1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گزارش دومین روز از برگزاری دومین دو روزه عکاسان گیلان

گزارش دومین روز از برگزاری دومین دو روزه عکاسان گیلان

دومین دو روزه عکاسان گیلان در حالی برگزار شد که نسبت به استعداد استان و تعداد اعضا و ظرفیت سالن محل برگزاری، استقبال مناسبی از سوی عکاسان و علاقمندان دیده شد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک به نقل از ستاد اطلاع رسانی این برنامه، نخستین بخش از مجموعه برنامه های روز دوم با حضور آی تای شکیبافر از مدرسان دانشگاه علمی کاربردی و سوره با اجرای کارگاه عملی اصول نورپردازی و ژست در عکاسی برگزار شد و در بخش برنامه های عصر سه عنوان کارگاه نمایش و گفت وگو در نظر گرفته شد.
دومین دو روزه عکاسان گیلان    نخستین برنامه عصر روز دوم را رضا گلچین از اساتید دانشگاه گیلان عهده دار بود که با نمایش تعدادی عکس از عکاسان برتر جهان و ارایه نظریه های شخصی به موضوع « رمز و راز در عکاسی » پرداخت که با طرح چند پرسش از سوی حاضرین راس ۶۰ دقیقه پایان یافت.
در ادامه مهندس مسعود جلالی نماینده تعمیرات شرکت ایدال دوربین در نمایندگی کانن گیلان به بحث شرایط مطلوب نگهداری و استفاده صحیح از تجهیزات عکاسی و لنزهای گوناگون عکاسی در شرایط متفاوت جوی و همچنین پاکیزه نگه داشتن حسگر-سنسور- دوربین به ارائه نکاتی ارزشمند و جدی پرداخت تا در نهایت ضرورت رعایت نکات فنی را برای داشتن ابزاری سلامت و ثبتی موفق برای حاضرین توضیح داد.

محمد(شباب) گلچین از دیگر عکاسان استان گیلان است که بیش از دو دهه است که در سطح وسیعی فعالیت های عکاسی خود را به پیشبرد اهداف فرهنگی و تامین امکانات برای دانش آموزان ییلاق نشین اختصاص داده به نمایش عکس هایی از خود پرداخت تا در این میانه حاضرین علاقمند بتوانند روند حضور و فعالیت و عکاسی ایشان را مورد واکاوی قرار داده و با طرح پرسش بر روی هر یک از عکس ها، به شیوه ای چالش برانگیز شرایط دریافت پاسخ هایی صریح را دریافت کنند.
تعداد پرسش ها و تعدد پرسشگران حاکی از استقبال حاضرین از این کارگاه بود که در نهایت با وجود زمان محدود محمد(شباب) گلچین هم با بیان نکاتی کلیدی در نوع عکاسی مستند شیوه های رفتاری با موضوع انسانی صحبت های خود را پایان داد.
آخرین کارگاه این دو روزه به بهروز بقایی اختصاص یافت که همگان او را با هنر بازیگری و کارگردانی می شناسند اما این هنرمند این بار ذهن انتزاعی و کلام شاعرانه اش را به مجتمع خاتم الانبیاء آورد تا با نمایش تعدادی از آثار عکاسی اش با موضوع « انتزاع در عکاسی » به شیوه های متفاوت دیدن و ساختار منحصر به ذهن هر بیننده در عمل عکاسی بپردازد.
دومین دو روزه عکاسان گیلان بقایی اگرچه متولد محله عشرت آباد تهران است ولی دوران کودکی و تحصیل و نخستین تجربه های عکاسی و بازیگری و نمایش و نقاشی را در محله هایی از شهر رشت گذراند و به دلیل همین علاقمندی به قصد تحصیلات تکمیلی در رشته بازیگری عازم تهران و ادامه تحصیل در رشته بازیگری در دانشکده سینما تئاتر(دانشکده هنرهای دراماتیک) شد.
بقایی عکاسی را یک فعل ذهنی دانست و این شاخه از هنر را در تمامی ذهن های جستجوگر مورد تعریف قرار داد و گفت: هر آنچه در محیط دیده می شود، ساختار ذهن و باور و درک و حواس انسان است که آن موضوع را به شیوه ای دیگر رصد کرده و می بیند و انتزاع از همین جاست که آغاز می شود.
بقایی در نهایت برگزاری نمایشگاه را نشان از علاقمندی ایشان به عکاسی دانست و یادآور شد: « به واسطۀ این علاقمندی و عکاسی و نمایشگاه عکس خودم را عکاس نمی دانم ولی به عکاسی و هنر عکاسی همچنان می پردازم و موفقیت در این زمینه را منوط به همت و اراده و استمرار می دانم. »
بقایی در پایان صحبت های خود به مرحوم رضا شریفی هم به عنوان مهم ترین آموزگار عکاسی دهه پنجاه در دانشگاه اشاره کرد و از عکاسانی چون: کاوه گلستان و سیف ا.. صمدیان به عنوان نامداران موثر در عکاسی معاصر نام برد و ادای احترام کرد.
مهدی سروری نیز به عنوان کارشناس مجری در کنار بهروز بقایی حضور یافت و با ارایه نکاتی توضیحی، از انتزاع تعریف واژگانی ارایه کرد و انتزاع در عکاسی را از آنچه در فضای معمول عکاسی است مستقل دانست. مدیرمسئول دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک در پایان این بحث، از بهروز بقایی به دلیل حضور در فهرست علاقمندان عکاسی و برگزاری نمایشگاه عکس « اِ… ، عکاشی » در گالری شلمان در تهران تقدیر کرد و هنر عکاسی را مستعد حضور و فعالیت تمامی اقشار هنرمند دانست و حضور ایشان دیگر هنرمندان را مایه تقویت و شناخت این هنر موثر در سالهای معاصر برای متولیان و سیاست گذاران خواند.

آیین پایانی این دو روزه پس از وقفه ای کوتاه با پخش آیاتی چند از کلام الهی قرآن کریم و سرود ملی به شکل رسمی آغاز شد.
در ابتدای این اختتامیه افشین میرزایی ، عضو هیات مدیره انجمن عکاسان رشت با حضور در جایگاه از حضور نسیم طواف زاده ، مدیر و اعضای هیات مدیره شرکت سبزکاران به عنوان متولی برگزاری جشنواره عکس سرمایه اجتماعی تقدیر کرد و از بابت محدودیت در تخصیص امکان اسکان به متقاضیان حضور از سایر شهرستان های استان از همگان عذرخواهی کرد که این رفتار ایشان با تشویق حاضرین تقدیر شد.
دومین دو روزه عکاسان گیلان سخنگوی دوم این اختتامیه مدیرمسئول دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک بود که با حضور در جایگاه در کنار تجهیز ذهنی و ارتقای دانش عکاسان و علاقمندان و آگاهی بخشی به نگاه تاثیرگذار نقش عکاس در جامعه، به بهداشت روانی زمینه حضور و پذیرش کار گروهی اشاره کرد و تاریخ عکاسی استان گیلان را تاریخی بدون انکار خواند. سروری با تقدیر از عزم و همت همگانی اعضای انجمن عکاسان رشت در برگزاری دومین دو روزه عکاسان گیلان ، رسیدن به یک وحدت و همدلی را از سوی دست اندرکاران عکس و عکاسی در استان به عنوان بهرمندی فراگیر و همگانی برای عکاسان و فعالین عرصه عکاسی لازم و ضروری دانست.

با پخش نماهنگ های متنوعی از حامیان برنامه، از مهندس مجید زری دوست مدیر فروشگاه مرکزی محصولات کانن در استان گیلان به عنوان یکی از حامیان برنامه دعوت به عمل امد و ایشان هم از آمادگی مجموعه تحت مدیریت شان در ارائه خدمات فروش و نگهداری و تعمیرات و دروبین و تجهیزات به عکاسان گیلانی -بیش از پیش- خبر داد.

پخش نماهنگی از نخستین دو روزه عکاسان گیلان زمینه حضور ریاست انجمن عکاسان رشت را فراهم کرد و الوند رضازاده با حضور در جایگاه با تقدیر از تمامی عوامل ستاد اجرایی از دو تن از همران موثر در جلسات طول سال هیات مدیره و برنامه ریز این برنامه افشین میرزایی و آتنا آرش ، اظهار داشت: انجمن تاکنون با برنامه ریزی داخلی و دعوت همگانی از هر عکاس دلسوز و اهل کار فعالیت خود را پیش برده و برنامه های حمایتی خود را از عکاسان فعال ادامه خواهیم داد. رضازاده که خود از مدرسین دانشگاه و فیلمسازان استان است جمع­بندی کارگاههای برگزار شده و رضایتمندی مخاطبین را بر اساس نظرسنجی انجام گرفته مثبت ارزیابی کرد و از چندین برنامه پیش روی انجمن برای عکاسان در سال آتی خبر دادند.
رضا زاده با ارزوی صحت و سلامت برای استاد محمد کوچکپور کپورچالی از عیادت گروهی عوامل ستاد اجرایی و اعضای هیات مدیره انجمن عکاسان از این استاد پیشکسوت عکاسی گیلان نیز خبر داد.
دومین دو روزه عکاسان گیلان
تقدیر از عکاسان و پیشکسوتان و اساتید و کارشناسان و مدعوین برگزیده با دعوت سمیرا آقایی به عنوان مجری از الوند رضازاده ، افشین میرزائی و آتنا آرش اعضای هیات مدیره انجمن عکاسان رشت به همراه محمد حسن امینی از عکاسان پیشکسوت گیلان و بهروز بقایی از دیگر بخش های اختتامیه بود و در ادامه در مراسم قرعه کشی از طرف فروشگاه مرکزی کانن گیلان به عکاسانن حاضر در این مراسم مهندس مجید زری دوست به همراه مهندس احمدنیا نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت و الوند رضازاده بر روی صحنه حاضر شدند و با انتخاب ده شماره به قید قرعه هدایایی به: هیوا فلاح کهن، شاهین حیدری، سامان رمضانپور، لیدا پیشه ور، فاطمه مویدی، عارف دانشگر و… به عنوان عکاسان و شرکت کنندگان حاضر در سالن اهدا نمودند.

کارت­های هدیه خرید تجهیزات عکاسی از نمایندگی شرکت کانن در گیلان از سوی مهندس زری دوست و کارت هدیه چاپ برای عکاسان از سوی لابراتور نت به مدیریت مهندس مسعود جمالپور و تحویل گواهی شرکت در کارگاه های آموزشی و نشست های نظری ویژه شرکت کنندگان در این برنامه که در کنار حاضرین از شهر رشت از شهرستان های دیگر استان همچون: رودبار، انزلی، تالش، لاهیجان، شفت، لنگرود، فومن، رودسر حضور یافته بودند آخرین بخش اختتامیه دو روزه عکاسان گیلان بود و در نهایت ثبت عکس گروهی این دو روزه با حضور تمامی عکاسان و علاقمندان و حاضرین در سالن دکتر رحمدل بود که در ساعت ۲۰:۴۰ دقیقه به ثبت رسید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
گزارش نخستین روز از برگزاری دومین دو روزه عکاسان گیلان
پسین
رونمایی از کتاب عکس « پرسه هایی در گیلان » با حضور عکاس

به تازگي منتشر شده

۷ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اگر چه به بخشی از برنامه ها رسیدم ولی برنامه ها مفید و خوب برنامه ریزی شده بود.
    فقط دو اشکال را بایستی برگزارکنندگان دقت کنند:
    اول اینکه اساتیدی که دعوت می شوند باید متعهد و متخصص باشند و نه صرفا با یک سری مطالب تکراری و اصطلاحات سر مخاطب را گرم کنند که اگر اینجوری باشه خودمون پای اینترنت می شینیم و بی هزینه مفیدتر بلند می شیم.
    زمان گفت وگو با اساتید را آزاد و موقعیتی آزاد برای این بخش تعریف کنید تا افراد علاقمندی مثل بنده و دیگران بتوانند هر زمان به کرسی استاد مراجعه و گفت وگو نماییم.
    باز هم تشکر دارم از استاد رضازاده و گروه اجرایی شون که از نزدیک شاهد زحماتشون بودیم.

    پاسخ
  • عکاسی انتزاعی با حضور بهروز بقایی و مهدی سروری، عکاسی خبری مجتبی محمدی و نمایش عکس های برادران گلچین از بخش های بسیار پر بار این دو روز بود
    امید آنکه کم لطفی ها رو کنار بگذاریم و بیشتر استقبال کنیم از اینگونه برنامه ها تا حداقل خستگی از تن برگزار کننده ها در بره
    و خسته نباشید ویژه به بچه های گروه اجرایی که عاشقانه این دو روز رو زحمت کشیدن

    پاسخ
  • زهرا یعقوبی
    ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ ۱۵:۴۲

    بنظرم همه برنامه ها خیلی خوب بودن و جای حرف داشتن ولی متاسفانه وقت ضیغ بود و برنامه ها و اساتید عالی بودن…و کاشکی سه روز بود…ولی بحث عکاسی انتزاعی آقای بقایی و حرفهای آقای سروری،استادان گلچین و خانم شکیبافر و همچنین استاد خودم آقای رضا زاده بنظرم عالی بودن…ولی یکم شرکت کنندگان درمورد برنامه ها کم لطفی کردن و واقعا ندیدند که عوامل اجرایی مثل آقای میرزایی و اقای رضازاده از خودشون مایه میزاشتن،واقعا باید خسته نباشیدِجانانه بگم…امیدوارم بازهم از این دسته برنامه ها تو استان گیلان داشته باشیم..چ

    پاسخ
  • بسیار دو روزه پرباری برای من بود. تنوع موضوعات مرتبط به عکاسی در این بازده زمانی بسیار عالی برنامه ریزی شده بود و بخصوص برای افرادی مثل من که از شهرهای دیگر شرکت داشتن بسیار مفید بود . یه دنیا سپاس و تشکر دارم از تلاش تمام افرادی که برای برگزاری این برنامه زحمت کشیدن و یه تشکر و خسته نباشید ویژه به استاد ارجمندم آقای الوند رضا زاده بخاطر تمام تلاشها و زحماتشان .
    از استادید گرامی نیز بخاطر مطالب آموزشی عالی سپاسگذارم . برای دوستان خستگی ناپذیر گروه اجرایی هم بهترینها را آرزو دارم . موفق باشید

    پاسخ
  • دو روزه ی بسیار عالی و پر باری بود و من مطالب و نکات زیادی رو یادگرفتم….همه بخش ها آموزنده بودند…از اساتید بسیا ر خوبی دعوت شده بود.
    تنوع مطالب سلایق متعددی رو در برمیگرفت که این از نقاط قوت برنامه ی دوروزه بود ….. به شخصه بخشی با عنوان انتزاع در عکاسی رو بسیار دوست داشتم چون هم سو با علایق من بود…..
    عرض خسته نباشید و تشکر ویژه ازجناب آقای رضازاده و تمامی عزیزانی که با تلاش و زحماتشون باعث برپایی دو روزه ی عکاسان رشت شدند و همچنین سپاس از اساتید محترم که این فرصت رو در اختیار ما قرار دادند تا از آموزه هاشون بهره ببریم.

    پاسخ
  • این دوره به نسبت دوره قبل بسیار موفق تر و دقیق تر برگزار شد.
    فقط برگزارکنندگان باید دقت کنند دو روزه عکاسان گیلان را با نام انجمن عکاسان رشت در اختیار صحبت های تکراری و معمولی و افراد جوان جویای نام و لایک و شهرت قرار ندهند. افراد حاضر در سالن هزینه کردند و وقت شان ارزشمند است و قرار نیست ما هزینه کنیم و هزینه شویم برای مطرح شدن یک دختر جوان که به جای بیان نکات و تجربیات عکاسی مدام از خودش و نظر خود و عکسهای سطحی و غیرآرتیستیک خودش برای من و بقیه بگوید و بیزنس کند.
    متاسفانه این نکته را به یکی از برگزارکنندگان هم منتقل کردم تا برای سال آینده برنامه ریزی جدی تری برای دعوت ها در نظر داشته باشند.

    پاسخ
  • دو روزه بسیار عالی بود.
    با اینکه انجمن عکاسان رشت در گیلان یک انجمن کاملا مستقل هستن و هیچ کمکی از هیچ نهادی بهشون نمیشه به نظرم برنامه هاشون رو بسیار عالی پیش بردن
    با اینکه فقط خاتم الانبیا رشت فقط یک سالن برای اجرای این برنامه بهشون داده بود و سالن بسیار کوچیک و بدون هیچ امکانات مناسبی بود و بخاطر خراب بودن وسایل سالن به مشکل برخورده بودن بازم خدا را شکر که اشخاصی هماهنند اقای رضازاده تو استان گیلان هستن تا حداقل بتونن به عکاسان گیلانی کمک کنن و گرنه که هیچ بنی بشری تو رشت پیدا نمیشه که ی نگاه به عکاسا کنه.
    بازم خدا را شکر و دست همشون درد نکنه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست