1. خانه
  2. بانک اطلاعات عکاسان خارجی
  3. جورج هوینینگن هونه

جورج

هوینینگن هونه

1968/09/12
1900/09/04

جورج هوینینگن هونه یک عکاس مد تاثیرگذار در دهه های 20 و 30 میلادی بود. او در روسیه از والدین بالتیکی و آمریکایی متولد شد و زندگی کاری خود را در فرانسه، انگلستان و امریکا سپری کرد.
در سن پترز بورگ روسیه به دنیا آمد. وی تنها پسر بارون بارتلد تئودورهرمان (1859-1942) یک نجیب زاده بالتیکی، افسر ارتش و صاحب، خانه اربابی “نوستی ” (دهکده ای در استونی مرکزی)، و همسرش امیلیآن نانلوتروپ (1860-1927) که دختر جورج ونس لوتروپ وزیر مختار آمریکا در روسیه بود، که این زوج در دیترویت میشیگان به سال 1888 ازدواج کردند.

برخی از نمونه آثار

جورج هونه دو خواهر داشت. هلن، که یک طراح مد در فرانسه و آمریکا شد و نام “هلن د هونه ” را برای کارهای خود بکار می برد. دیگری الیزابت، که به او بتی میگفتند نیز طراح مد بود و نام ” مامامه ” را برای کارهای خود استفاده می کرد.
در طول انقلاب روسیه خانواده هوینینگن هونه، اول به لندن و سپس به پاریس گریختند. عکاس روسی درسال های مابین جنگ های جهانی با گرفتن پرتره هایی زیبا، تحت تاثیر کارهای ادوارد استایکن و مجسمه های یونان باستان، سرشناس شد. با این وجود او با استفاده از اشیاء غیر معمول و پس زمینه های بزرگ هنری، دستهای بزرگ یا سر اسب ترکیب شده با ستون های کلاسیک، نوعی حس سورئالیسم را در عکسهایش معرفی کرد. .وی اولین نفری بود که مدل هایش را از بالا عکاسی می کرد تا حس کتیبه های یونانی را القا کند. بعد از جنگ جهانی دوم، جورج، عکاسی مد را رها کرد؛ چرا که به نظرش آن لطافت با نابودی بخشهای زیادی از اروپا، پایان یافته و سلیقه پیچیده خود را به سمت سینما و ستارگان برد.
تا سال 1925 جورج کار خود را تا ریاست عکاسی مجله فرانسوی “وگ ” ارتقاء داده بود. در سال 1931 با هورست، عکاس آینده، آشنا شد که تبدیل به مدل و معشوق او شد. زمستان همان سال با او به انگلستان سفر کرد. در مدتی که آنجا بودند سیسیل بیتن عکاس، که برای نسخه بریتانیایی مجله “وگ” کار می کرد را ملاقات کردند. در سال 1931 “هورست” با چاپ اولین عکسش در نسخه فرانسوی “وگ” در نوامبر همان سال، مشارکت خود را با این مجله شروع کرد.
سال 1935 هوینینگن هونه به شهر نیویورک نقل مکان کرد، جاییکه بیشتر کارهایش برای “هارپرز بازار” را انجام داد. قبل از اینکه به هالیوود برود، جائیکه زندگی خود را از راه گرفتن پرتره های پر زرق و برق برای صنعت فیلم تامین می کرد؛ دو کتاب هنری در مورد یونان و مصر منتشر کرد. هوینینگن در استودیوهای عظیمی با بهترین نورپردازی ها کار میکرد. به غیر از عکاسی مد، همچنین استاد عکاسی پرتره نیز بود، از ستارگان هالیوود گرفته تا دیگر مشاهیر. او دربکار بردن نورپردازی دقیق و سایه ها درترکیب بندی های شکیل استودیویی به مهارت بالایی رسید.
او در بخشهای مختلفی از صنعت فیلم هم درهالیوود فعالیت می کرد، از جمله، همکاری نزدیکی با جورج کوکر داشت، به ویژه به عنوان مشاور مخصوص رنگ و تصویردر فیلم “ستاره ای متولد شد” اثر جودی گارلند 1954. همین سمت را در سال 1957 برای فیلم “دختران ” با بازی کی کندال و میتزی گینور و فیلم “هلر با جورابهای صورتی” با بازی سوفیا لورن و فیلم “گزارش چپمن” داشت.
در سال 1952 پسر عمویش، بارون ارنست لیسارت را که به فرزندی قبول کرده بود، با نانس اوکز، دختر سرمایه دار معدن طلا، سر هاری اوکز، ازدواج کرد. این ازدواج تا سال 1956 ادامه پیدا کرد که باعث تولد پسری به نام بارون الکساندر که به ساشا نیز معروف بود، شد.
جورج هوینینگن هونه در سن 68 سالگی در لس آنجلس درگذشت.
آثار او به صورت مجموعه نگهداری می شود، از جمله درموزه هنر لس آنجلس و موزه هنر متروپولیتن.

آثار منتشر شده:
کتاب “مصر ” : با عکسهای جورج هوینینگن هونه و متن جورج استایندورف. انتشارات آگوستین 1943
کتاب “جهنم ” : ادای احترام به یونان کلاسیک، 64 عکس اثر جورج هوینینگن هونه و متن هیو چیزوم. انتشارات آگوستین 1943
کاتالوگ نمایشگاه “چشم ظرافت بین ” : مرکز بین المللی عکاسی و انتشارات کانگریو 1980
کتاب “هنر عکاسانه هوینینگن هونه ” اثر ویلیام ایوینگ، جورج هوینینگن هونه، تمز و هادسون 1998

 

مترجم و گردآورنده: مریم خداوردی

عکاسان ایرانی

عکاسان بین المللی

فهرست