1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. نگاه های برتر عکاسان در کارگاه عکاسی طبیعت معرفی شد

نگاه های برتر عکاسان در کارگاه عکاسی طبیعت معرفی شد

با حضور عکاسان و علاقمندان به عکاسی، نگاه های برتر عکاسان شرکت کننده در تور عکاسی طبیعت با موضوع عکاسی از آبشار مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده  و منتخب عکاسان همسفر با ۹۶ومین تور عکاسی چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی طبیعت با عنوان « عکاسی از آبشار » در سالن اجتماعات پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد سنجش و بررسی قرار گرفت.

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که عصر پنجشنبه ۱۱ خردادماه جاری در سالن آموزش این رسانه برگزار شد ، ابتدا نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی مورد طرح و بحث قرار گرفت و در ادامه با نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در ادامه با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار منتخب ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و ساختار زیبایی شناختی آثار دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

عکاسان همسفر با ۹۶ومین تور عکاسی پایگاه عکس چیلیک با حرکتی شبانه از تهران، عکاسی خود را از صبحگاه روز جمعه ۲۹ اُردی بهشت ماه با رویکردی مبتنی بر عکاسی مستند در حوزه طبیعت و آبراه های مسیر رودخانه تا منطقه هدف آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط جوی موجود، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با وجود دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی در طبیعت در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، فرم، رنگ و حسّ ، موفق ترین نماها را از طبیعت و آبشار بکر جنگلی در مسیر رودخانه تهیه و ثبت کنند.

پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر حاضرین بود که به ترتیب عکس های : محمدرضا خرازی ، ابراهیم باقرلو، جواد میرزاپور، ندا رهگذر، مریم خداوردی، فرشته فاتحی سامی، آمنه عبادی مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت.

همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: فاطمه کلانتری، منصوره(عارفه) حجّارمنش ، اعظم حشمتی ، سمانه میلانلو ، محمد موسی زاده ، عرفانه سعیدیان ، مهدی نشاط و نسرین رستمی تقدیر به عمل آمد .

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی از موضوعی چون عکاسی مستند و نقش آفرینی نمادها و نشان ها در ایجاد انتقال پیام و معنا و ساخت پیام در مضامینی چون عکاسی مستند و اِنگاره های مستندگاری در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.

لحظه شناسی در درک موقعیت حضور موضوع مستند و ثبت بهنگام در عکاسی مستند نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به انها پرداخته شد.
همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی مستند و ارتباط میان عکاسی مستند تا عکاسی آمیخته با حس و تکنیک در موقعیت های مستند ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی مستند و محیطی کارگری و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.
مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .
لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان ، عکس های : فاطمه کلانتری، منصوره(عارفه) حجارمنش ، اعظم حشمتی، آمنه عبادی ، نسرین رستمی ، سمانه میلانلو ، محمد موسی زاده ، عرفانه سعیدیان ، مهدی نشاط ، محمدرضا خرازی ، ابراهیم باقرلو، جواد میرزاپور، ندا رهگذر، مریم خداوردی، فرشته فاتحی سامی مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
«علی رضا سلطانی شاد» عکاس پیشکسوت درگذشت
پسین
راهیابی دو اثر از عکاسان ایرانی به نمایشگاه عکس ایتالیا

به تازگي منتشر شده

فهرست