1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. محمود کلاری: خاطرات و مکان‌های مربوط به کودکی سوژه‌های خوبی برای عکاسی است

محمود کلاری: خاطرات و مکان‌های مربوط به کودکی سوژه‌های خوبی برای عکاسی است

منبع: خبرگزاری مهر –

محمود کلاری عکاس و فیلمبردار معقتد است آنچه مربوط به دوران کودکی می‌شود از خاطرات تا مکان‌هایی که در آنها بوده‌ایم سوژه خوبی برای عکاسی است.

میترا محاسنی
به گزارش خبرنگار مهر، محمود کلاری داور دور دوم جایزه عکاسی و داستان‌نویسی «فرشته» با اشاره به موضوع این جایزه یعنی «محله کودکی» عکس های ارسالی را دارای سطح متوسط رو به بالایی دانست و درباره سوژه این جایزه گفت: عکاسی این قابلیت را دارد که هر مفهومی را تصویری کند ولی بعضی از موضوعات از گستردگی بیشتری برخوردارند و قابلیت دسترسی بیشتری نسبت به سوژه‌های چالشی دارند.

وی افزود: فکر می کنم «محله کودکی» به این دلیل سوژه این جایزه قرار گفته که وجه ادبی دارد و در کنار جایزه ادبی فرشته می تواند نگاه قصه گویی داشته باشد. به تعبیری هم تصویری و هم ادیبانه است و مخصوصا «محله کودکی» می تواند عنوان یک قصه باشد. البته در کنار بخش عکس، بخش داستانی هم قرار دارد که سوژه آن هم «محله کودکی» است و قطعا این دو بخش در کنار هم می توانند تاثیر متفاوت تری داشته باشند.

کلاری با تاکید براین که بازگشت به دوران کودکی می تواند بسیار جذاب باشد، عنوان کرد: خاطرات کودکی از جذاب ترین خاطراتی است که تا پایان عمر با هر انسانی باقی خواهد ماند. حتی به نظر من بیشترین بخش حافظه را این خاطرات تشکیل می دهند و قطعا آنها بیشترین تاثیر را روی شخصیت افراد دارند. در دوران کودکی بسیاری از مسائل برایمان پررنگ تر از بزرگسالی است و همه پدیده ها از جمله فضا، معماری، مناسبات و حتی آدم هایی همچون معلم، مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و… شکل متفاوت تری دارند.

وی یادآور شد: با این حال به نظر می رسد سوژه این جایزه برای برخی از شرکت کنندگان جا نیافتاده بود چون ذهن آنها بیشتر معطوف به موضوع کودک بود و آثاری را فرستاده بودند که بیشتر می شد با آنها نمایشگاه عکس کودک برپا کرد و البته این آثار حتی نتوانستد وارد بخش عکس شوند و با دیگر آثار رقابت کنند.

داور دور دوم جایزه فرشته در بخش عکس در خصوص جایگاه جایزه فرشته گفت: اگر جایزه فرشته بتواند محملی برای مراجعه مخاطبان باشد، تاثیرگذار خواهد بود. ضمن این که شاید برگزاری این جایزه بتواند عده ای را جذب خواندن بیشتر کتاب و توجه بیشتر به فضای تصویری و عکاسی کند.

عکس از الهام احمدی

 

پیشین
میترا محاسنی: جوانان با دوربین‌شان محله‌های زندگی‌ خود را ثبت کنند
پسین
عزیز ساعتی، یک تاریخ است

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست