1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. هادی شفاییه: حیف از آن روز …

هادی شفاییه: حیف از آن روز …

 

استاد هادی شفاییه، بنیان گذار رشته عکاسی در محیط علمی و دانشگاهی ایران و نویسنده کتاب فن و هنر عکاسی است و به یقیین عکاسی نیست که در ایران به نام و اثر این بزرگ مرد علم و فن و هنر عکاسی آشنایی داشته باشد و با این همه به ایشان نبالد!

 

 

استاد این روزها همزمان با روزهای برگزاری دور دوم جشنواره سراسری عکس فیروزه در شهر تبریز، از هزاران کیلومتر دور از وطن، نامه ای را قلم زدند که متن صمیمانه آن بی هیچ فاصله ای میان مخاطب و استاد بر دل می نشیند.

متن ارسالی استاد هادی شفاییه از: دابلین/ اوهایو – اول آبان ماه سال ۱۳۸۸

با نام آفریدگار

هشتاد سال پیش عکس های زیبای بزرگ پوسترهای لومییر، کارخانه های مشهور فرانسوی لوازم عکاسی آن زمان، در هادی هفت ساله چنان اثر گذاشتند که مسیر زندگی ی او را رقم زدند!
شکوفائی ی هنر عکاسی ایران، بی آنکه تا این لحظه کسی بداند، مدیون آن عکسهاست. نمایندگی آن کارخانه در ایران با پدرم « شفائیه » بود و من همه ی مواد لازم را به وفور در دسترس داشتم.
ده ساله بودم که قدم در این راه طولانی گذاشتم، اولین عکس را از خدمتکار خانه گرفتم و خیلی زود به راه افتادم. افسوس که هیچ یک از آن آثار باقی نمانده تا در مسیر تاریخ عکاسی ایران به عنوان نخستین جای پای کسی باشند که بالاخره روزی قدم در دانشگاه گذاشت و بار سنگین خود را در مقامی آکادمیک بر زمین نهاد.
حیف که « آن روز » از « چنین روزی » بی خبر بودم.
از این که زنده ام و نتیجه ی زحماتم را امروز به چشم خویش می بینم بر خود می بالم و از اینکه پویندگان این راه فراموشم نکرده اند از آنان سپاسگزارم و بر ایشان روزهای پربار و سرشار از توفیق و درخشش آرزو می کنم.
جای عکس آن خدمتکارمان خالی!
دریغ!

هادی شفائیه

شهرداری تبریز بانی برگزاری جشنواره عکس فیروزه، در جهت تکریم چهره های فرهنگی، هنری و نکوداشت یاد و خاطره اولین های شهر تبریز، جایزه ویژه خود را به نام "استاد دکتر هادی شفائیه" پدر عکاسی نوین و بنیانگذار عکاسی آکادمیک ایران اختصاص داده است.

" پایگاه عکس چیلیک " ضمن ادای احترام به محضر بزرگان و اساتید عکاسی به ویژه استاد هادی شفاییه، مراتب تقدیر خود را از گروه برگزارکننده جشنواره عکس فیروزه اعلام نموده و فراگیری روحیه قدرشناسی از سایر پیشکسوتان فن و هنر و اخلاق عکاسی را در تمامی فعالیت های اجرایی، فرهنگی وهنری عکاسی کشور آرزومند است.

 

پیشین
یازدهمین تور عکاسی چیلیک به مقصد کویر مرنجاب، برگزار شد
پسین
سیزدهمین تور عکاسی چیلیک به قصد عکاسی از طلوع در کویـر حرکت کرد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست