100 عکس برتر - جلد - ویژه - نشریه تایم
100عکس برتر به انتخاب نشریه تایم

100عکس برتر به انتخاب نشریه تایم

سردبیران نشریه تایم به همراه کیوریتورهای بین المللی 100 عکس برتر را به لحاظ تاثیرگزاری در سالهای حضور عکاسی انتخاب کرده و نمایش دادند.
به گزارش ستاد تحقیق و پژوهش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک (Chiilick.com)، موثرترین عکس ها در طول زمانی که در طی سالها بر عکاسی رفته است آثاری اند که هر یک پشت پرده ای دارند و در جریان تحکیم و تعویض یک رویداد در دنیا توانسته اند موثر و مفید عمل کنند.
صحبت از انتخاب 100 عکس برتر و موثر توسط نشریه معتبر و بین المللی تایم(Time) است که با همکاری یک گروه بین المللی از کیوریتورها در نهایت 100 عکس برتر را به مناسبت یکصدوهفتادوپنج سالگی عکاسی به نمایش بگذارند.
عکاسی که هنوز در فن و صنعت و حرفه و هنر و تفریح و رسانه و هر آنچه بودنش بحث است و البته که عکاسی همه اینها هست و همه اینها بخشی از عکاسی است.
در توضیح و تشریح این پروژه گاه به صراحت و گاه با انگیزه یاری رساندن به مضمون و تکمیل مفاهیم و خطاب به مخاطب آمده است:
اگرچه نسبت به تاریخ ثبت نخستین عکس که در سال 1826.م عکاسی رسانه ای بسیار جوانتر از نقاشی می باشد، ولی پیشرفت عجیب تکنولوژیکی آن تا هم اکنون به این معنی است که در حال حاضر تعداد عکس هایی که هر روزه ثبت می شوند بسیار بیشتر از بوم های نقاشی است که در تمام نگارخانه ها و گالری ها و موزه های دنیا تولید دارند و وجود دارند.
100 عکس برتر به انتخاب نشریه تایم
ما این پروژه را که به نظر خیلی ساده می آید، شروع کردیم: گرداوری و تنظیم فهرستی از 100 عکس بسیار تاثیرگذار در عرصه جهانی که تا به حال توسط عکاس ثبت و ارایه شده است.
ولی هر بار در مواجهه با هر عکس با خود می گفتیم: چگونه می توانید اطلاعات به این گستردگی را برای انتخاب محدود کنید؟ این دغدغه با ما همراه شد تا اینکه شروع کردیم به تماس با حرفه ای ترها و صاحبان کسوت در این راه.
ما برای دریافت طرح و ایده و توصیه و پیشنهادها به سراغ کیوریتورها، تاریخ دان ها و سردبیران در سراسر دنیا رفتیم. در گام نخست انتخاب هوشمندانه آنها ، راه را کمی برای ما باز کرد و بعد از گزارشگران و سردبیران Time درخواست کردیم که یک بررسی موشکافانه نسبت به مراحل تکمیلی این پروژه انجام دهند.
این به معنی انجام هزاران گفت وگو و مصاحبه با عکاسان با موضوع عکس و تاثیرگذاری آن بوده تا جاییکه دوستان شان و اعضای خانواده و دیگران در تکمیل و سیر چیدمان و جابجایی این پروژه همراه با این طرح عظیم شدند و به یاری ما آمدند.100 عکس برتر به انتخاب نشریه تایم
روندی بسیار خسته کننده و ملال آور بود، ولی منجر به کشف داستانهایی باورنکردنی شد که افتخار داریم چه درمیان داستان های نوشتاری و چه ویدئوهای مستند اصیل ، ما برای نخستین بار بازگو کننده آنها باشیم.
به طور قطع و یقیین هیچ فرمولی برای موثر خواندن و نامیدن یک عکس در سرتاسر دنیا وجود ندارد. بعضی از عکسها به این خاطر در فهرست ما هستند که در نوع خود نخست و بکر و تازه هستند. بقیه، به خاطر این است که طرز فکر ما را شکل داده اند؛ و بعضی دیگر برشی بوجود آورده اند، زیرا مستقیما باعث تغییر روش زندگی ما شده اند.
چیزی که هر 100 عکس برتر به اشتراک می گذارد این است که همه آنها نقاط عطفی در تجربه انسانی ما داشته اند و صاحب و منشاء تاثیر بوده اند.
درحین جمع آوری این لیست، ما متوجه شدیم که یکی از جنبه های نفوذ، در طی دو قرن عکاسی تا حد زیادی ثابت مانده است. عکاس باید آنجا باشد و این یعنی باور به اصل حضور عکاس در تمامی موقعیت ها.
شاید بتوان اینگونه ادعا کرد که بهترین نوع عکاسی به همراه داشتن شکلی از شاهد بودن و گواهی دادن است. راهی که تصویر انفرادی را به نظاره جهانی بزرگتر می گذارد(یعنی چیزی را که فقط یک نفر نظاره گر آن بوده ، باعث می شود کل جهان ببیننده آن شوند).
اتکا بر این اصل همان قدر برای الکساندر گاردنر وقتی که تاریکخانه سیار خود را که به اسب بسته شده بود و به نبرد آنتی تام در سال 1862 می برد، صدق می کند که در مورد دیوید گاتنفلدر هنگامی که نخستین عکاس حرفه ای بود که عکسی را که در سال 2013.م در کره شمالی با نوای « چیلیک » ثبت کرد و به شکل مستقیم به شبکه اجتماعی اینستاگرام ارسال کرد، صادق است.
100 عکس برتر به انتخاب نشریه تایم
همچنین می توان از جیمز نچوی نام برد . نچوی عکاسی که زندگی خود را به حضور در موقعیت موضوع اختصاص داد و چند سال پیش گفت: شما به داشتن عرم و رفتن به سمت و سوی هدف ادامه داده و به تولید و ارسال عکس ها اهمیت دهید، چرا که انتشار آنها می تواند جوی را ایجاد کند که شرایط تغییر در آن حالت ممکن شود. جیمز در ادامه تاکید می کند که: این اصل همان باوری است که همواره دنبالش می کنم و رویه همیشگی من بوده و شده است.
آنچه لازم به یادآوری و باور است و مانع از هر بحث و جدال درونی، این است که پروژه 100 عکس برتر و یا عکس های تاثیرگزار با هر ایده ای قابلیت تحلیل و جابجایی و تکمیل دارد.
پروژه ای که در حال حاضر بسیاری از عکاسان بزرگ و جدی و حرفه ای در کار عکس و عکاسی همچون: رابرت کاپا ، ریچارد اودون ، کوئین کارتر ، هانری کارتیه برسون ، آگوست ساندر ، آلفرد استگلیتز ، جهانگیر رزمی ، فیلیپ هالسمن ، ژوزف نیسفور نیئپس ، مارگارت بورک وایت ، دوروتیا لانگ ، ادوارد کورتیس ، لوئیس هاین ، ریچارد دروو ، ویلیام یوجین اسمیت ، جئو روزنتال ، ماتیو برادی ، نیلوفر دیمیر ، یوسف کارش ، جوزف کودلکا ، مالکولن برآوون ، دان مک کالین ، پل استراند ، استنلی فورمن ، ادوارد اشتایخن ، ادی آدامز ، رابرت فرانک و بسیاری دیگر در آن صاحب زمان و نگاه و حضوراند.
عکس های منتخب این پروزه حاوی اطلاعات بسیار دقیقی پیرامون نام عکاس، سال ثبت و شرح موقعیت و … است.

جهت مشاهده 100 عکس برتر نشریه تایم می توانید « ایـنجـا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک





دیدگاهتان را بنویسید