1. خانه
  2. مقالات
  3. از میان پنجره یک آشپزخانه

از میان پنجره یک آشپزخانه

در خانه ام در شرایط عادی، رها از هر محدودیتی آزاد هستم که در اتاقم، خودم باشم. از پنجره اتاقم هم می توانم دیده شوم و هم پنهان باشم. با پرده های نرم و لطیف که پنجره را پوشانده اند، جهان بیرون را ویرایش می کنم. با کنار رفتن پرده ها به بیرون نگاه می کنم و ممکن است از آنچه می بینم عکاسی کنم.


وقتی به درون ویزور دوربین نگاه می کنم، حس می کنم در یک زمان در دو مکان حاضرم. پنجره و دوربین هر دو، دنیای درون و بیرون من را را دچار پیچیدگی می کنند. اگر چشم پنجره ای به سوی روح انسان است، آیا دوربین مکملی است برای این پنجره ی روح؟ شما به چشمان من نگاه می کنید تا من را بفهمید و بشناسید. می خواهم تصویری را با شما به اشتراک بگذارم که چشمان من می بیند تا شاید بیشتر مرا درک کنید و عمیق تر من را بشناسید.


در طول قرن ها هنرمندان صحنه های از فضاهای داخلی رانقاشی کرده اند که در آنها پنجره اغلب نماد اشیاق و آرزو بوده است.
وقتی در قرن نوزدهم عکاسی در حال شکل گیری بود آیا ما قدمی در جهت خلاقیت انسان برداشتیم؟ در هر صورت پنجره همچون بند ناف عکاسی یک عنصر ضروری در تجربه بود. می توانم هیجان نیپس را تصورکنم هنگامی که با دستگاهی که در سال ۱۸۲۷ اختراع کرد، از لبه پنجره اتاق خود در فرانسه تصویری از پشت بام را ثبت کرد. حتی امروز هم این تصویر نشان دهنده یک جادو و یک تولد است؛ ابزاری جدید برای بازتاب. گذشت زمان خیلی چیزها را تغییر نداده است. در قرن گذشته درباره پنجره ها و آیینه ها صحبت می کردیم.
زارکوفسکی/ Szarkowski عقیده دارد که برخی از عکسها بیشتر شبیه پنجره هستند، تا از طریق آنها ” بتوان جهان را بهتر شناخت.”
من جزئیات عکس ها را در ذهنم ذخیره می کنم. این جزئیات چه من تلاشی برای به خاطر آوردنشان بکنم یا نکنم، با هر تلنگر و تحریکی دوباره بر من ظاهر می شوند. اخیرا نظریه پردازان «نگاه کردن» ما را با «خواستن» همطراز دانسته اند؛ نوعی مالکیت در هر چیزی که به آن چشم دوخته ایم. هیچ نگاهی بدون فکرِ مالکیت، مالکیت دوباره، استفاده، تملک، اصلاح، تصاحب، نگهداری، به خاطر سپردن، به یادگار نگاه داشتن، عزیز نگاه داشتن، قرض گرفتن و دزدی وجود ندارد.
اکنون در عصر همه گیری کویید ۱۹ برخی عکاسان توجه و نگاه خود را به قرنطینه این دوران دوخته اند. قاب پنجره این محدودیت و قرنطینه بودن را بیشتر نشان می دهد. شیشه ی پنجره به طور موثری توجه را به این جدایی جلب می کند. این شیشه شکننده از من در مقابل شما محافظت می کند، از پشت پنجره شما صورت و چشم های ما و ترس نهفته در آن را می بینید و همه چیز برای شاتر زدن شما آماده است.
اگر عکاسی و نگاه به آرزو وابسته باشد، آرزوی صورت های پشت پنجره های بسته، نه تنها برای حضور دوباره در دنیای بیرون، بلکه برای احساس امنیت دوباره است.
در خانه می مانم و به آسمان و زمین خیره می شوم و توجهی به حباب های درون لیوان قدیمی ندارم. ظرف ها را می شویم و با این که کار طاقت فرسایی است اما فرصتی برای در رویا فرو رفتن برایم فراهم می کند. در حالیکه دست هایم بطور غریزی ظرف ها را با آب گرم می شوید، افکارم سرگردانند، خیالم فضا را در می یابد و ایده ها در سرم جرقه می زنند.
عکاسی همیشه به مسائل سختی از خودآگاهی در درون و برون ما تلنگر می زند و آنها را برمی انگیزد، و این انتخابی سخت است. خیال پردازان این کار را رها می کنند زیرا بر این باورند که پنجره و دوربین خیال را به پرواز در می آورد.
در آیین شامانیزم opening in the plane یک حالت خلسه، یک پنجره به عالم روحانی و پیوندی میان قلمروهای مشهود و نامرئی است.
گفته می شود ترنر/ Turnerهنرمند نقاش انگلیسی لحظاتی پیش از مرگش به سمت پنجره خزیده و به بیرون نگاه کرده است.
از درون لنز به بیرون نگاه می کنم و با این شیشه از فضای داخل به بیرون پل می زنم ولی همچنان ممکن است در جستجوی ارتباط با موقعیت های درونی باشم.

عکسی که از میان پنجره من گرفته می شود، سطحی داخل سطحی دیگر است مثل عروسک های ماتروشکا، در یک قاب مستطیلی آشنا.
بیرون یا درون پنجره، چیزی بیشتر از یک سطح نمادین را ارائه می دهد. اگر چه می دانید که نمادها به شما نمی گویند که من واقعا چه احساسی دارم ولی من با آنها مشکلی ندارم. “این بسیار ناشناخته بودن سایر انسانها ، همان چیزی است که باعث شیفتگی ما به شعر و داستان و هنر می شود، در واقع شیفتگی ما به پنجره هایی است که به ذهن های دیگری باز می شود.”

نویسنده: جولی داون دنیس/ Julie Dawn Dennis
نام مترجم: اعظم حشمتی
منبع: Source Magazine
پیشین
روایت ۲۷ عکس از همه گیری آنفولانزا در سال ۱۹۱۸
پسین
چالش عکاسی ذهن آگاهانه

دیگر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست