1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. یازدهمین پرسش نظرسنجی موضوعی در پایگاه عکس چیلیک

یازدهمین پرسش نظرسنجی موضوعی در پایگاه عکس چیلیک

با طرح یازدهمین پرسش عمومی، نتایج ده ومین نظرسنجی موضوعی در پایگاه عکس چیلیک با رای و نظر مخاطبین این رسانه معلوم و نهایی شد .
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، دهمین پرسش طرح نظرسنجی موضوعی در رسانه پایگاه عکس چیلیک در قالب پنج گروه اثرگذار در رای ها تعیین و نهایی شدند .
نهمین پرسش نظرسنجی موضوعی با طرح از سوی محسن بایرام نژاد ، عکاس ، مترجم و مدرس دانشگاه استان آذربایجان شرقی به این صورت مطرح شده بود که:
مهم‌ترین دلیل همه‌گیرشدن ژانر یا رویکردی خاص در دوره‌های مختلف عکاسی کدامست؟
که در پاسخ اکثریتی برابر با ۴۸% از مجموع شرکت کنندگان به شکل مستقل و با رایی برابر به گزینه « رقابت یا الهام‌گرفتن از عکاسان مطرح‌تر » اشاره داشته اند .

محسن بایرام نژاد این نتیجه در حالی به دست آمد که در طی مدت زمان ۳۱ روزه شهریور ماه سال ۱۳۹۵ گزینه ی: « شرایط و مقتضیات جامعه » ۸% ، « تشویق ارگان‌ها و جشنواره‌های تخصصی » ۱۷% و « خط‌گرفتن از رویدادهای جهانی » ۲۷% از رای کل شرکت کنندگان در این نظرسنجی موضوعی را به خود اختصاص دادند .

 محسن بایرام نژاد ، عکاس و طراح این پرسش پیرامون انگیزه طرح این سوال در گفت وگو با پایگاه عکس چیلیک اظهار داشت: پس از هفت سال تدریس عکاسی در مراکز آموزشی مختلف و حضور در میان عکاسان نوپا، با مهم‌ترین خطر برای این دسته از علاقه‌مندان به عکاسی آشنا شده‌ام؛ اینکه خود و خواسته‌های شخصی‌شان را نادیده گرفته و از این رو، توان دفاع‌کردن از عکس‌های خود را نداشته باشند. فرق صریح و مشخصی میان خط‌گرفتن و الهام‌گیری وجود دارد؛ با الهام‌گرفتن از اثر، طریقه یا موضوعی به‌خصوص، باور و خواسته‌های خود را تحکیم خواهیم کرد؛ در این صورت است که با بی‌تفاوتی نسبت به جریان‌های همه‌گیر و حواشی مربوطه‌ی این اتفاقات، با عکاسی‌کردن، اثری یگانه و معرف شخص خودمان ارائه خواهیم داد.

طرح نظرسنجی ماهانه پایگاه عکس چیلیکعکاسی رسانه‌ی وسیعی‌ست و عکاسان، از گذشته تا به حال، پُر تعداد بوده‌اند. ژانرها و رویکردها تنها به‌خاطر جنبه‌ی آموزشی‌شان و برای طبقه‌بندی‌کردن سازوکاری مشخص به‌وجود آمده‌اند. ژانر یا رویکردی به‌خصوص در همه‌حال و همه‌جا، در دوره‌های تاریخی مختلف، همه‌گیر شده است؛ پس این قضیه به‌طور ماهوی منطقی و بی‌ضرر تلقی می‌شود؛ نکته اینجاست که قرار نیست این رویکردِ همه‌گیرشده، مسیر شخصی ما را معین کرده و اصطلاحاً، به «همه‌گان» خط بدهد؛ در این‌صورت است که با تقلید از حال‌و‌هوای گسترده‌ترِ عکاسی زمانه، از خود دور شده و در این فعالیتِ بی‌دغدغه، مشخصاً امکانی برای دیده‌شدن نخوهیم یافت.

پرواضح است که تحلیل این نتایج به بحث و بررسی های بسیار دقیقی از منظر کارشناسان و صاحبنظران نیازمند است ولی بی هیچ بحث و نظری به آنچه مخاطبین و مراجعین رای داده اند احترام گذاشته و با توجه به شرایط موجود در جامعه عکاسی و عکاسان کشور تلاش خواهیم کرد که باز هم در راستای دریافت پرسش ها و ارتقای سطح ارایه خدمات پایگاه عکس چیلیک کوشا باشیم .

اگر چه در گام دهم این نظرسنجی موضوعی به بررسی « مهم‌ترین دلیل همه‌گیرشدن ژانر یا رویکردی خاص در دوره‌های مختلف عکاسی؟ » در نگاه و منظر مخاطبین و مراجعین به رسانه پایگاه عکس چیلیک پرداختیم، اکنون برآنیم تا در گام یازدهم به ارزیابی چرایی عمده ترین اشکال سوگواره های عاشورایی در چه نکته ای است؟ بپردازیم.
منتظر هستیم تا در طی هفتمین ماه از سال ۱۳۹۵ از نگاه مخاطبانی که در گروه های مختلف شغل و حرفه، جنسیت، سن، تجربه، دانش، اعتقاد و … قرار دارند و هر یک به قدر یک رای و یک نظر، در نظرسنجی ها تعیین کننده و صاحب تاثیراند، نتیجه را دریافت و اطلاع رسانی کنیم.
ضمن سپاس از همکاری یکی از عکاسان استان خراسان رضوی در طراحی پرسش مهر ماه ۱۳۹۵ ، به طرح آن می پردازیم که عمده ترین اشکال سوگواره های عاشورایی در چه نکته ای است؟ که گزینه های « نگاه سطحی و دوری از ساختاری هدفمند » ، « عدم شناخت و واکاوی مضامین فرهنگ عاشورا » ، « تکرار داوران کلیشه شده این عرصه » ، « ضعف باور برگزارکننده به عنوان مسابقه » و « تدوین فراخوان های غیر حرفه ای » برای درج پاسخ لحاظ شده است.
*شما نیز پرسش های خود را در سایر مضامین: نظری، آموزشی، اخلاقی، تشکیلاتی و … در حوزه عکس و عکاسی و عکاسان از طریق پل ارتباطی و گزینه « ارتباط با ما » جهت درج و دریافت آمار ، با همکاران این رسانه در میان بگذارید.
*برای مراجعه به لینک نظردهی و ارسال گزینه مورد نظرتان، به صفحه اصلی سایت و بخش نظرسنجی مراجعه نمایید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه عکس محرم در موزه عکسخانه شهر
پسین
نمایشگاه گروهی عکس محرم در ایده گالری اصفهان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست