1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. یک عکاس می‌خواهد بقیه هم این‌ها را ببینند

یک عکاس می‌خواهد بقیه هم این‌ها را ببینند

» سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی
کد خبر: ۹۳۰۳۰۷۰۳۰۱۲
چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ – ۰۰:۱۱

عکاس پروژه‌های اسیدپاشی «آمنه» و «بابا اسید ریخت» معتقد است، عکاس باید در مواجهه با سوژه‌های خاص و آزاردهنده با ملایمت بیشتری برخورد کند.

ابوالفضل نسایی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره انتشار عکس‌های مستند اجتماعی با موضوعات آزاردهنده و ناراحت کننده در شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: انتشار این عکس‌ها به موضوع و سوژه عکس و میزان مهم بودن و تاثیرگذاری آن بستگی دارد. گاهی یک موضوع به حدی ناراحت کننده است که باعث به وجود آمدن واکنش‌های مختلف از سوی مخاطبان می‌شود، اما چون جزیی از واقعیت هستند، منتشر و دیده می‌شوند.

او افزود: اتفاقات تاثیرگذار و ناراحت کننده زیادی در جامعه می‌افتد که خیلی از ما فقط آن‌ها را می‌شنویم. وقتی عکس‌هایی از این اتفاقات، مثلا اسیدپاشی یک مرد روی زن و بچه‌اش، منتشر می‌شود، مخاطب به عمق فاجعه پی میِ‌برد و درک او از این جنایت بیشتر می‌شود. گاهی انتشار یک عکس در کنار یک خبر کوتاه تاثیری در پی دارد که غیر قابل انکار است.
عکس‌های ناگوار و تلخ
این عکاس همچنین عنوان کرد: به نظر من نمایش واقعیت از طریق انتشار چنین عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی ایرادی ندارد، اما بهتر است عکاس با این سوژه‌ها با ملایمت بیشتری برخورد کند و عکس بگیرد. خود من وقتی از سوژه‌های اسیدپاشی عکاسی می‌کردم، سعی داشتم طوری باشد که مخاطب را در همان لحظه اول پس نزند و برایش چندش‌آور نباشد.

نسایی ادامه داد: این نوع حوادث و اتفاقات ناراحت کننده بخشی از واقعیت هستند و نمی‌توان آن‌ها را کتمان کرد. باید عکس‌ها را دید و پذیرفت که دنیا این طور می‌گذرد. عکاس معمولا درصدد رساندن پیام است و می‌خواهد بقیه هم این‌ها را ببینند.

عکاس پروژه «بابا اسید ریخت» در ادامه گفت: در کنار این‌ها گاهی عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند که اصلا قابل دیدن نیستند. بیشتر این عکس‌ها که به صورت غیرحرفه‌ای و توسط کسانی که عکاس نیستند با موبایل گرفته می‌شود، طوری هستند که نمی‌توان با آن‌ها مواجه شد. با وجود چنین عکس‌هایی، معتقدم بهتر است برای نمایش عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی هشدار وجود داشته باشد.
عکس‌های ناگوار و تلخ
نسایی خاطر نشان کرد: عکاس در پروژه‌هایی مثل اسیدپاشی به دلیل نزدیکی به سوژه، با زندگی، عواطف و احساسات او درگیر می‌شود و واکنش او با واکنش کسی که فقط دارد عکس‌ها را تماشا می‌کند متفاوت است. عکاس هیچ وقت سوژه‌اش را فراموش نمی‌کند.

ابوالفضل نسایی عکاس مستند اجتماعی با مجموعه عکس «بابا اسید ریخت» برگزیده سومین دوره جایزه عکس مستند اجتماعی شید (تنها جایزه عکاسی مستند ایران) شد. او همچنین سال‌هاست از آمنه بهرامی، دیگر قربانی اسیدپاشی، عکاسی می‌کند.

ur1l.jpg

انتهای پیام

پیشین
عکاسی که کمر شاه را شکست، تنهاست
پسین
گزارشی از نمایشگاه عکس‌های امید محکمی در گالری شکوه؛

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست