1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. با عکس می توان جهان را تغییر داد

با عکس می توان جهان را تغییر داد

منبع: آژانس عکس همشهری –

یادداشت کاوس صادقلو
با عکس می توان جهان را تغییر داد
این عکس های تکان دهنده دارای دو پیام است : نخست به نظر می رسد که عکس می تواند در دنیای مجازی امروز لحظه به لحظه اشتباهات بشری را به او گوش زد کند تا شاید چهره زشت جنایت در دنیا کم رنگ و یا محو شود. چرا نتوانسته ایم از قدرت عکس در جنایت های ۸ سال جنگ تحمیلی که بر ما روا داشتند درست استفاده کنیم ؟

با عکس می توان جهان را تغییر داد
از سال ۱۹۰۶ که ارسال عکس بارون استپانیان از انقلاب مشروطه به لندن طی سه ماه طول کشید و در روزنامه تایمز به چاپ رسید تا به امروز که در لحظه ای چشم بر هم زدن عکس و پیامش به همه جهان مخابره می شود ، می توان اهمیت و تاثیر عکس را لمس کرد.
کشتن شدن چریک ویتنامی به دست رئیس پلیس سایگون ، مرگ اومایرا در سیل مکزیک ، فرار دختر ویتکنگی از به آتش کشیده شدن روستای میلای در ویتنام ، مرگ دانشجوی چینی در میدان تی آن من پکن در مقابل چشمان حیرت زده مردم جهان تا مرگ کودکان دو قلوی بمی در زلزله ، همه و همه نشان دهنده تاثیر بدون اغراق عکس در جامعه جهانی است .
تاثیر عکس به گونه ای است که ژان هالوتس رئیس ستاد ارتش اسرائیل می گوید: ما در جنگ ۳۳ روزه از تصویر شکست خوردیم ، این در حالی گفته می شود که روزانه گردش ۷ میلیون عکس از جنایات اسرائیل در میان مخاطبین فضای مجازی ، دولت اسرائیل را به نام دولت نسل کش در بین جهانیان معرفی می کند.
مرگ واژه ای غمگین است که اگر به دست انسان شکل بگیرد جنایت نامیده می شود. شبکه های مجازی امروزه بعنوان یک پایگاه مردمی برای نشان دادن جنایت های آشکار و پنهان شناخته شده، و فرار جنایتکاران از عواقب اینگونه حوادث را غیر ممکن می سازد.
و ” آیلان ” ( کودک سوری که به اتفاق مادر و برادرش در دریا غرق شدند ) پرچمی نحیف که در دنیای بی رحم امروزی همانند دیگر اتفاقات تاریخی که امروز دنیا را ویران می کند و فردا به باد فراموشی سپرده می شود بر زمین می افتد تا دوباره بشر به جنایتی دیگر دامن بزند و تاثیر آن چنان است که کشته شدن ۲۵۰ هزار نفر در جنگ سوریه را کم رنگ می کند.
این عکس های تکان دهنده دارای دو پیام است :
نخست به نظر می رسد که عکس می تواند در دنیای مجازی امروز لحظه به لحظه اشتباهات بشری را به او گوش زد کند تا شاید چهره زشت جنایت در دنیا کم رنگ و یا محو شود.
چرا نتوانسته ایم از قدرت عکس در جنایت های ۸ سال جنگ تحمیلی که بر ما روا داشتند درست استفاده کنیم ؟
کاوس صادقلو/ عکاس و رئیس هیت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران

پیشین
کودکانه به همه ی جهان پشت کرد .
پسین
باز هم، سوء­استفاده تاریخیِ فضای مسموم رسانه ­ای از قدرت تاریخی عکس!

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست