1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. فرهنگ مازندران از پشت لنز دوربین عکاسان استان

فرهنگ مازندران از پشت لنز دوربین عکاسان استان

هفته گذشته خانه عکاسان مازندران یک اردوی عکاسی را با حضور تعدادی از اعضای خانه عکاسان استان برگزار کرد. در این اردوی عکاسی که در یکی از روستاهای نمونه گردشگری مازندران برگزار شد، هنرمندان حوزه عکس به ثبت تصاویری از فرهنگ و آداب و رسوم زندگی مردم مازندران پرداختند. این اردو در قالب طرحی که توسط حوزه هنری مازندران و خانه عکاسان مازندران از سال گذشته برای تقویت هنر عکاسی در استان تدوین کرده‌اند برگزار شده است.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری مازندران در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که این اردو با هدف ثبت مولفه های فرهنگ بومی روستای زروم شهرستان نکا برگزار شد، گفت: محور عکاسی در این برنامه  آداب و رسوم، پوشش، نوع زندگی  و معماری بود. سفرهای عکاسی واحد هنرهای تصویری با هدف حمایت از هنرمندان، کشف استعداد های جوان و گسترش هنر عکاسی برگزار می شود و در سال جاری قرار است ادامه داشته باشد.

«مهدی معصومی گرجی» افزود: ثبت فرهنگ و آداب روستایی و شهری ایرانی اسلامی و حفظ جایگاه زندگی خانواده ایرانی، تولید آثار فاخر هنری و شناخت استعداد های جوان، بالابردن سطح سواد دیداری جامعه و گسترش هنر عکاسی به عنوان رسانه گویا، افق‌های مهمی هستند که خانه عکاسان مازندران به دنبال تحقق آن است.

وی اظهار کرد: در این سفر و اردوی عکاسی، «میرصفی اندیکلایی»، «علی سلحشور»، «منصور معصومی»، «سینا دلشادی»، «علی اسماعیل‌زاده کنعانی»، «عزت قربانی»، «حسام صداقتی»، «نرجس خاتون اندرواژ»، «حدیث هاشمیان»، «حسین بهرامی»، «داریوش منصوری»، «مونا سعادت‌نیا»، «مجید نیکجو»، «محمدجواد صالحی»، «میکاییل صادقی»، «سمانه شیرازی»، «حامد پراکند» و «علیرضا رضایی» حضور داشتند و برای ثبت تصاویری از روستا و فرهنگ روستایی اقدام کردند.

تلاش برای ارتقاء جایگاه عکاسی در استان
این هنرمند و مدرس عکاسی درباره پیشینه اجرای این طرح خاطرنشان کرد: از سال گذشته تولید کتاب عکاسی با موضوعات مختلف را در دستور کار قرار دادیم. چون احساس کردیم که عکاسی در مازندران کمتر مورد توجه قرار گرفته است و به این نیاز داریم که انسجامی بین جامعه عکاسان استان ایجاد شود. بر همین اساس تصمیم گرفتیم که تولید کتاب عکاسی را با عکس‌هایی از عکاسان مازندران در هر سال مورد توجه قرار دهیم.
مسئول خانه عکاسان مازندران با بیان این‌که پشتیبانی از هنرمندان جوان یکی از اهداف این طرح است، گفت:  نخستین گام این طرح را با فراخوان عکاسی از مراسم استقبال از شهدای غواص در مازندران برداشتیم. در آن طرح ۲۶ عکاس مازندرانی حضور داشتند که در نهایت عکس‌های عکاسان داوری شد و در قالب یک کتاب عکس به نام کتاب «چشمه» توسط حوزه هنری به چاپ رسید و رونمایی شد.

ثبت فرهنگ مازندران
معصومی گرجی افزود: پس از انتشار کتاب چشمه تصمیم بر این شد که کتاب‌های بعدی را با موضوعاتی کاربردی تولید و منتشر کنیم. مسائلی مانند اتفاقات خوب فرهنگی و فرهنگ بومی در مازندران که به ثبت فرهنگ و ترویج آن برای نسل‌های بعدی نیز کمک کند. برای سال ۹۶ تصمیم گرفتیم کتاب عکس دوم را با موضوع فرهنگ بومی مردم مازندران، خانواده مازندرانی و ایرانی، آداب و رسوم و سبک زندگی منتشر کنیم. با همین نگاه نخستین اردوی عکاسی سال جاری را در روستای نمونه گردشگری زروم نکا که روستایی بسیار زیبا با فرهنگی بکر است برگزار کردیم.
معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری مازندران خاطرنشان کرد: همه نکاتی که در هدف مد نظر برای کتاب دوم عکاسی برای مجموعه تعریف شده، در زندگی مردم روستای زروم دیده می‌شد. قرار است در ماه‌های آتی نیز سفرهایی را به نقاط دیگری از مازندران داشته باشیم. البته این سفرها صرفا به روستاها محدود نمی‌شود. ممکن است نقاطی از شهرهای مازندران را سوژه عکاسی قرار دهیم. مکانی که در بحث زندگی و فرهنگ بکر است و ویژگی‌های فرهنگی خاصی دارد.

انتشار کتاب‌های عکس
وی اظهار کرد: مجموعه عکس‌هایی که توسط اعضای خانه عکاسان مازندران در این سفرها ثبت می‌شود، پس از داوری و گزینش در پایان پاییز برای چاپ و نشر تدوین خواهد شد و در هفته هنر انقلاب سال ۹۷ از این کتاب رونمایی خواهیم کرد. برای سال ۹۷ نیز از حالا موضوع سفرهای عکاسی انتخاب شده است. قصد داریم در سال ۹۷ اردوهای عکاسی را با موضوع طبیعت و چشم‌اندازهای مازندران برگزار کنیم.
این هنرمند مازندرانی با بیان این‌که در این سفرها صرفا به ثبت عکس از سوژه‌ها نمی‌پردازیم، گفت: در دل این سفرها نشست‌های تخصصی نیز داریم. گفت‌وگوهای تخصصی زیادی انجام می‌شود و نقد و بررسی‌هایی از آثار داریم که به صورت جاری در سفرهای انجام خواهد شد. همین موضوع این اردوها را به کلاسی آموزشی برای عکاسان و فضایی برای تبادل تجربه بین باتجربه‌ترها و عکاسانی که سابقه کمتری دارند تبدیل می‌کند. در واقع این اردوها هم نگاهی تخصصی و آموزشی برای عکاسان دارد و هم نگاهی فرهنگی برای جامعه را دنبال می‌کند.

عکس با سند برابر است
مسئول خانه عکاسان مازندران درباره خروجی این سفرها که همان کتاب عکس است نیز گفت: این کتاب‌ها را خود حوزه هنری توزیع می‌کند و علاوه بر آن در کتاب‌فروشی‌ها نیز برای فروش عرضه می‌شود. در نمایشگاه کتاب تهران نیز امسال کتاب عکس «چشمه» عرضه شد. هدف این است که این آثار به دست مردم برسد تا هم با هنر عکاسی ارتباط بیشتری برقرار کنند و هم با فرهنگ بومی و داشته‌های منطقه آشنا شوند. به هر حال عکس‌ها اسنادی هستند که برای آیندگان خواهند ماند.
معصومی گرجی درباره شیوه انتخاب عکاسان برای حضور در این اردوها اظهار کرد: عمولا عکاسان گروه خانع کاسان مازندران در این سفرها حضور دارند. فراخوان را در همین گروه منتشر می‌کنیم و عکاسانی که مایل هستند می‌توانند در سفر شرکت کنند. البته طبیعتا یکی از ملاک‌ها داشتن دست‌کم ۵ سال پیشینه عکاسی و آشنایی با یک سری قواعد و اصول اولیه این هنر است. اما اگر عکاسی میل به حضور در این سفرها را داشته باشد و از ملاک‌هایی که عنوان شد نیز برخوردار بود، می‌تواند در سفرها حضور یابد. یعنی محدودیتی برای حضور عکاسان وجود ندارد. عکاسان فعال خارج از این گروه هم می‌توانند بیایند و اثرشان در صورت انتخاب در کتاب چاپ شود.
وی افزود: یکی از برنامه‌های دیگر ما نیز برگزاری نمایشگاه‌هایی از این عکس‌ها در فضاهای مردمی است. قصد داریم برخی از عکس‌ها را در قالب نمایشگاه‌های مردمی در فضاهای غیر تخصصی هنری به نمایش در آوریم تا ارتباط مردم با این هنر بیشتر شود.

خبرنگار: اشکان جهان آرای/ روزنامه همشهری/ استان مازندران

پیشین
برپایی نمایشگاه انفرادی و چاپ دو کتاب عکس و نوشته/ سال ۹۶ پرکارم
پسین
ناگفته‌های عکاس مناظره از یک پیشنهاد تا کم کردن وزن!

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست