1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گرامی داشت روز عکس تاریخی در خانه عکاسان کاشان

گرامی داشت روز عکس تاریخی در خانه عکاسان کاشان

به مناسبت گرامی داشت جهانی روز عکس تاریخی ، مراسم دومین سالانه عکس خانه عکاسان سیاه و سفید کاشان ، با حضور عکاسان و علاقمندان در باغ جهانی فین برگزار شد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، دراین گردهمایی دوستانه ، از عکاسان پیشکسوت و فعال دهه ۳۰ شهر کاشان: پروین دخت بنی احمدی، محمدباقر عطوفی نیا، مهران آریانپور، علی صدوری، طاهره معزیان تقدیر و تجلیل شد. این معرفی در ادامه تقدیر از عکاسان تجلیل شده سال گذشته: محمد هلال مقدس و علی معینی انجام شد.
نکوداشت جهانی روز عکس تاریخی ، از روز سه شنبه ۳۰ ام اَمرداد ماه تا روز جمعه ۳ شهریور ماه ، نمایشگاه پژوهشی تاریخ عکاسی جهان ، ایران قاجار و کاشان قدیم و معاصر در نگارخانه سهراب سپهری هتل سرای عامری ها برپا خواهد شد.
امیر مقامی ، عکاس ، مستند ساز قوم پژوهی، مدرس عکاسی ، پژوهشگر فرهنگ عامه ، پس از سالها پژوهش در حوزه عکاسی ، سال گذشته و در روز جهانی عکس تاریخی، موزه عکس کاشان را با ۳۵۰ قطعه شیئ ارزشمند از تاریخ عکاسی کاشان از دوره مظفرالدین شاه تا کنون از جمله: وجود شیشه های عکاسی ، دوربین عکاسی به طریقه تالبوتیپ ، دوربین های فانوسی دوره پهلوی اول ، لوازم و داروهای چاپ عکس در باغ جهانی فین کاشان راه اندازی کرد.
همچنین امسال از استاد مهران دهدار نخستین آموزگار حرفه عکاسی در شهر کاشان و استاد رضا بهمنی موسس انجمن سینمای جوان کاشان تقدیر شد
همچنین از موزه تاریخ عکاسی کاشان در خلال پیشرفت این برنامهدر مراسم روز عکس تاریخی رونمایی شد و این موزه با نمایشگاهی که در آن تعبیه شده است برای حاضرین مورد معرفی قرار گرفت.

دیوارهای این نمایشگاه شامل هفت آلبوم است که در بخش های گوناگون به فراخور عنوان هر بخش به موضوع پرداخته شده است:
آلبوم نخست: به چهره نگاری و نقش وتاثیر اون در افکار عکاسان اوالیل عصر قاجاره.آلبوم اول به تسلط نداشتن نقاشان قجری به پرسپکتیو و دکوراتیو می پردازه که این عدم آگاهی، در عکس های پرتره عکاسان آن دوره تاثیر گذاشته است. این آلبوم به صنیع الملک به عنوان چهره نگار که بسیاری عکاسان پرتره از ژست های وی تقلید کرده اند ، می پردازد.
آلبوم دوم: این آلبوم به اختراع عکاسی و کشف هنر عکس می پردازد. درین آلبوم اشاره ای مختصر به تاریخ اختراع عکاسی جهان می شود. انتهای این آلبوم ، عکاسی به ایران وارد می شود.
آلبوم سوم: عکاسی واردایران می شود ، از نیکلای پاوولف ، تا «آقا رضا عکاسباشی». تلاش عکاسان ابتدایی برای مطرح شدن عکس ، چون هنوز تفکر مردم نتوانسته بود عکس را جایگزین نقاشی کند. استفاده از کاغذ های زیتونی و قهوه ای ، کارت پستال ، فلو کردن عمدی عکس ها و …
درین دوره عکس های عکاسان قجری بدون هر گونه چیدمان و ترکیب بندی بوده است. افراد بدون هیچ ژست و پوزیشن و حالتی جلوی دوربین قرار می گرفته اند چون با قوانین ترکیب بندی در نقاشی که از عمر اون سالها در اروپا می گذشته ، هیچ آشنایی نداشته اند.
بعدها با سفرهای به اروپا و ورود نقاشان و عکاسان اروپایی به ایران ، عکاسان قجری چیدمان و ترکیب بندی رو تقلید و استفاده کردند.
آلبوم چهارم: این آلبوم به ناصر الدین شاه می پردازد. خدمات ایشان به عکاسی، راه اندازی کلاس عکاسی، آوردن اساتید عکاسی به ایران و دعوت از عکاسان بزرگ برای عکاسی ازایران

آلبوم پنجم: این آلبوم به تحول عکاسی و تشخیص ژانر های عکاسی می پردازد. عکاسی مستند اجتماعی. وجود انقلاب مشروطه و ورود دوربین عکاسی به معرکه مشروطیت از اهمیت بالایی برخورداراست. تحقیر مشروطه خواهان، ترویج مشروطه، تبلیغ ها، همه از طریق عکس انجام می شده است
آلبوم ششم: این آلبوم به اسناد و عکاسی کاشان از زمان مظفرالدین شاه می پردازد. این سیر تاریخ عکاسی کاشان تا دهه ۵۰ ادامه دارد.
آلبوم هفتم: این آلبوم گزیده ای از بهترین عکسهای عکاسان معاصر کاشان در ژانر های متفاوت است. بخشی از ادوات موزه تاریخ عکاسی کاشان به همراه بیوگرافی عکاسان قدیم کاشان در محل نمایشگاه نیز وجود دارد.
در ادامه برنامه های این مراسم با آرزوی تندرستی و طول عمر این استاد مسلم آواز ایران، سه قطعه از تصنیف های ماندگار استاد محمدرضا شجریان برای حاضرین پخش شد که با استقبال بی نظیر حاضرین مواجه شد.
گرامی داشت مناسبت جهانی روز عکس تاریخی در باغ فین کاشان با حضور اعضای انجمن عکاسان سیاه و سفید کاشان و ثبت عکس گروهی اساتید و عکاسان پیشکسوت و جوان از این مراسم پایان یافت.
عکس: نفیسه اسماعیلی

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
تجربه زندگی با عشایر در تور عکاسی از عشایر
پسین
تور عکاسی چیلیک در جمعه بازار و اَرده برگزار شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست