1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. « صدسال خاطره » در موزه عکسخانه شهر

« صدسال خاطره » در موزه عکسخانه شهر

دویست و سیزدهمین دوره از سلسله نمایشگاه های عکس در موزه عکسخانه شهر به مناسبت روز جهانی موزه و بیستمین سال گشایش این موزه، به نمایش مجموعه ای با عنوان ” صد سال خاطره “ اختصاص یافت.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک(Chiilick.com) به نقل از روابط عمومی موزه، این نمایشگاه شامل ۳۰ قطعه از عکس های کمتر دیده شده از عکاسان دوره قاجار به نام های: عبدالباقی همدانی، آقارضا عکاس باشی ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه، آنتوان سوریوگین … و تعدادی عکاس خارجی از جمله: والریwalery انگلیسی، آدلهAdele اتریشی، هولستر آلمانی از بایگانی موزه است.
در متن دعوتنامۀ این دوره از نمایشگاه عکس موزه عکسخانه شهر به مدیریت مژگان طریقی آمده است: با شادباش روز جهانی موزه و با توجه به شعار امسال شورای بین المللی موزه ها ” موزه برای جامعه پایدار” شما را به دیدن این نمایشگاه دعوت می کنیم.

« صدسال خاطره » در موزه عکسخانه شهر

در بخشی از قاب ابتدای این نمایشگاه آمده است: ارنست هولتسر، مهندس آلمانی و از عکاسان پیشگام نیمهٔ دوم قرن نوزدهم میلادی بود. وی در دوران حکومت ناصرالدین‌شاه قاجار به ایران آمد و حدود بیست سال در اصفهان زندگی کرده و عکس‌های ارزشمندی از این شهر تهیه کرد.
عبدالباقی همدانی، از عکاسان اواخر دوره ناصری و اول دوره مظفری بود. وی علاوه بر عکاسی با موسیقی نیز آشنایی داشته است.
آقارضا عکاسباشی، نخستین عکاس خبری ایران است. وی در سال ۱۲۸۰ قمری پس از کسب مهارت در صنعت عکاسی ملقب به عکاس باشی شد.
موضوع عکس ها بیشتر سوژه های انسانی را شامل می شود به جز یک عکس که از فضای داخلی اتاقی متعلق به خانه ای ایرانی ست که در عکس های قدیمی کمتر نمونه ای شبیه آن رامشاهده می کنیم. همینطور از نظر تکنیکی دو نمونه آورده شده یکی عکسی که دست رنگ می باشد و دیگر پرتره های دوتایی که عکاس با تکنیک عکسبرداری خود سوژه را در دوحالت نشان می دهد، ویژگی ارزشمند این نمایشگاه علاوه بر آنچه که مربوط به تاریخ عکاسی است به این برمی گردد که برخی عکس ها ی این نمایشگاه، در طول ۲۰ سال فعالیت موزه از طرف مردم به موزه اهدا شده است.
علاقه مندان می‌توانند برای بازدیدار از این عکس ها از ۲۷ اردی بهشت ماه جاری تا پایان روز شنبه، سی ام خرداد ماه سال ۱۳۹۴ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۹و پنج شنبه ها از ساعت ۹ تا ۱۳ به موزه عکسخانه شهر مراجعه کنند. موزه جمعه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل است.
موزه عکسخانه شهر در تهران، میدان هفت‌ تیر، خیابان بهار‌شیراز، بوستان بهار‌شیراز واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه « جهان نگریسته » در نگارخانه ایگرگ
پسین
عباسی: وظیفه عکاس ایجاد جرقه فکر کردن در مردم است

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست