1. خانه
  2. مقالات
  3. آموزش استفاده از نور طبیعی برای عکاسان مبتدی

آموزش استفاده از نور طبیعی برای عکاسان مبتدی

موضوع : عکاسی پایه

منبع مقاله : نشریه فتوپلاس

مترجم : پریسا شادمان

یکی از روش های مفید برای بهبود کیفیت عکس ها ، یادگیری نحوه ی استفاده از نور طبیعی است. خوشبختانه بر خلاف لنزها و بدنه های باکیفیت و گران، از نور طبیعی می توان به صورت رایگان استفاده کرد.

عکاسان حرفه ای همیشه به دنبال بهترین نور ممکن برای عکاسی هستند. برای آنها جست و جو برای ثبت عکسی بهتر و کاوش برای نور بهتر در موازات هم قرار دارند.

نقاشی با نور

کلمه ی عکاسی ( photography ) از عبارت یونانی ” نقاشی با نور” گرفته شده است. یک عکس از نوری تشکیل می شود که وارد دوربین شده و با سنسور ( یا فیلم ) تماس پیدا می کند. بدون نور، عکس هم وجود نخواهد داشت.

به طور کلی دو نوع نور وجود دارد: طبیعی و مصنوعی. نور طبیعی ( موضوع این مقاله ) از خورشید حاصل می شود. کیفیت و کمیت این نور به مکان، شرایط آب و هوایی و زمان بستگی دارد.

ما به عنوان عکاس، باید دانش آموز نور باشیم. باید شرایط نوری را بررسی کنیم و بفهمیم که چرا نور اینگونه است. سپس درک خواهیم کرد که نور چطور عکسهایمان را تحت تاثیر قرار می دهد و چطور باید به بهترین شکل از آن استفاده کنیم.

هرچه بیشتر نور را بشناسید و تاثیرش را روی عکسهایتان درک کنید ، عکاس بهتری می شوید. برای ساده کردن موضوع، خلاصه ای از انواع اصلی نور طبیعی و نحوه ی استفاده از آنها را در این مقاله گردآوری کرده ایم.

نور سخت

نور خورشید در یک روز آفتابی، نور سخت است. این نور قوی و مستقیم است و سایه های عمیق با لبه های تیز به وجود می آورد. در اواسط روز، به ویژه در تابستان، نور سخت اصلا زیبا نیست. تاآنجا که می شود از عکاسی در این نور خودداری کنید.

نور سخت در آغاز و پایان روز ، کمی پس از طلوع و پیش از غروب ، در بهترین حالت خود است. عکاسان این زمان از روز را به دلیل کیفیت نور، ساعت طلایی می نامند. اگر آسمان صاف باشد نور همچنان سخت خواهد بود اما خیلی بهتر از اواسط روز است. همچنین با زاویه ی کمی به سوژه می تابد و فرم و بافت آن را نمایان می کند و از نور وسط روز خیلی زیباتر است.

این عکس در نور شدید و سوزان خورشید ثبت شده است. این نور شدید رنگ های سوژه را در آسمان آبی، نمایان تر کرده است.

نور سخت برای عکاسی معماری و مشخص کردن رنگ ها نیز مناسب است. عکس زیر در بوینس آیرس ثبت شده. نور خورشید جلوه ی بهتری به رنگ ها می دهد. ( من برای زیبا تر جلوه دادن رنگ ها و آبی آسمان ، از فیلتر پلاریزه استفاده کرده ام)

نور نرم

نور نرم نوری است که در سایه یا در یک روز ابری دیده می شود. در این نور، تمام سایه ها لبه های نرمی دارند. نور نرم، به ویژه در یک روز ابری زمستانی، خاکستری و خسته کننده به نظر می رسد و پتانسیل خوبی برای عکاسی ندارد.

برای استفاده از نور نرم در عکاسی باید بدانید که کنتراست ایجاد شده توسط این نور، برخلاف نور سخت،‌ بسیار کم است.

نور نرم برای عکاسی از مردم، به ویژه عکاسی پرتره، بسیار مناسب است. اگر در یک روز آفتابی، خارج از خانه قصد عکاسی از مردم را دارید، در سایه این کار را انجام دهید. مطمئنا نتیجه بهتری می گیرید.

نور نرم برای عکاسی در جنگل های بارانی و درختزارها و نیز برای عکاسی از اجسام بی جان و گلها خیلی مناسب است. در یک روز ابری، آسمان را در کادرتان قرار ندهید زیرا معمولا به رنگ سفید در عکس دیده می شود.

این عکس در یک روز ابری ثبت شده است. نور نرم برای ثبت جزئیات این رکاب دست ساز خیلی مناسب است. این عکس در اواسط روز گرفته شده و اگر هوا آفتابی بود ، نتیجه ی کار کاملا متفاوت می شد.

از این کابوی نیز در همان روز عکس گرفته شده است. نور نرم برای عکاسی پرتره عالی است. نور سخت حالت سوژه را در این عکس خراب می کرد. انتخاب دو عکس سیاه و سفید اتفاقی نبوده. نور نرم برای عکس های تک رنگ نیز خیلی عالی است زیرا طیف های لطیف و بافت عکس را نمایان می کند.

ضد نور

این نور مورد علاقه ی من است. هنگامی که منبع نور در پشت سوژه قرار داشته باشد، ضد نور ایجاد می شود. ضد نور نیز مانند نور سخت، کنتراست زیادی دارد و برای عکاسی در آغاز و پایان روز مناسب است. کنتراست ضد نوری که منبعش خورشید باشد، در هر زمان دیگری از روز، بیش از حد زیاد خواهد بود.

ضد نور برای عکاسی منظره، پرتره و معماری مناسب است. این نوع نور خیلی قوی و پرانرژی می باشد و اگر با هوای مه آلود یا غبار آلود ترکیب شود، خیلی زیبا می شود.

برای عکاسی با این نور حتما لنز دوربینتان باید تمیز باشد زیرا نور مستقیما به عناصر جلوی لنز می تابد و لکه های روشنی ایجاد می کند. گاهی نمی توان از بروز این لکه ها جلوگیری کرد اما اگر شما با این مشکل مواجه شدید، بهترین راه این است که آن را به عنوان بخشی از ترکیب بندی به کار ببرید. کاری کنید که انگار عمدا از آن استفاده کرده اید و یک اثر جانبی ناخواسته نیست.

این کلیسای جامع ضد نور شده است. نور شدید، مجسمه ها و برج ها را تقریبا سیلوئت کرده است. این عکس در بعداز ظهر ثبت شده و هرچند نور شدید است اما از نور وسط روز ملایم تر می باشد.

نور ملایم

این نور در هوای توفانی و پر از رعد و برق ایجاد می شود. پس از توفانی شدید یا هنگامی که خورشید در یک روز بارانی نزدیک غروب از لابه لای ابرها می تابد، می توان چنین نوری را مشاهده کرد.

این نور برای عکاسی از منظره، دریا، معماری و هر سوژه ای که در فضای خارجی باشد مناسب است. اگر در چنین نوری، منظره ای را پیش رو داشتید، بدانید که یک هدیه است ! پس تا جایی که می توانید و تا زمانی که شرایط ادامه داشت، از آن عکس بگیرید چون این نور مدت طولانی باقی نمی ماند و دیگر تکرار نمی شود.

این عکس در یک توفان شدید ثبت شده، نور آن طبیعی است و در فتوشاپ ایجاد نشده. نور طبیعی موجود، کوهستان را به زیبایی سیلوئت کرده است.

هنگام ثبت چنین عکس هایی، به شرایط آب و هوا خیلی توجه کنید . چند دقیقه پس از ثبت این عکس، متوجه شدم که بارانی سیل آسا در راه است، پس به سرعت و قبل ازاینکه کاملا خیس شویم محل را ترک کردیم.( بهتر است هنگام توفان به ارتفاعات نروید. )

طلوع و غروب

نور هنگام طلوع و غروب خورشید، بسیار زیبا و سرشار از رنگ های گوناگون است. نور در این زمان می تواند به جای انواع نور، که در این مقاله مطرح کردیم، مورد استفاده قرار گیرد – نرم، سخت یا ملایم. اگر خورشید در آسمان باشد، سوژه ضد نور خواهد شد. این نور به سرعت از حالتی به حالت دیگر تغییر می کند.

نور طلوع و غروب، برای تمام سوژه های عکاسی، بهترین نور است. برای ثبت منظره و دریا، و نیز معماری و طبیعت ، عالی است. اکنون نوبت شماست که با استفاده از این نور، عکس هایی زیبا و چشم نواز خلق کنید.

نور هنگام طلوع و غروب مورد علاقه ی عکاسان سفر است زیرا همه جا را بسیار زیبا می کند. عکاسان حرفه ای منظره به قدری این زمان از روز را دوست دارند که صبح زود بیدار می شوند تا به بهترین شکل از طلوع استفاده کنند و تا دیروقت، برای ثبت غروب، بیرون می مانند.

غروب اروگوئه . رنگ ها واقعا زیبا هستند. هرچند عکس هایی از این دست کمی کلیشه ای به نظر می رسند اما ثبت چنین عکس هایی هنوز هم لذت بخش است.

عکاسی از فضای داخلی با نور طبیعی

می توان با استفاده از نوری که از در و پنجره وارد می شود ، از فضاهای داخلی عکس گرفت. هنگام عکاسی از فضای داخلی، باید به دقت به مسیر ورود نور توجه کنید. این نور، حتی در یک روز ابری هم نوری سخت است زیرا از در یا پنجره به داخل می آید. اگر بخشی از در یا پنجره را نیز در کادر خود جای دهید، در مقایسه با فضای داخلی، بیش از حد روشن به نظر می رسند.

این نور، به ویژه هنگامی که به درون یک ساختمان قدیمی می تابد، بسیار زیبا و چشم نواز است. بعضی از عکاسان برای حل مشکل عکاسی از این محل ها، از تکنیک اچ.دی.آر استفاده می کنند. اما به نظر من عکس های اچ.دی.آر خیلی غیرواقعی هستند و من نمی پسندم. من نمی خواهم تمام جزئیات را در عکس ببینم. زوایای تاریک که در سایه قرار دارند زیبا هستند و ترجیح می دهم بخشی از کادر برای قوه ی تخیل، نامشخص باقی بماند.

فروشگاهی قدیمی در آرژانتین. نوری که از در وارد شده واقعا زیباست. این نور برای نشان دادن کهنگی این فروشگاه ، که به موزه شباهت دارد، خیلی مناسب است.

استفاده از نور

این بار هنگام عکاسی، به نور طبیعی بیشتر توجه کنید. آیا برای سوژه ی شما مناسب است ؟ آیا نور در زمان دیگری از روز و یا در شرایط آب و هوایی دیگری ، بهتر از این نمی شود؟ شاید برای ثبت بهتر یک سوژه ، مجبور شوید در زمان دیگری که نور مناسب تر است دوباره به آن محل برگردید.

اگر قرار باشد تنها یک نکته از این مقاله درذهنتان بماند، باید این باشد : نور طبیعی، در آغاز و پایان روز بهترین شرایط برای عکاسی است.

اگر تا کنون امتحان نکرده اید، هرچه زود تر این کار را انجام دهید. هیچ چیز به این سرعت نمی تواند کیفیت عکس های شما را بهبود بخشد.

پیشین
عکاسی در فصل زمستان
پسین
سرعت شاتر در دوربین عکاسی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست