1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. محمدجواد پوست پرداز میهمان شنبه‌های عکاسی شیراز

محمدجواد پوست پرداز میهمان شنبه‌های عکاسی شیراز

دومین جلسه از سلسله نشست‌های شنبه های عکاسی در فصل پاییز ۱۳۹۴ در روز شنبه ۲۳ آبان ماه در مجموعه‌ی سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس در شهر شیراز برگزار شد .
به گزارش پایگاه عکس چیلیک سلسله برنامه نشست‌ شنبه های عکاسی از جمله برنامه های علمی-پژوهشی برنامه توسعه عکاسی در ایران و خانه فرهنگ جاودان است که موضوع این جلسه خود را به « مدرنیسم در عکاسی » اختصاص داد.
در این جلسه از شنبه های عکاسی محمدجواد پوست پرداز مدرس دانشگاه و کارگردان تلویزیون ، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و مترجم و مؤلف کتاب‌های عکاسی « فوتوگرام » و  « چگونه عکس‌های ۳بعدی بگیریم و ببینیم » با ارایه و معرفی تاریخچه دوران مدرنیسم و گذر هنر کلاسیک به هنر مدرن در ابتدای قرن بیستم میلادی ، به بررسی آثار عکاسانه این دوره از تاریخ عکاسی در اروپا و آمریکا پرداخت.
شنبه های عکاسیایشان در ابتدای نشست شنبه های عکاسی با بیان اینکه مدرنیست‌ها یا نوگرایان به دنبال ارزش‌های جدید در هنر بودند ، رواج عکاسی صریح در کشور آمریکا و عکاسی انتزاعی (آبستِره) در کشور آلمان را از حرکت‌های اصلی این جنبش فکری در عکاسی برشمرد .
به گفته ایشان ، مدرسه باهاوس آلمان ، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مدرسه هنری قرن بیستم و هنر مدرن بوده است ؛ جایی که موهولی ناجی از مدرسان آن ، به آموزش فرم در عکاسی تأکید داشت .
وی همچنین جنبش‌های هنری فوتوریسم ، وورتیسیسم و دادائیسم را از مهم‌ترین جنبش‌های هنر مدرن عنوان کرد.
در ادامه جلسه شنبه های عکاسی ، پوست پرداز با معرفی عکاسی صریح در آمریکا به عنوان جریانی دیگر در عکاسی دوران مدرنیسم ، از پل استرند و نگاه واقع‌گرای آن و همچنین ادوارد وستون و نگاه فرم‌گرایانه آن در عکاسی، آثاری از این عکاسان را به نمایش گذاشتند.
در بخش دیگر نشست، جریان واقع‌گرایی در عکاسی اروپا با مرور آثار عکاسانی مانند ” رنگر پاتچ ” و ” کارل بلاسفلد ” بررسی شد. همچنین عکاسی به عنوان استعاره که به گفته پوست پرداز، آمیخته‌ی واقع‌گرایی و احساس در عکاسی است و آلفرد استیگلیتز پایه‌گذار آن به حساب می‌آید، از دیگر موضوعات مهم جریان مدرنیسم در عکاسی بوده است.
وی در پایان این برنامه از سلسله نشست شنبه های عکاسی عنوان کرد که مدرنیسم چندان در ایران شکل نگرفت و فقط در حوزه‌های فلسفه ، شعر و نقاشی در تقلید از اندیشه‌ی غرب ، فعالیت‌هایی انجام شد .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
تقدیر از انجمن عکاسان مطبوعات در نمایشگاه مطبوعات
پسین
دومین جشنواره ملی عکس سرمایه اجتماعی تمدید شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست