1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گرامیداشت روز عکس تاریخی ایران در سالن یونسکو

گرامیداشت روز عکس تاریخی ایران در سالن یونسکو

همزمان با روز عکس تاریخی در ایران، نمایشگاهی از عکس ها به همراه سخنرانی ها روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه جاری در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار می شود.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، در این مراسم که از ساعت ۱۰ تا ۱۲ به همت و همکاری: کمیسیون ملی یونسکو- ایران و سایت بررسی تاریخ عکاسی (نسرین ترابی و مژگان طریقی) برپا می شود، از حضور سخنرانانی همچون: دکتر محمدحسن سمسار، دکتر جعفری مذهب و منوچهر ملک قاسمی (نوه ملک قاسم میرزا) دعوت به حضور شده و درحاشیه این طرح نمایشگاهی از آثار عکاسان ایتالیایی (جیانوزی و مونتابونه) برگزار خواهد شد.
عکس تاریخی ایران - مژگان طریقی - یونسکومطلبی در باره پیشینه شکل گیری روز عکس تاریخی و نمایشگاه
آرشیوهای عکس موجود در ایران ؛ گنجینه های تصویری ما هستند  که در شرایط مختلفی نگهداری می شوند . بعضی از این عکسها به آهستگی رو به زوال  می روند  . عکس های تاریخی  موجود در کشور  به عنوان  میراث ملی،  اثر تاریخی (شیء ) و حامل اطلاعات تاریخی(سند)  با اهمیت بسیار هستند  و حفاظت آن ها از عوامل تخریب کننده و ارائه ی آنها  به پژوهشگران رشته های مختلف  و نسل های آینده ،ضروری است . رعایت استاندارد های تعریف شده برای حفاظت بدنه  فیزیکی آرشیو های عکس ، ساماندهی و طبقه بندی  ، شرح نویسی ، عنوان نویسی و تهیه نسخ پشتیبان ، با دو هدف حفظ اطلاعات در متریال جدید برای انتقال به آینده و افزایش طول عمر این اطلاعات به بهترین شیوه و عالی ترین کیفیت ممکن و  انتشار آنها   ،از ضرورت های توجه به آنهاست.

بنا بر این ضرورت ها ، نشستهایی در سال ۱۳۸۶ با حضور   مرحوم پروفسور شهریار عدل ؛ دکتر سمسار ،خانم دکتر ثقه الاسلام(مدیر وقت)کاخ گلستان  ؛ دکتر ستاری، رضا فراستی؛ آرمان استپانیان ؛مهندس فرزام ؛حسین چنعانی ،محمد رضا طهماسب پور؛سید جواد هستی؛ داوود صادق سا ؛ فاطمه سرائیان ؛بهمن بیانی؛ رزیتا میری؛ نسرین ترابی و  نمایندگانی از سازمان اسناد کتابخانه ملی و کتابخانه ملک و کتابخانه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و آرشیو داران خصوصی حضور در پژوهشکده ی مرکز  اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

پس از چندین ماه برگزاری جلسات تخصصی ؛ روز ۲۵ آذر به عنوان روز « عکس تاریخی ایران » انتخاب شد . علت این انتخاب مصادف بودن آن با  روزی است که نخستین عکس در ایران گرفته شد .   

از آن زمان تا به امروز هر ساله نشست ها و نمایشگاههایی در مراکز مختلف آرشیوی از جمله مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی، سازمان میراث فرهنگی ، عکس خانه شهر و… برگزار شده است .

امسال  این مناسبت  با نمایش عکس هایی از لوئیجی  مونتابونه و آنتونیو جینوزی  شامل موضوعاتی نظیر  ابنیه، زندگی روزمره و پرتره  ؛ در سالن اجتماعات سازمان یونسکو – ایران برگزار می گردد.  در کنار برگزاری نمایشگاه ، آقای دکتر جعفری مذهب  در ارتباط با عکس های جیانوزی در ایران  واستاد  دکتر سمسار پژوهشگر  و عضو کمیته ی حافظه جهانی که سالهاست در آلبوم خانه ی کاخ گلستان به پژوهش، فهرست نویسی و… مشغول است در ارتباط با اهمیت آلبوم خانه ی کاخ گلستان در ایران و جهان  سخنانی ایراد می کنند.

آنتونیو جینوزی ( ماترا-ایتالیا ۱۸۱۸-۱۸۷۶ تهران)از نظامیانی که برای آموزش سپاهیان ایران به دربار ناصری آمد و در ماموریتی به مشهد و در خدمت   سلطان مراد میرزا حسام السلطنه حاکم مشهد برای امنیت شمال شرق ایران در آمد . در حین این ماموریت که در سال ۱۸۵۸ = ۱۲۷۵ ق رخ داد او عکس هایی از مجموعه ی حرم رضوی و چند شهر بین راه گرفته است . آلبوم ۳۰۴ موجود در کاخ گلستان حاوی ۲۲ عکس از این سفر است . این عکس ها قدیمی ترین عکس های مذهبی جهان شناخته شده اند.

لوئیجی مونتابونه (نامعلوم- ۱۸۷۷) لوئیجی مونتابونه ” هنرمند عکاس، از خاندانی بود که همگی به شغل عکاسی اشتغال داشتند. وی مهمترین عضو این خاندان بود که عکاسی را در شهر تورین ایتالیا جان تازه ای بخشید. وی در سال ۷۷-۱۲۷۶ قمری معادل با سال ۱۸۶۰ میلادی استودیوی عکاسی خود را در تورین گشود. پس از رونق گرفتن کارش، شعباتی از عکاسخانهْ خود را پس از سال ۱۸۷۰، در شهرهای میلان،‌ فلورانس و رم گشود. او در سال ۱۸۶۲ به عنوان عکاس؛ به همراه هیئتی  که برای شروع روابط دیپلماتیک میان ایران و ایتالیا به ایران آمد.  چندین آلبوم از عکس های او از ایران برجای مانده که  عکس های او در نمایشگاه مربوط به کتاب « ایران عصر قاجار» از دیدگاه مونتابونه عکاس ایتالیایی است که  از مجموعه  ۷۱ قطعه عکس موزه ی مارچیانا به کوشش مژگان طریقی گردآوری و منتشر شده است .
نمایشگاه عکس در مرکز یونسکو تا پایان روز سه شنبه سی ام آذرماه جاری برگزار خواهد بود.

سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو در تهران، بلوار میرداماد ، روبروی مسجد الغدیر ، خیابان شهید حصاری (رازان جنوبی) کوچه یکم، شماره ۱۵ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
کتاب عکس « سایه بی رنگ » منتشر شد
پسین
فراخوان نمایشگاه ملی عکس فرش فراهان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست