1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. « نوید عزیزی » و مجموعه عکس « دریاچه شوربخت ارومیه »

« نوید عزیزی » و مجموعه عکس « دریاچه شوربخت ارومیه »

استان آذربایجان غربی از جمله استان های مستعد عکاسی است که هم از نظر قوای فاعلی و هم از منظر موضوعی موقعیتی ممتاز در کشور دارد.

شهرستان ارومیه هم در موقعیت مرکز استان سالهاست در عرصه جذب استعداد علاقمندان به عکاسی و آموزش و تربیت نگاه و پرورش عکاس سهم بسزایی در این امر داشته است. یکی از مربیان مجرب و عکاسان شناخته شده و فعال این حوزه « نوید عزیزی » است که نزدیک به سه دهه ، سابقه فعالیت علاقمندانه دارد و در حدود دو دهه از فعالیت حرفه ای ایشان در حوزه عکاسی می گذرد.

نوید عزیزی سالهاست که به دلیل دلمشغولی های زیست محیطی در کنار برخی اساتید صاحب نام استان پروژه ای را با موضوع « دریاچه ارومیه » در حال عکاسی و تکمیل داشته و این مجموعه را با عنوان: « دریاچه شوربخت ارومیه » در دست کار دارد.

فارغ از اینکه عکاسی هنری با گستره وسیع طیف علاقمندان است، هنر عکاسی از بسیاری از هنرها از جمله ادبیات خدمات متقابلی را داده و ستانده است و عرصه خلاقیت در این وادی هیچگاه! محدود نبوده است. حیطه ای که شایسته است هنرمندان با تامل و احترام و حمایت از جایگاه وزین هنر به ان بیشتر توجه کنند تا اسباب رنجش خاطر هم را – ناآگاهانه- فراهم نیاورند که « نام نیکو گر بماند زآدمی؛ به کزو ماند سرای زر نگار ».

اخیرا دیده شده که عده ای از این عنوان در راستای معرفی آثارشان در شبکه اجتماعی و به دلیل موقعیت کاری در برخی رسانه های خبری و خبرگزاری ها، بهره برده اند که این استفاده مبتنی بر بی اطلاعی اسباب رنجش خاطر نوید عزیزی عکاس ارومیه ای را فراهم کرده است. این در حالی است که تعدادی از عکاسان استان و مربیان عکاسی در طی متن نامه ای خطاب به مدیرمسئول دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک ، تذکری همگانی را جهت یادآوری حریم ها و رعایت حرمت ها محض یادآوری بیان کرده اند.

در بخشی از این نامه که به امضای: جواد پورصمد، احسان مهدیان، رومین محتشم، رسول سلیقه، خلیل مستوفی، مهدی(بردیا) سعادت، علیرضا سعید هارویان، محمد سیفی، مجتبی اسماعیل زاده، حسن دهقان دوست، قاسم فتحی، رضا امن زاده، بهنام رضا زاده و لیلا قاسمی رسیده، آمده است: « همانگونه که دوستان عکاس و هنرمندان و اساتید امر مطلع هستند، برای حفظ آثار هنری و حمایت از شئون مولفین و مصنفین در این حیطه هر گونه برداشت و کپی بدون مجوز و اطلاع مولف از عنوان و یا عکس (اثر هنری) و نشر آن در مجامع عمومی اعّم از: شبکه های اجتماعی، سایت ها و خبرگزاری ها و … غیر قانونی و غیراخلاقی بوده و پیگرد قضایی دارد».

صاحبان این امضا در ادامه متن و انتهای این نامه ، اظهار امیدواری کرده اند که: باشد که من بعد شاهد حمایت انجمن ها، تشکل ها، سایت های هنری و متولیان هنر در کشور و … از پدیدآورندگان آثار هنری در هر زمینه ای باشیم.

مهدی سروری به عنوان مدیرمسئول رسانه پایگاه عکس چیلیک و طرف خطاب این نامه، ضمن ادای احترام به محضر یکایک امضاکنندگان این متن و با سپاس از محضر یکایک ایشان و تاکید بر اصل رعایت حریم ها و تشّکر از تذکر بجای این بزرگواران و توصیه ایشان، جریان غیراخلاقی روی داده در خصوص کپی برداری غیرمجاز از عنوان: « مجموعه عکس های دریاچه شوربخت ارومیه اثر نوید عزیزی » از سر ناآگاهی تلقی می کند.
این در حالی است که عرصه ادبیات و هنر عکاسی حیطه ای نامحدود در بکارگیری خلاقیت در نامگذاری داشته و خطای تکرار را از سوی هر شخص و شخصیتی شایسته عنوان عکاس هنرمند نمی داند.

امید که به احترام نام پیشکسوتان عکاسی استان و بازنگری در خطای رخ داده، زمینه را برای همدلی های بعدی فراهم کرده و اعتلای نام استان آذربایجان غربی و عکاسان شهر ارومیه را همچنان مبتنی بر رعایت حریم اخلاق و دخالت اَدب در مسیر هنر و عکاسی باور داشته باشیم.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نگاه های برتر تور عکاسی « ماسال » معرفی شدند
پسین
نمایشگاه جشنواره عکس معدن در موزه عکسخانه شهر

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست