1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. از اسرار ازل خیام تا روایت عکاسانه جهان پس از مرگ / نگاهی به چهار نمایشگاه تجسمی گالری‌ها

از اسرار ازل خیام تا روایت عکاسانه جهان پس از مرگ / نگاهی به چهار نمایشگاه تجسمی گالری‌ها

منبع: هنرآنلاین –

گالری‎های تهران این هفته نیز شاهد نمایشگاه‌‏های تازه بسیاری بودند که از میان آنها چهار نمایشگاه را مرور می‌کنیم.

 

سرویس تجسمی هنرآنلاین: این هفته نیز نمایشگاه‎های بسیاری در گالری‏‌های تهران افتتاح شده‎اند که در آنها آثار هنرمندان جوان، پیشکسوت و همین‏طور هنرمندان خودآموخته در سبک‎ها و مدیاهای گوناگون به نمایش گذاشته شده است. این گزارش مروری بر چهار نمایشگاه این هفته است.

خیام و اسرار ازل در گالری راه ابریشم پارک لاله

رباعیات خیام از مشهورترین قطعات ادبی جهان هستند که همیشه طرفداران خاص خود را در سراسر جهان داشته است. رباعی‎های او گمان‌برانگیز و پرسش‌آمیز و هریک بازگوکننده حیرت فیلسوفانه خیام هستند. با این وجود خیام شاعری پیشرو و آزاد اندیش می‏‌نماید چنانکه پس از قرن‎ها هنوز شعرهای او همدلی آدمیان را برانگیخته و مردمان گوناگون را به خود جلب می‌کند. “اسرار ازل” نمایشگاهی از همدلی هنرمندان معاصر ایرانی با شعرهای خیام است.


هنرمندان در این نمایشگاه هریک با شیوه خاص خود، نگاه متمایز و سبک و مدیای متفاوت آثارش به خیام یا بهتر بگوییم موضوعات خیامی پرداخته‎اند تا بدین ترتیب نگاهی نو به مفاهیم کهنی داشته باشند که این شاعر بیش از هزار سال قبل آنها را مطرح کرده است.

اینکه آثاری در نوآورانه‎ترین مدیاها و تازه‎ترین سبک‎ها چگونه می‏‌توانند با اشعار کهن شاعری فیلسوف چون خیام گره خورده و اثری تازه بی‌آفرینند چالشی است که بیش از ۴۰ هنرمند در این نمایشگاه به دنبال حل آن بوده‏‌اند.

فرشید مثقالی، محمد احصایی، عباس کیارستمی، پری‌یوش گنجی، حسین محجوبی، فرح اصولی، مصطفی دشتی، بهرام دبیری، مریم زندی، رضا لواسانی، ابراهیم حقیقی، هادی هزاوه‌ای، نیکزاد نجومی، رعنا جوادی، گیزلا وارگا سینایی، رضا کیانیان، مهسا وحدت، بزرگمهر حسین پور، شهره مهران، بهرام شیردل، احمد مرشدلو، مصطفی دره‌باغی، شادی قدیریان، سمیرا علیخانزاده، محمود بخشی، هاوار امینی، ناهید حقیقت، لیلی درخشانی، مجید کورنگ بهشتی، مهدی وثوق‌نیا، پویا آریان‌پور، مهرداد محبعلی، بهمن کیارستمی، مهشید نوشیروانی، فرحناز شریفی، جلال سپهر، شهریار احمدی، حامد رشتیان، فرناز ربیعی‌جاه، هومن مهدی‌زاده جعفری، بابک کاظمی و تهمینه منزوی، گلناز طاهری و شاهد صفاری، هنرمندان حاضر در این رویداد هستند که آثار خود را در قالب‌ نقاشی، عکس، طراحی، مجسمه و ویدیو به تماشا گذاشته‌اند.

خرده‌ها و تکه‌ها در گالری آران

خرده‌ها و تکه‌ها، پروژه‌ مشترکی از جامعه نیومدیا و گالری آران است که دنیایی تصویری، چندپاره و معلق ما بین مدیاهای مختلف را ترسیم می‌‌کند. آثار این نمایشگاه در هم آمیزی کار بر روی کاغذ و تکه چسبانی با شعر مجسم، منظره با خاطره، و اجرا با صدا هستند. بریده‌های ویدیوها در تلفیق با خرده‌ها و تکه‌های پیدا شده و مجسمه که با “حاضرآماده‌‌هایی” یافته شده از کوچه و خیابان ترکیب می‌شوند. به این ترتیب نمایشگاه خود کلاژی است از نسل‌ها و سلایق‌شان که از لایه‌های مختلف شکل می‌گیرد: آثاری که تازه از تنور درآمده‌اند و پروژه‌هایی که از یادها رفته‌اند.

در این نمایشگاه آثاری از طلیعه کامران، ژان ماطاووسیان و اردشیر محصص، عباس بدیهی، یوشا بشیر، امیرعلی محبی‌نژاد، علیرضا ملکیان، آیه رحیمی، بهار وفایی، فرشاد نکومنش، هومن علیزاده، طناز دانشمند، کیان فروزش، مائده جناب، مهتاب علیزاده، نوید سلاجقه، نازنین اهری پور، نیما بهره مند، رضا بهزاد نیا، سیمین یعقوبی-صادق صادقی پور، امیر امیری ، آیدین صمیمی مفخم ، مارتینا کوسسکا، نسترن صفایی و سامان خسروی به نمایش گذاشته شده است.

دو ثانیه قبل از وقوع در گالری هما

“دو ثانیه قبل از وقوع” مجموعه‎ای از استیج‏‌فوتوگرافی‎هایی از تصاویر فانتزی از دنیای پس از مرگ است، در این مجموعه آدم‎هایی از سنین گوناگون، جایگاه‎های مختلف و از زن و مرد در حالی به تصویر کشیده شده‌‎اند که غایت خیال آنها درباره جهان پس از مرگ روبه‏‌روی ما قرار دارد. این‎جهان‎های متکثر به شدت شخصی هستند، اما در آنها آنچه انسان شرقی از جهان پس از مرگ انتظار دارد به وضوح قابل مشاهده است.

این عکس‎های درحقیقت نشان می‌دهند که هر یک از ما در ساختار وجودی خود تصویری دهنی و خیالی از جهان پس از مرگ داریم که بسته به کمبودها و عقده‎های موجود در فرهنگ‌های اعتقادی مختلف، وعده داده شده است. عکس‎های علیخانی اما با کناره‌جویی از جریان مسلط فتوآرت خاورمیانه‌ای و کلیشه‌های آن توانسته است تا زبانی نشانه‌ای مختص خودش بیافریند و همین مسئله باعث تمایز او از جریان فعلی عکس هنری در ایران است.

از رنگ تا طبیعت در گالری گلستان

نقاشی‏‌های طاهره اردستانی که در گالری گلستان روی دیوار رفته است نمایشی از درهم‌‏آمیزی و تلاش رنگ‎های مختلف و شاد برای ایجاد منظره هستند.

نقاشی‎های اردستانی برپایه رنگ شکل گرفته‎اند او رنگ‌‏های گوناگون را تکه تکه کنار هم چیده است تا بهشت خیالی خود را به این ترتیب به تصویر بکشد. در این مسیر او در نشان داده منظره و جزییات موجود در آن نیز موفق است هرچند رنگ‎گذاری‌ها از نگاهی دیگر موجب می‌شود که آثار او در فضایی میان انتزاع و واقعیت شکل گیرند.

انتهای پیام/

پیشین
تصاویر / مصائب دنیای عکاسی
پسین
نقاشى و عکس‌هاى دیده نشده فخر‌الدینى رونمایی می‌شود

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست