کتاب «تاریخ اجتماعی عکاسی» با نگارش «رابرت هرش» و ترجمه «کیهان ولی نژاد» در قالب دوجلدی در نشر پرگار چاپ و منتشر شد و جهت معرفی و سفارش در اختیار دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک قرار گرفت.
کتاب در قالب هجده فصل و موضوع ها و عناوین پی در پی به طرح بحث و شرح هر یک پرداخته و در نهایت با کتاب نامه، هنرمندان، فن آوری، منابع کتاب های هنرمندان، آدرس وب سایت های تاریخ عکاسی، مجوز استفاده از تصاویر، نمایه و درباره نویسنده به پایان رسیده است.
مخاطب در فصل نخست سرفصل هایی چون: پیش به سوی عکاسی؛ تولد مدرنیته، شوق بازنمایی دیداری، ژرفانمایی، در اندیشهی عکاسی، دید دوربین، تقاضا برای نظام های ساخت تصویر، عکاسان اولیه؛ کنش نور، مدرنیته: واقعیت های دیداری جدید، لویی،ژ،م،داگر، ابزار اپتیکی، تصاویر نورزاد: تلاش برای ماندگاری، نیسفورنیپس؛ جان هرشل، هنری فاکس تالبوت، آنا آتکینز، دیگر مبتکرین، ایپولیت بایار؛ مانگو پونتون؛ هرکول فلورانس را مرور کرده و در فصل دوم به عناوینی چون: داگروتیپ؛ انگاره و ابژه، داگروتیپ چیست؟، ساموئل،ف.ب.مورس، داگروتیپ به آمریکا می رود، نخستین کارورزان، د.دابلیو.سیگر؛ جان دابلیو.دراپر، ساخت نخستین چهره نگاره های داگروتیپ، وولکات و جانسون، بهینه سازی های فنی، جان فردریک جادارد، آنتوآن کلوده؛آ.ه،فیزو؛ توسعهی استودیوهای چهره نگاری در آمریکا، … را مرور می کند.
همچنین در فصل سوم عناوین: پیدایی کالوتایپ: آغاز عکاسی، کالوتایپ، زیباشناسی رمانتیک، اولین کنش ورزی های کالوتایپی، هنری فاکس تالبوت؛ هیل و آدامسون؛ سر ویلیام نیوتن؛ توماس کیت، … و در فصل چهارم: تصاویر روی شیشه: فرایند صفحه تر، فرآیند آلبومین، … ، در فصل پنج: رویدادهای شایع: تصویر مصیبت، رویدادهای جاری، نخستین پوشش های تصویری جنگ، راجر فنتون، جیمز رابرستون، فلیس بیتو، … و در فصل شش: رسانه ارتباط نوین؛ عکاسی؛ هنر یا صنعت؟ لیدی الیزابت ایست لیک؛ میر و پیرسون؛ در جستجوی زبان عکس و … در فصل هفتم: تنظیم استانداردهای عمل عکاسی: حقیقت شفاف؛ عکاسی مکانیکی، دوربین سفری، ماکسیم دوکان، … و در فصل هشتم: شیوه های نوین تجسم زمان و فضا، نابسندگی بینایی انسان، حرکت انتقالی، ایدویردج.مایبریج؛ توماس آیکینز؛ … و در فصل نهم: سوژه پروری: سیر تحول پیکتوریالیسم؛ ریشه های پیکتوریالیسم؛ پیکتوریالیسم و طبیعت گرایی؛ پ.ه.امرسون، … و در فصل دهم: نوآوری های مدرنیسم، زیبایی صنعتی، کوبیسم، ادموند فورتی به، … و در فصل یازدهم: فرهنگ نوین نور، آموزش مدرنیسم: انگیزش آمریکایی، پل اوتر بریج، مارگارت بورک_وایت، … و در فصل دوازدهم: اسناد اجتماعی، تمنای آمریکایی: ارتقای اجتماعی، جیکوب آ.ریس؛ لوئیس هاین، … و در فصل سیزدهم: قاپیدن زمان، پیش بینی لحظه، ژ.ه.لارتیک؛ اریخ سالومون؛ آندره کرتس؛ … و در فصل چهاردهم: از میان رنگ ها تا بایت ها، تصاویر و جوهر چاپگر، مجلات تصویری، جان هارتفیلد، … و در فصل پانزدهم: عصر اتم: سویه های نو/ روش های تازه، آنسل آدامز، … و در فصل شانزدهم: افق های جدید: فراسوی مرزها، ساختارگرایی: خوانش یک عکس، تصویر یافت شده: نشانه های آغازین پسامدرنیسم، … و در فصل هفدهم: دگرگون سازی واقعیت ها: دیدگاه های نو، رویکردهای نوین، روبرت دابلیو، … و در فصل هجدهم: اندیشیدن دربارهی عکاسی، هنر مفهومی: کنش گزینش، نام جون پایک؛جان بالدساری، هنر پرفورمنس، … را مرور می کند.
در متن یادداشت پشت جلد کتاب «تاریخ اجتماعی عکاسی» شکار نور، آمده است: رابرت هرش، پژوهشگر و هنرمند، در ویراست دوم شکار نور: تاریخ اجتماعی عکاسی، درآمدی بسیار دقیق و قابل فهم در مورد هنرهای عکاسانه ارائه می دارد. این کتاب از چگونگی قرارگیری عکاسی در بستر نیروهای هنری، فرهنگی، علمی، فنی و کاربردی سخن می گوید. انواع موضوعات جدید، از فتوبوت ها گرفته تا تاثیرات اینترنت، با تامل و تعمق فراوان مورد بررسی قرار گرفته اند. موضوعات دیگری چون تن، چشم انداز، چهره نگاره، مفاهیم زمان و فضا، تیپ نگاری ها و زندگی شهری، زمینه های لازم را برای کسب فهم جامع تری از نحوهی بازی عکاسی با تصاویر فرهنگی فراهم می آورند.
کتاب «تاریخ اجتماعی عکاسی»/شکار نور در قالب دو مجلد مستمر و مرتبط با هم در ۱۰۷۴ صفحه به شماره شابک: ۴-۰۸-۶۶۲۴-۶۲۲-۹۷۸ در قطع رقعی با قلم رابرت هرش و ترجمهی کیهان ولی نژاد، طراحی جلد: نسیم برجیان، صفحه آرایی: کوروش شبگرد، مدیر تولید: آرش کمالی، با شماره کتاب شناسی ملی ۶۰۸۶۷۲۳ نوبت چاپ: نخست ۱۳۹۸ در شمارگان: ۵۵۰ نسخه به قیمت ۲۱۰۰۰۰/دویست وده هزارتومان در انتشارات پرگار در « پایگاه تخصصی کتاب عکس » عرضه شده است.
در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از کتاب «تاریخ اجتماعی عکاسی» به سایت کتاب عکس مراجعه و یا «ایـنـجـا»(در حال بارگزاری) کلیک کنید.