1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نگاه های برتر عکاسان در کارگاه آموزشی همسفران کردستان معرفی شد

نگاه های برتر عکاسان در کارگاه آموزشی همسفران کردستان معرفی شد

پس از نمایش و بحث و بررسی دستاوردهای تصویری ۹۵ومین تور عکاسی چیلیک ، نگاه های برتر تور عکاسی مستند در روستاهای اصیل کردستان با حضور عکاسان و علاقمندان معرفی شد.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده در تور عکاسی و کارگاه عکاسی مستند با عنوان « روستاهای کردستان » در سالن اجتماعات پایگاه عکس چیلیک برگزار شد.
نقد و بررسی آثار عکاسان همسفر با نود و پنجمین تور عکاسی چیلیک به مقصد روستاهای اصیل با بافت سنتی در حوزه استان کردستان ، با حضور عکاسان همسفر و سایر علاقه مندان به حضور در این نشست آموزشی ، برگزار و پس از بحث و گفت وگو پیرامون عکس ها ، نگاه های برتر این تور عکاسی معرفی شدند.
به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست که عصر چهارشنبه ۲۰ اردی بهشت ماه جاری برگزار شد ، ابتدا عکاسان همسفر با حضور میهمانان متقاضی حضور در این جلسه ، پس از مشاهده گزارش تصویری از نگاه عکاسان همسفر ، پیرامون موارد کمی و کیفی این سفر به طرح نظر پرداختند و در ادامه با نمایش عکس های دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان عکس های منتخب همسفران ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و ساختار زیبایی شناختی آثار به ارایه نظر و سعی در نقد فنی ، حسی و ساختاری عکس ها پرداختند.

عکاسان همسفر با ۹۵ومین تور عکاسی پایگاه عکس چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را از صبحگاه روز سه شنبه پنجم اردی بهشت ماه با رویکردی مبتنی بر عکاسی مستند  و عکاسی مفهومی ، در وسعت روستاها و فعالیت روزمره روستانشینان منطقه آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط جوی موجود، عکس هایی هر چند موفق تر با رنگ و فرم و حس را از فعالیت کُردزبانان هموطن ساکن در مناطق مرتفع استان کردستان تهیه کنند.

پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق را در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی و تحلیل قرار گیرد.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر حاضرین بود که به ترتیب عکس های : محمدرضا خرازی ، اعظم حشمتی، مهری راست قدم، سید ایمان میری، مریم همتی و نیلوفر زارعی مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت.

همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: قاسم باطنی ، نسرین رستمی ، مریم خداوردی ، ابراهیم باقرلو ، مهدی سروری تقدیر به عمل آمد .

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی از موضوعی چون عکاسی مستند و نقش آفرینی نمادها و نشان ها در ایجاد انتقال پیام و معنا و ساخت پیام در مضامینی چون عکاسی مستند و اِنگاره های مستندگاری در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.
لحظه شناسی در درک موقعیت حضور موضوع مستند و ثبت بهنگام در عکاسی مستند نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به انها پرداخته شد.
همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های مستند ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی مستند و محیطی کارگری و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.
مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان ، عکس های : نیلوفر زارعی، مهری راست قدم، مریم خداوردی، نسرین رستمی، اعظم حشمتی و قاسم باطنی، ابراهیم باقرلو، محمدرضا خرازی، سید ایمان میری و مهدی سروری با حضور میهمانان: ندا رهگذر و الهه علیرضالو مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس «کمان» در مشهد
پسین
نمایشگاه عکس «طبیعت گیلان » در شهر رشت

به تازگي منتشر شده

۴ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • کتاب نقد و کلاس نقد عکس ، وسیله هاى براى یادگیرى تئورى نوشتن و گفتن نقد عکس است.
    یکى از بهترین شیوه هاى آموزشى یادگیرى خوانش و نقد عکس ، کارگاه هاى نقد عکس پس از برگزارى هر تور عکاسى از سوى پایگاه عکس چیلیک است که به صورت رایگان براى شرکت کنندگان در تور و سایر علاقمندان برگزار مى شود، که تمام آنچه بصورت تئورى در کتاب ها و کلاس ها ارایه مى شود را مى توان بصورت عملى و بسیار کارآتر آموخت.
    هر چند مطالعه اصول اولیه نقد عکس و دیدن عکس قطعا قبل از هر جلسه پشتیبان علمى خوبى براى بهره گیرى از این کارگاه هاى آموزشى خواهد بود.

    پاسخ
  • مهري راست قدم
    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۴۷

    نشست پر محتوا وبسیارآموزشی بود .
    مثل همیشه عکسهای دوستان و خودم مورد نقد و بررسی قرار گرفت .
    جلسه های نقد نکات آموزشی بسیاری دارد و برای عکاسان مفید است .
    در جلسات نقد عکسها از همه نظر مورد بررسی قرار میگیرند و باعث می شود تا عکاس دقت بیشتری برای گرفتن عکس داشته باشد .
    از جناب سروری که همیشه برای یاد گیری ما در تلاش هستند ممنون هستیم .

    پاسخ
  • توربسیار خوب و پر پتانسیل کردستان و در ادامه آن طبق معمول جلسه نقد و بررسی آثار تکمیل کننده آن بود. دیدن عکسهای بسیار خوب دوستان همسفر وآشنایی با زوایای دید آنها بسیار آموزنده و دلچسب است.
    دیدن عکسها و اینکه هر نفر حتما باید چیزی در نقد آن عکس بگوید بسیار شیوه خوبی در حضور هدفمند و موثر افراد میباشد که در ادامه توضیحات جناب سروری باعث رمزگشایی و کسب اطلاعات و نگاه صحیح به آثار میشود که تا کنون کمک زیادی در نقد و نگاه به عکس به اینجانب کرده است.

    پاسخ
  • از دیدن عکسی که استاد سروری گرفتند منقلب شدم !! واقعا دست مریزاد! مدتی بود انقدر متاثر نشده بود !

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست