1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. مشخصات یا دنیایی برای پرتره‎نگاری / هنرمندان از نگاه خود به ˝پرتره˝ می‎گویند

مشخصات یا دنیایی برای پرتره‎نگاری / هنرمندان از نگاه خود به ˝پرتره˝ می‎گویند

منبع: هنرآنلاین –

 

نمایشگاه پرتره‌نگاری ˝مشخصات˝ به کیوریتوری سارا سامری و با رویکردی متفاوت به پرتره هنرمند در گالری ویستا برپا شده است. در این نمایشگاه آثار ۲۱ هنرمند نقاش، مجسمه‌ساز و هنرمندان حوزه عکس و چیدمان به نمایش درآمده است.

 

سروس تجسمی هنرآنلاین: بهنام کامرانی هنرمند معاصر، منتقد و مدرس هنر که یکی از آثار او در این نمایشگاه روی دیوار رفته است درباره این نمایشگاه به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: به نظر من بیشتر آثار این نمایشگاه دارای جنبه‎های اجتماعی است و تاثیرات محیط در آنها قابل تشخیص است به همین دلیل مثلا، کار خود من دو پرتره است که روی آنها دود آمده است. این دو عکس به نمایشگاهی با عنوان آلودگی تهران اختصاص دارد که در آن نمایشگاه عکس‌ها درون یک قاب دیجتال دیزالو می‎شد اما برای نمایشگاه “مشخصات” از دو عکس پرینت گرفته و آنها روی دیوار ارائه دادم.

این هنرمند ادامه داد: در بعضی کارهای این نمایشگاه نیز بیان هنری حالتی اکسپرسیو دارد و یا اثر به شکل چیدمان ارائه شده است. به هر حال امروز تعاریف پرتره گسترده شده است و اصولا بدن و چهره به مثابه “مقر” یا “سایت” در نظر گرفته می‎شود به عنوان مثال آیدین آغداشلو مجموعه‎ای نقاشی آبرنگ دارد که باغ‌های قدیمی را سوژه کار خود قرار داده است، این مجموعه “تک چهره نقاش” نام دارد، در این مجموعه تک چهره نقاش در قالب پیری یا از کار افتادگی یک باغ زیبا است که در تهران وجود داشته است. به همین دلیل می‎توان گفت برخوردهای غیر معمول با پرتره در نسل‎های قبل‌تر هم دیده می‎شود و حتی ممکن است چیزی به نام پرتره نام‎گذاری شود که در واقع پرتره نیست و ما با اندیشیدن درباره آن یا خواندن درباره چنین اثری می‎فهمیم که این اثر پرتره است.

download (6)

کامرانی درباره دو عکسی که از او در این نمایشگاه به نمایش درآمده است، اظهار کرد: در این دو عکس با آنکه “آلودگی تهران” نام دارند شما تهران را نمی‎بینید و بلکه آلودگی و آدم‌های تهران هستند که جای خود شهر را گرفته‌اند. این دو اثر متعلق به مجموعه‎ای دارای شش یا هفت پرتره است که برای ایجاد آلودگی از بخار آب در آنها استفاده شده است. این آثار در نمایشگاه “منواکسید تهران” با کیوریتوری نگار فرجیانی به نمایش درآمد.

ستاره حسینی دیگر هنرمند این نمایشگاه نیز درباره اثر خود توضیح داد: این آثار به مجموعه‌ای با عنوان “حباب‌ها” تعلق دارد که همه آثار آن تصاویری از زنانی است که در محیط‌هایی نامعلوم قرار دارند. بخشی از آثار این نمایشگاه نقاشی بودند و بعضی نیز مانند آثاری که اکنون در گالری ویستا به نمایش درآمده است عکس، حجم و چیدمان هستند. در این آثار که به شکل حباب هستند که نشان از آینده‎ای نامعلوم و ناشناخته است و زندگی آنان مانند یک حباب ممکن است با یک تماس کوچک انگشت از بین برود.

download (7)

وی ادامه داد: به علاوه این قرار داشتن در حباب نشانه‎ای از معلق بودن نیز دارد زیرا کسی که از آینده خود آگاهی ندارد دچار نوعی تعلیق هم هست. در این مجموعه همه کارها پرتره هستند که زنانی را در موقعیت‌هایی خاص نشان می‎دهد. به هر حال زنان همیشه در کارهای من به شکلی ناخودآگاه حضور دارند بدون آنکه من قصد پرتره‎نگاری داشته باشم.

اشکان ماهرویی هنرمند جوان این نمایشگاه که با یک نقاشی پرتره در نمایشگاه “مشخصات” حضور دارد نیز به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من در مسیر کاری خودم چندان به پرتره نپرداخته‎ام و از دو سال قبل است که در زمینه پرتره کارهایی را تجربه کرده‌ام. در این اثر بیشتر بازی با رنگ و بافت برایم مورد توجه بوده است و کانسپت خاصی را مدنظر نداشتم به هر حال هنوز خودم را در نقاشی پرتره در آن جایگاهی که دوست دارم، نمی‎بینم. من نقاشی منظره کار می‌کنم و برای آنکه در پرتره به زبان خاصی برسم باید بیشتر به آدم‌ها و همینطور به خودم نزدیک شوم.

download (8)

وی ادامه داد: به لحاظ مضمونی همیشه یک حسی از فروپاشیدگی در ذهن من بوده‎ است که آن را با تکنیک‎های رنگ‎گذاری نقاشی منظره بیان کرده‎ام. به لحاظ فضا نیز این اثر اشاره خاصی به مکان خاصی ندارد و به نظرم بهتر بود که در یک فضای ناشناخته به نمایش گذاشته شود.

فرزانه افشاری که با دو حجم کوچک در این نمایشگاه حضور دارد نیز درباره آثارش گفت: این آثار یک مجموعه ۱۰ تایی هستند که در آنها به شخصیت آدم‌ها پرداخته‌ام در واقع آنها هرکدام یک ویژگی خاص از انسان را به نمایش می‎گذارند و نماینده این ویژگی‌ها هستند.

وی ادامه داد: این شخصیت‌ها به شکلی کاملا مینی‏‌مال و به شکل سردیس‎هایی با کمترین جزییات به تصویر کشیده شده‌اند. من در این آثار نمی‏‌خواستم وارد مجسمه شوم و به همین دلیل کارهایم را با کمترین متریال ساختم. من انیماتور هستم و دوست داشتم این حجم‎ها بیشتر به مدل‎هایی از شخصیت‎های انیمیشنی شباهت داشته باشند. من با کوچکترین المان‌ها این شخصیت‌ها را ساخته‌ام.

این هنرمند با اشاره به اینکه این حجم‌های کوچک کاملا در تعریف پرتره قرار دارد گفت: پرتره بیانی از یک شخصیت است که با تعریف خاص هنرمند شکل گرفته است. من چندان تاکیدی بر جزییات نداشتم و با کمترین اجزای صورت آنها را به تصویر کشیده‌ام.

download (9)

سارا سامری کیوریتور این نمایشگاه در یادداشتی بر آن نوشته است: “در میان انواع گرایش‌های پرتره‌نگاری، این گردآوری تنها بخش کوچکی است که از خلال آن می‌توان بازنمایی وضعیت فرهنگی و اجتماعی، ساختار سیاسی و دل ‌مشغولی‎های دنیای معاصر را دنبال کرد. در این نوع دیدگاه، پرتره به یک نوع بستر استعاری تبدیل می‌شود که در آن ظرفیت و پتانسیل بسیاری است.
این مجموعه که با فاصله‌گرفتن از روش‌های مرسوم پرتره‎نگاری، نه تنها به لحاظ ابزار و جنبه‎های تکنیکی، بلکه از نظر مواجهه هنرمند با رویکردهای امروزی به اثر هنری که دلالت‌گر میزان حساسیت، آگاهی و واکش انتقادی او نسبت به حوادث و جریانات جامعه است، جمع‎آوری شده است. در واقع در اینجا چهره‌نگاری منعکس کننده دیدگاه اجتماعی و فردی هنرمند است. در این پرتره‌‌ها، مسئله اصلی تغییر شیوه روایت است که همچون معادله‌ای پیچیده میان فردیت هنرمند، سوژه و جامعه قرار می‌گیرد.”

در نمایشگاه “مشخصات” آثاری از معصومه مظفری، بهنام کامرانی، بابک کاظمی، خسرو حسن‌زاده، محسن ناصریان، ستاره حسینی، امین آقایی، صلاح رحیمی ملکشان، مجید فرهمند، امیر منفرد، محسن حصاری، کاویان هازلی، محمد جعفر پاکروان، یوشا بشیر، علی رضا شجاعیان، فرزانه افشاری، میترا اسدی، مرضیه همایون مهر، اشکان مهرویی، محمد کیوان و مژگان حبیبی به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه “مشخصات” تا ۲۳ آذر ماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم،پلاک۱۱ ادامه دارد.

انتهای پیام/

 

پیشین
˝سلام آقای پرتره˝ در نیاوران
پسین
نمایش عکس‌های بانوی لهستانی در مجموعه تئاتر شهر

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست