1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نشست انجمن عکاسان مطبوعات با پیشکسوتان

نشست انجمن عکاسان مطبوعات با پیشکسوتان

به دعوت دبیرخانه انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران وبا هماهنگی های انجام شده توسط “بهاره زمانداری” مسئول دفتر دبیرخانه انجمن، پیشکسوتان این عرصه در نشستی مشترک با اعضای هیات مدیره این انجمن حضور یافتند.
عصر روز سه شنبه ۱۲ اسفندماه جاری انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در سالن کنفرانس خانه ی هنرمندان ایران پذیرای پیشکسوتان عکاسی مطبوعات ایران شد.
به گزارش ” پایگاه عکس چیلیک “(Chiilick.com) در این نشست که با حضور بیش از سی نفر از عکاسان این عرصه تشکیل شد، ابتدا “کاوس صادقلو ” ریاست انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، ضمن خیرمقدم به حاضرین سپیدموی عکاسی مطبوعاتی ایران، دلایل تشکیل این جلسه را تشریح کرد و به ضرورت حضور موثرتر عکاسان مجرب و پیشکسوت در برنامه ریزی های داخلی این انجمن اشاره کرد.

نشست انجمن عکاسان مطبوعات با پیشکسوتان

ایشان در ادامه به گزارش عملکرد این انجمن در سالهای اخیر اشاره کرد و یادآور شد: در دو سال اخیر(۹۲ و ۹۳) نمایندگان اعضای انجمن در گروه هیات مدیره،موفق شدند تا نمایشگاه گروهی سالانه اعضای این انجمن را در هفدهم آبان ماه، سالروز تاسیس این انجمن برگزار کنند.
صادقلو در ادامه با توجه به عدم برگزاری جشنواره عکس مطبوعات در سال ۱۳۹۳، از برگزاری سومین نمایشگاه گروهی انجمن به شکل رقابتی نام برد و گفت: سعی ما این است که این نمایشگاه در سال آتی بتواند جایگزینی مناسب برای جشنواره عکس مطبوعات شود.
ریاست انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در ادامه ساختار موضوعی مسابقه جهانی ” وردپرس فتو ” را الگویی مناسب برای برگزاری مسابقه عکس مطبوعاتی دانست و خواهان ارایه نظرات و تجارب حاضرین برای هرچه بهتر برگزار شدن این مسابقه داخلی شد.

کامران عدل در ادامه به ضرورت حس امیدواری عکاسان مطبوعات در ایران اشاره کرد و یادآور شد: تکنولوژی دیجیتال در تمام دنیا همین روند را به شکلی وسیع به افت ارزش عکاسی و نگاه کردن و نگاه بر عکاسی مطبوعات و … باعث شده و البته که این جمله به هیچ وجه به معنی مخالفت بنده با صنعت دیجیتال در عکاسی نیست!
در ادامه “مسابقه عکس مطبوعاتی ایران” به عنوان نام پیشنهادی مطرح و پس از بحث و بررسی مورد وفاق اکثریت حاضر در سالن قرار گرفت.
پس از آن بخش های مسابقه: ۱- خبری ۲- ورزشی ۳- مستند اجتماعی ۴ – هنر و هنرمند ۵- پرتره ۶- طبیعت برای حاضرین بیان و توضیحی کمیلی و کوتاه به عنوان بررسی تک عکس و مجموعه عکس در هر بخش برای عناوین در نظر گرفته شد.

سپس محمد فرنود به ضرورت بهره برداری از عکس های چهار دهه اخیر عکاسانی چون: خاکی، رزمی، پرتوی، میرزایی، ملکی و … اشاره کرد و لزوم تکرار و نمایش چندین باره این عکس ها را در هر برنامه و مناسبتی لازم شمرد و انجمن های عکاسان ایران و عکاسان مطبوعاتی ایران را موظف به تامین حقوق معنوی و حمایت از عکاسان پیشکسوت عرصه مطبوعاتی ایران دانست.

نشست انجمن عکاسان مطبوعات با پیشکسوتان

بابک فروتنی هم پرداختن به محیط های علمی و کلاسیک را باعث پیشرفت علمی عکاسی مطبوعاتی دانست و تاکید کرد: ” انجمن بدین وسیله مشارکت بین دانشجویان و علاقمندان را با انجمن بیشتر کند و یا بخش مختص و به عنوان عکاسان دانشجو باشد و یا حمایت کنیم از پروژه های پایان ترم که مربوطه به عکاسی مطبوعاتی باشند و نگاه انجمن به بحث علمی عکاسی مطبوعاتی ایران را به اجرا بگذارد”.

اسماعیل عباسی هم به عنوان مترج و محقق عکاسی مطبوعاتی ایران خطاب به حاضرین تاکید کرد: این نمایشگاه عکس مطبوعاتی است و نماشگاه عکاسان مطبوعاتی نیست و باید ویژگی عکاسی مطبوعاتی در همه بخشهای نمایشگاه و عکسها دیده شود خصوصاً عکاسی منظره و طبیعت و گرایش مطبوعاتی در همه بخشها باید نمود داشته باشد و ویژگی مطبوعاتی این بحث حضور دانشجویان را می توان در نمایشگاهای دیگر مدنظر قرارداد و نمی توان تمام اقشار را در این نمایشگاه دید و برای آنها بخش هایی را مدنظر قرارداد.

مسعود زنده روح کرمانی رئیس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران هم با ارایه گزارشی از تاثیر برنامه ی اخیر این انجمن در گردهمایی هفت انجمن، به نخستین ار شدن این اتفاق اشاره کرد: سال ۱۳۹۴ قرار است همین انجمن ها در خانه ی سینما در جشن سینمای ایران حضور داشته باشند.
ایشان یادآور شد: این نمایشگاه باید نگاه مطبوعاتی داشته باشد و انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران باید شدیداً این نمایشگاه را به صورت تخصصی وارد و اجرا کند.

فرنود نیز در ادامه به ذکر نکاتی پرداخت و در انتهای کلام اظهار امیدواری کرد: لازم است که این چنین جلسات و نشست هایی هر سال ۲ یا ۳ بار با دوستان عکاس قدیمی و پیشکسوت اتفاق بیافتد.
صادقلو هم در پاسخ به پیشنهادهای حاضرین درخواست کرد تا تمامی حضار در جذب و معرفی حامی مالی مشارکت داشته و موثر باشند.

نشست انجمن عکاسان مطبوعات با پیشکسوتان

در ادامه بحث مدارک معادل از شورای ارزشیابی هنرمندان مطرح شد که با رای گیری تنها شش نفر از حاضرین به عنوان دارنده این مدرک معرفی اظهار حضور کردند که قرار شد این مسئله پس از جمع آوری سوابق و آثار، طی درخواستی با علی مرادخانی درمیان گذاشته شود.

موضوع مجوزهای ورود به محدودۀ طرح ترافیک هم از دیگر موارد مورد بحث بود که صادقلو وجود این اشکال را در سازمان مربوطه ناشی از تغییر مدیریت و گروه کاری برشمرد و با پیگیری های انجام شده و هماهنگی به عمل آمده با روابط عمومی شهرداری تهران و سازمان حمل ونقل وکنترل ترافیک، این مشکل را هم  بنا به قول مساعد دفتر شهردار تهران ” محمدباقر قالیباف ” مبنی بر تخصیص سهمیه همچون سالهای پیش به انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، حل شده دانست.

مورد دیگر اینکه در وزارت ارشاد در رابطه با عکاسانی که بالای ۶۰ سال داشته و سابقه ۱۰ سال داشته باشند و حقوق بازنشستگی نمیگیرند تسهیلاتی ارائه میدهند و اگر کسی هست اسامی آنها به دبیرخانه داده شود تا اسامی به ارشاد ارسال شود.
در بخشی دیگر از این نشست در مورد مصوبه ای صحبت شد که حدود ۱۰ سال پیش در هیات مدیره انجمن تصویب شد. مصوبه ای که افراد پیشکسوت بالای ۶۰ سال انجمن را از پرداخت حق عضویت معاف می کرد که پس از بحث و بررسی معایب و محاسن این مصوبه با رای و نظر حاضرین این مصوبه، لغو و پیشکسوتان هم به عنوان اعضای اصلی و برخورداری از حقوق اعضای انجمن موظف به پرداخت این حق عضویت شدند.

در این نشست که به میزبانی کاوس صادقلو، بابک فروتنی و محمد جعفری برگزار شد، عکاسانی چون: مسعود زنده روح کرمانی، اسماعیل عباسی، هاشم سالک، حسن جلیلیان، عباس ملکی، مهدی میرزایی، محمدمهدی ذبیحیان، جهانگیر رزمی، مرتضی خاکی، محمدرضا مرادآبادی، علیرضا سلطانی، ناصر صحت، اصغر آزاددل، محمد فرنود، منوچهر یگانه دوست، حبیب ا.. تاجیک، منظر عقدایی، مجید شادمان نژاد، غلامرضا حافظ القرآن، یونس علی شیری، هادی حراجی، محمود گل نراقی، فضل ا.. احمدی، محمد صیادصبور، افشین بختیار، کامران عدل حضور داشتند.
جلسه در ساعت ۱۷:۵۰ دقیقه با ثبت عکس گروهی حاضرین پایان یافت.
عکس ها از: امیر تاروردی

پیشین
گزارش اختتامیه دومین جشنواره عکس راه و بی راه
پسین
نمایشگاه بابک برزویه با عنوان « سی نما در سینما »

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست