1. خانه
  2. اخبار
  3. آثار « آنتوان خان » در موزه عکسخانه شهر

آثار « آنتوان خان » در موزه عکسخانه شهر

یکصد و نود و چهارمین دوره از سلسله نمایشگاه های عکس در موزه عکسخانه شهر با عنوان: هشتادومین سالگرد درگذشت آنتوان سوریوگین به مناسبت روز عکس تاریخی از روز دوشنبه ۲۵ آذرماه جاری به نمایش آثار این عکاس اختصاص یافت.
آنتوان سوریوگین معروف به آنتوان‌خان در سال ۱۲۵۶قمری (۱۲۱۹خورشیدی – ۱۸۴۰ میلادی) از پدر و مادری گرجی تبار در سفارت روسیه در تهران متولد شد. او سال‌های نخستین عمرش را همراه با خانواده در تهران گذراند. پدرش واسیلی سوریوگین شرق شناس و دیپلمات سفارت روسیه تزاری در تهران بود و به دلیل مرگ او در پی حادثه‌ای، خانواده‌ی آنتوان‌خان راهی گرجستان شدند. او در جوانی به همراه برادرانش امانوئل و کولیا نزد عکاس معروف روسی، دیمیتری ایوانویچ یرماکوف در تفلیس عکاسی آموخت و در سال ۱۲۸۷ قمری (۱۸۷۰ میلادی) به همراه برادران به ایران بازگشت و در تبریز ساکن شد و عکاسخانه‌ی خود را در آن شهر دایر کرد.

هشتادسالگی سوریوگین در موزه عکسخانه شهر

این عکاسخانه شهرتی برایش در پی داشت و بواسطه‌ی آن توانست به دربخانه‌ی مظفرالدین میرزا راه یافته و جزء عکاسان سرکاری شود و از ولیعهد لقب خانی دریافت کند. آنتوان‌خان همراه با مظفرالدین شاه یا کمی پیش از او رهسپار تهران شد و در خیابان علاءالدوله (فردوسی فعلی) جنب در شرقی میدان مشق، عکاسخانه‌ی خود را دایر ساخت و در مدت کوتاهی میان مردم تهران به شهرت رسید.
نمایشگاه حاضر شامل بخش کوچکی از پرتره‌هایی است که توسط سوریوگین عکاسی شده‌اند، از مجموعه‌ی شخصی مهرداد اسکویی است و ششمین نمایشگاهی است که در چند سال اخیر وی از کارت‌پستال‌ها و عکس‌های تاریخی ایران برپا کرده است.
مهرداد اسکویی متولد ۱۳۴۸ تهران، مستند ساز، عکاس و پژوهشگر ایرانی و فارغ‌التحصیل کارگردانی سینما است. اسکویی تحصیلاتش را در دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر کامل کرد.
وی جزو هیئت موسس «موسسه انسان شناسی و فرهنگ و مشاور ارشد دو گروه فیلم مستند و عکس مستند در این سایت است. در سال ۲۰۱۰ موفق به کسب عنوان چهره فرهنگی سال جهان از سوی نهاد فرهنگی «پرنس کلاوس» شد.در سال ۱۳۸۹ انجمن مستندسازان سینمای ایران جایزه بزرگداشت خود را در جشن خانه سینما، به پاس یک عمر فعالیت مستندسازی به مهرداد اسکویی اهدا کردو از اسفندماه ۱۳۸۵ تا اسفندماه ۱۳۸۹ برای مدت دو دوره دوساله عضویت کمیته تخصصی سینمای مستند فرهنگستان هنر ایران را عهده دار بود.
همچنین از اسکویی گفتگوهای مختلفی با شخصیت‌های سینمایی و هنری ایرانی و خارجی منتشر شده است. اسکویی در بیش از هشتاد جشنواره معتبر فیلم و عکس ملی عضو گروه داوری بوده است و نیز رئیس کمیته کارت پستال های تاریخی و عضو کمیته عکس های تاریخی در انجمن مجموعه داران ایران می باشد. او همچنین به عنوان سفیر فرهنگی بخش انسان دوستانه سازمان ملل متحد (UCHA) فعالیت می‌کند.
اسکویی جوایز متعددی از جمله، تندیس جشنواره ایدفا هلند، تندیس بهترین فیلم جشنواره هات داکس کانادا، تندیس اژدهای طلایی بهترین فیلم جشنواره کراکو لهستان، جایزه بهترین مستند بخش افق‌ها جشنواره مونیخ آلمان، جایزه بزرگ جشنواره مستند مونترال کانادا، جایزه ویژه جشنواره مدیاویو مجارستان، جایزه جشنواره اسگل فرانسه، جایزه بزرگ جشنواره مارماداک ایتالیا، جایزه بزرگ جشنواره اوری فرانسه، جایزه بهترین مستند جشنواره ولادرو مکزیک و… را به دست آورده است.
علاقه مندان می‌توانند برای دیدار از این نمایشگاه تا پایان روز ۱۴ دی ماه سال ۱۳۹۲ در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ و پنج شنبه ها از ساعت ۹ تا ۱۳ به موزه عکسخانه شهر مراجعه کنند. موزه جمعه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل است .
موزه عکسخانه شهر در تهران، میدان هفت‌تیر، خیابان بهار‌شیراز، بوستان بهار‌شیراز واقع شده است.

پیشین
گزارشی از مناظره بیل گیتس و استیو جابز در یک برنامه تلویزیونی
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست