دهید و از سوژه خود بخواهید یک قطعه پلاستیک یا مقوا را روی پاهای خود نگه دارد تا نور نرمی به صورتش تابیده شود.

استفاده از نور طبیعی پنجره
موضوع خود را بازاویه ۴۵ درجه کنار پنجره قرار دهید به طوری که Short side  موضوع به طرف پنجره باشد . با این روش نتیجه ای مثل کار عکاسان حرفه ای میگیرید . اگر تصمیم دارید از نور طبیعی استفاده کنید بهترین زمان اواخر بعد از ظهر یعنی ساعتهای قبل از غروب است .

عکاسی در خارج از فضای خانه:

زمان مناسبی را برای عکاسی انتخاب کنید
بهترین ساعت برای گرفتن عکس پرتره در فضای باز قبل از غروب خورشید است . زیرا سطح خورشید پایین است و باعث به وجود آمدن ته رنگ قرمز ملایمی روی پوست می شود.
بد ترین زمان دقیقا ساعتهای قبل و بعد از ظهر است (یعنی بین ۱۰ تا ۴ که البته در طول فصول مختلف متغییر است) . زیرا خورشید بسیار بالا است و نور شدید می تابد . نتیجه کار تصویری بسیار روشن یا بسیار تاریک است . در این حالت ایجاد تعادل میان مناطق پرنور و سایه ها کار دشواری است اما با استفاده از فلاش و یا یک رفلکتور دستی می توانید نور متعادلی ایجاد کنید.
بعد از طلوع آفتاب نیز زمان خوبی برای عکاسی پرتره است اما کمی بی موقع است زیرا چهره افراد به دلیل اینکه تازه از خواب بیدار شده اند مناسب عکاسی نیست.
جای سوژه خود را به گونه ای تنظیم کنید که با نور آفتاب در ارتباط باشد. اگر سوژه مستقیما جلوی نور آفتاب قرار داده شود به صورت سایه ای سیاه می افتد . سعی کنید سوژه با زاویه ای ۴۵ درجه ای عمودی و افقی در کنار خورشید قرار گیرد. دوباره یادآوری می کنیم که برای ایجاد یک کنتراست مناس و متعادل کردن سایه ها می توانید از فلاش و رفلکتور استفاده کنید.

مرحله عکاسی
در ابتدا نوع شاتی راکه می خواهید انتخاب کنید : بسته ، متوسط ، باز.
نوع شات به سادگی می گوید عکاس می خواهد چقدر از سوژه در عکس نمایان شود . شات بسته سرو شانه های سورژه را در بر دارد .، شات متوسط سر، نیم تنه و دستها را نشان می دهد.، شات باز تقریبا ¾ بدن ( سرتا زانو ها ) و یا تمام بدن را در تصویر نشان می دهد . به خاطر داشته باشید که هرچه قسمتهای مختلف بدن سوژه خود را بیشتر نشان دهید ، پس زمینه هم در عکس بیشتر نمایان می شود. پس دقت کنید که پس زمینه سوژه  شما را خراب نکند.
تا می توانید عکس بگیرید . در انتهای کار به عقب برمیگردید و بهترین پرتره را انتخاب می کنید . می توانید با نمای بسته شروع کنید. سپس شات متوسط و در نهایت نمای دور یا حتی می توانید فقط یک نوع از نماها را کار کنید.
با استفاده ازنور ، وسایل مختلف صحنه و پزهای مختلفت سوژه خود می توانید تجربیات زیادی کسب کنید. اما یک نکته را به خاطر داشته باشید که سوژه شما باید در حین عکاسی لذت ببرد . دوربین هرچیزی را ثبت می کند . اگر سوژه شما  خسته یا ناراحت باشد ، عکس نهایی از حالت را به خوبی نشان می دهد .

پیشین
عکاسی پرتره (۱)
پسین
عکاسی در فصل زمستان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست